سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | 2024-03-19
کد خبر: 47298 |
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳ |
ارسال به دوستان
پ

با دیدنی های کویر لوت یکی از زیباترین ساختارهای زمین شناسی جهان آشنا شوید

در ۹۶ کیلومتری استان کرمان، شهر تاریخی به نام شهداد قرار دارد، شهری که به داشتن محصولات فراوانی از جمله: سیر، سدر، حنا، خرما، مرکبات و همچنین به صنایع دستی  حصیربافی که با دستان هنرمند بانوان شهدادی بافته می‌شوند، مشهور است.

اقتصادسنج | در ۹۶ کیلومتری استان کرمان، شهر تاریخی به نام شهداد قرار دارد، شهری که به داشتن محصولات فراوانی از جمله: سیر، سدر، حنا، خرما، مرکبات و همچنین به صنایع دستی  حصیربافی که با دستان هنرمند بانوان شهدادی بافته می‌شوند، مشهور است.

با وجود اینکه شهداد، عنوان گرم ترین نقطه کره زمین را به خود اختصاص داده است؛ اما نباید آب  و هوای دلچسب بهاری آن را فراموش کرد.

فصل بهار که می‌شود عطر دل انگیز رایحه شکوفه‌های بهار نارنج و کاشکیلو در کوچه و خیابان‌های این شهر می‌پیچد و هر انسانی را مدهوش می‌کند.

شهداد علاوه بر آب و هوای دل انگیزی که دارد جاذبه‌های مذهبی و گردشگری فراوانی، همچون: امامزاده زید (ع)، آب انبار، شهر کوتوله‌ها، آسیاب آبی و کویر لوت را در شناسنامه خود جای داده است.

در ۴۵ کیلومتری این شهر، بیابانی  به نام کویر لوت قرار دارد، کویر سرزمین عجایب و شگفتی ها است که وسعت بسیار زیادی دارد و بخشی از آن در محدوده استان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان قرار دارد.

کویر سابقه تمدن بسیاری دارد، جایی که طبق گفته‌ قدیمی‌ها دریا بوده است و بعد از گذشت سال‌ها تبدیل به بیابان بسیار زیبا شده است.

گلدان های طبیعی در شهداد

این بیابان سرشار از زیبایی و جاذبه‌های تاریخی، مناطق بکر و دست نخورده زیادی، همچون: گندم بریان، رود شور، تپه‌های ماسه‌ای، نبکا‌ها که به گلدان‌های طبیعی مشهور هستند و در ۲ طرف جاده‌ای که به کویر منتهی می‌شود، قرار دارند.

ماشاالله پورحسینی، یکی از اهالی شهداد در خصوص معرفی نبکاها گفت: در طول مسیر درختان گز به صورت پراکنده قابل مشاهده هستند و در حاشیه کلوت ها، بوته های گز بر روی گلدان های ماسه ای قرار گرفته اند که به آن ها نبکا می گویند.

او  بیان کرد: در داخل مسیرهایی که وارد کلوت ها می شوند، بوته های پراکنده قابل مشاهده است که با پیشروی به داخل کلوت محو می شوند.

پورحسینی با اشاره به اینکه گندم بریان یکی دیگر از جاذبه های کویر است، گفت: گندم بریان با نام های گندم برشته و ریگ سوخته نیز شناخته می شود که در  ۸۰ کیلومتری شمال شهداد در استان کرمان واقع شده است.

او  تصریح کرد: مساحت گندم بریان، حدود ۲۰۰ کیلومترمربع است و سطح گندم بریان، پوشیده از سنگ ها و گدازه های سیاه، رنگ آتشفشانی است.

یک شب را به خاطر ستاره های کویر در شهداد بمانید

از  آسمان پرستاره کویر نیز نمی توان چشم پوشی  کرد. آسمانی پر از ستاره که همانند سقفی پر از الماس در شب می‌درخشد و برای گردشگران دلبری می‌کند و گردشگران را ترغیب می کند تا شب را در کویر سپری کنند.

هر ساله هزاران گردشگر از داخل و خارج از کشور به کویر شهداد سفر می‌کنند تا فقط یک شب در زیر آسمان زیبای آن باقی بمانند.

خالقی یکی از گردشگرانی که به کویر شهداد سفر کرده بود، گفت: کویر یک بیابانی پراز شگفتی است و  آسمان کویر به گونه ای است که ستاره های آن در شب آ ن قدر زیبا و پایین به نظر می رسند که احساس می کنید می توانی آن ها را با دست خود بگیرید.

او می گوید: راه رفتن در شن های گرم کویر لوت بسیار آرامش بخش است و من سعی می کنم در طول سال حداقل چند مرتبه به کویر سفر کنم و از جاذبه های طبیعی و بسیار زیبای آن لذت ببرم.

۲۵ واحد بوم گردی پذیرای گردشگران در شهداد

و ناگفته نماند در عید نوروز،  تفریحاتی همچون شتر سواری و  اسب سواری در دل کویر برای گردشگران ارائه می‌شود تا از گردش خود لذت ببرند .همچنین افرادی که علاقه دارند از نقاط مختلف کویر بازدید کنند می‌توانند با گروه آفرود سواران اوج هیجان و سرعت را تجربه کرد.

تاکنون چندین فیلم سینمایی از جمله محمد رسول الله و سلمان فارسی در این بیابان ساخته شده است و همچنین هر ساله میزبان مسابقات دو ماراتون از سراسر کشور است.

کویر لوت گنجینه‌ای تاریخی است که باید تک تک افراد با جان و دل از این میراث جهانی مراقبت کنند تا برای آیندگان نیز باقی بماند.

حجت ابراهیمی نماینده اداره کل میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری در شهداد از گردشگران و مهمانانی که به کویر لوت سفر می‌کنند درخواست کرد زباله‌های خود را در محیط زیبای لوت رها نکنند و نسبت به حفاظت این طبیعت منحصر به فرد و ثبت جهانی تلاش کنند.

ابراهیمی در خصوص واحد‌های بوم گردی در شهداد بیان کرد: در نوروز امسال ۲۵ واحد بوم گردی،  یک واحد خانه مسافر و یک هتل سنتی در بخش شهداد درحال ارائه خدمت به مهمانان نوروزی است.

او تصریح کرد: در کلوت‌های شهداد نیز به همت بخش خصوصی و جوامع محلی خدمات ارائه می‌شود.

نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهداد بیان کرد: در نقاط مختلف سطح شهر و همچنین کاروانسرای شفیع آباد نیز صنایع دستی از نوع حصیربافی و پته به همت بانوان به گردشگران عرضه می‌شود.

بازدید از سردترین نقطه شهداد

یکی از مکان‌های تاریخی و گردشگری شهداد، آب انبار حاج محمد تقی است که این بنا در دوره‌ قاجاریه ساخته شده است. در آن دوران در مناطق گرمسیر برای خنک نگه داشتن آب، آب انبار‌ها را به شکل مدون می‌ساختند.

حجت ابراهیمی، نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهداد در خصوص معرفی این مکان تاریخی گفت: آب انبار حاج محمد تقی یکی از بزرگ ترین و مدورترین آب انبار استان کرمان می باشد که دارای ۵۲ پله و۶ بادگیر است.

او می‌گوید: این آب انبار در زمستان از آب کشاورزی آبگیری و در تابستان گرم شهداد مورد استفاده قرار می گرفته است.

کویر لوت به واسطه جاذبه‌های زیبایی که دارد در سال ۹۵ به ثبت میراث جهانی یونسکو درآمد.

محال است به این بیابان سفر کنی و محو زیبایی‌ها و شگفتی‌های آفرینش خداوند قرار نگیرید؛ اما باید توجه داشت که به تنهایی و بدون راهنما  به این بیابان سفر نکنید و از محدوده‌ای که مشخص شده است خارج نشوید؛ زیرا به دلیل وسعت زیاد این بیابان امکان گم شدن افراد وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید