جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 29305 |
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸ |
ارسال به دوستان
پ

ثبت اختراعی برای درمان سرطان سینه در ایران

مسئول مالکیت فکری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: سامان سرگزی عضو هیئت علمی این دانشگاه و محمود بارانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان موفق به اختراع فرمولاسیون نیوزومی بارگیری شده با داروی کارفیلزومیب (carfilzomib) برای درمان سرطان سینه شدند.

به گزارش «اقتصادسنج»، مسئول مالکیت فکری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: سامان سرگزی عضو هیئت علمی این دانشگاه و محمود بارانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان موفق به اختراع فرمولاسیون نیوزومی بارگیری شده با داروی کارفیلزومیب (carfilzomib) برای درمان سرطان سینه شدند.

لیلی محمدی اظهارداشت: در این اختراع یک فرمولاسیون جدید و موثر بر پایه نیوزوم جهت به دام اندازی و تحویل موثر داروی ضد سرطانی کارفیلزومیب (carfilzomib) به سلولهای سرطان سینه تولید شد.

وی ادامه داد: سرگزی و همکارانشان به این نتیجه رسیدند که مطالعات گذشته عموما با تمرکز بر بارگیری این دارو درون لیپوزوم ها انجام می‌شده که از مهمترین معایب استفاده از این نانوحامل‌ها می‌توان به وقتگیر بودن سنتز، میزان رهایش کمتر، مدت زمان ستاپ طولانی تر و هزینه بر بودن سنتز آنها اشاره کرد.

مسئول مالکیت فکری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همچنین استفاده توامان از فرمولاسیون تولید شده و دوکسوروبیسین (از جمله سایر داروهای شیمی درمانی کلاسیک که متعلق به خانواده آنتراسیکلینها است) باعث حساس کردن سلول‌های سرطانی پستان به دوکسوروبیسین و کاهش دوز تجویزی هر دو دارو، و به طبع، کاهش سمیت ناخواسته آنها بر سلول‌های سالم می‌شود.

ایلنا/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید