چهارشنبه, ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-17
کد خبر: 21860 |
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶ |
ارسال به دوستان
پ

گزارش ایران‌تلنت: عدم اطمینان از وضعیت کسب‌وکار و اینترنت باعث توقف در استخدام نیرو شد

حوادث اخیر در ابعاد مختلفی کسب‌وکارها را تحت تأثیر قرار داد و بسیاری از آن‌ها به خاطر قطعی‌ها و اختلال اینترنت دچار آسیب شدند. ایران‌تلنت پرسشنامه‌ای را با عنوان «تأثیر اتفاقات اخیر بر کسب‌وکارها» براساس شرایط فعلی کشور و بازار کار تدوین کرده و در آن از آسیب‌ها، اقدامات و برنامه‌ریزی‌های کسب‌وکارها پرسیده است. براساس […]

حوادث اخیر در ابعاد مختلفی کسب‌وکارها را تحت تأثیر قرار داد و بسیاری از آن‌ها به خاطر قطعی‌ها و اختلال اینترنت دچار آسیب شدند. ایران‌تلنت پرسشنامه‌ای را با عنوان «تأثیر اتفاقات اخیر بر کسب‌وکارها» براساس شرایط فعلی کشور و بازار کار تدوین کرده و در آن از آسیب‌ها، اقدامات و برنامه‌ریزی‌های کسب‌وکارها پرسیده است.

براساس نتایج این پژوهش، مشکلات بسیاری در این مدت کسب‌وکارها را تحت تأثیر قرار داد. کسب‌و کارها در این مدت ۳۱ درصد تحت تأثیر مشکلات مربوط به اختلال و قطعی اینترنت و ۲۰ درصد تحت تأثیر جو روانی حاکم بر جامعه قرار داشتند، ۱۷ درصد مشکلاتشان کاهش تقاضا برای محصولات یا خدمات خود بود و ۱۶ درصد با کاهش بهره‌وری کارکنان مواجه شده‌اند. این اثرات در صنایع مختلف متفاوت بود. بیش از همه مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها تحت تأثیر مشکلات مربوط به اختلال و قطعی اینترنت قرار گرفتند و پس از آن کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و خدمات اینترنتی و نرم‌افزار از این ماجرا آسیب دیدند. این نتایج نشان می‌دهد که مشکلات اخیر مربوط به اختلالات، قطعی و فیلترینگ اینترنت به همه‌ی صنایع آسیب وارد کرده و غیر از مراکز آموزشی دانشگاهی و حوزه فناوری اطلاعات، حوزه تولید و فرایند، کالاهای تندمصرف یا FMCG و ساختمان هم تا ۲۹ درصد به این دلیل دچار مشکل شدند.

پرسشنامه ایران‌تلنت

در این مدت کسب‌وکارها تلاش کرده‌اند استراتژی‌های مختلفی برای مقابله با مشکلات در پیش بگیرند. ۲۳ درصد اقدامات ترغیب پرسنل به تمرکز روی امور جاری کشور، ۲۲ درصد انعطاف‌پذیری در جهت مرخصی بیشتر، ۱۷ درصد تلاش برای ایجاد آگاهی در ارتباط با نقش افراد و ۱۴ درصد امکان دورکاری کارکنان را تشکیل می‌داد. در مشاغل حوزه فناوری اطلاعات، خدمات اینترنتی و نرم‌افزار ۲۷ درصد از استراتژی‌ها فراهم کردن امکان دورکاری کارکنان بود. ترغیب به تمرکز روی امور جاری و انعطاف‌پذیری بیشتر برای مرخصی اقدامات بعدی این حوزه بودند.

وضعیت فعلی و مشکلات اینترنت چشم‌انداز کسب‌وکارها تا پایان سال را هم تحت تأثیر قرار داد. ۳۲ درصد برنامه‌ریزی‌ها در جهت یافتن راهکار جایگزین برای اختلال و قطعی اینترنت بود، در ۲۴ درصد اقدامات ادامه فعالیت کسب‌وکار بازبینی شد، در ۱۴ درصد اقدامات، فرایند استخدام نیرو متوقف شد و ۹ درصد اقدامات هم گزینه‌ی تعدیل نیرو بود. در حوزه فناوری اطلاعات و خدمات اینترنتی و نرم‌افزار ۱۳ درصد از برنامه‌ریزی‌ها در جهت تعدیل نیرو انجام شد و صنعت ساختمان بیشترین اقدامات را برای تعدیل نیرو با ۱۸ درصد در برنامه داشت.

براساس نتایج این پرسشنامه، توقف در استخدام نیروی کار از سوی کسب‌وکارها دلایل مختلفی داشت اما بیشتر آن‌ها از وضعیت کسب‌وکار در آینده ناامید بودند. ۴۱ درصد پاسخ‌دهندگان عدم اطمینان از وضعیت کسب‌وکار در ماه‌های آینده و ۲۳ درصد وضعیت اینترنت را دلیل توقف استخدام نیروی کار دانستند. همچنین به عقیده‌ی ۲۳ درصد از پاسخ‌دهندگان عدم تمرکز روی استخدام به خاطر الویت یافتن مباحث دیگر و به عقیده ۱۲ درصد کاهش دریافت رزومه‌ها بر اثر شرایط موجود دلیل توقف استخدام است.

نتایج این پرسشنامه همچنین نشان داد که بیش از ۷۰ درصد کسب‌وکارها ضرر و زیان ناشی از قطعی اینترنت را بیش از ۵۰ درصد تخمین زده‌اند و فقط پنج درصد از آن‌ها معتقد بودند اتفاقات اخیر تأثیری برایشان نداشته است.

ایران‌تلنت در بخش دیگری از پرسشنامه پرسیده: «تأثیر اتفاقات اخیر در چه بخش‌هایی مشهودتر است؟» که ترس، ناامیدی و افسردگی قشر جوان با ۳۱ درصد مهم‌ترین تأثیر اتفاقات اخیر از نظر پاسخ‌دهندگان بوده است. پس از آن بحران مالی کسب‌وکارهای کوچک و خانگی با ۲۲ درصد، افزایش مهاجرت نخبگان و ضعیف‌تر شدن دهک پایین درآمدی با ۱۷ درصد و تعدیل نیرو و افزایش بیکاری در کشور با ۱۱ درصد به‌عنوان اثرات دیگر اتفاقات اخیر مطرح شده‌اند.

۱۹۲ نفر به پرسشنامه‌ی «تأثیر اتفاقات اخیر بر کسب‌وکارها» پاسخ داده‌اند که در میان آن‌ها از رده شغلی کارشناس تا مدیران ارشد حضور داشتند و در شرکت‌هایی بین ۵۰ تا ۵۰۰ کارمند مشغول بودند. این پرسشنامه از گروه‌های شغلی مختلفی پرسیده شده و نتایج آن ۱۷ آبان منتشر شده است.

    برچسب ها:
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید