شنبه, ۴ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-23
کد خبر: 60492 |
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶ |
ارسال به دوستان
پ

کدام بازارها بازدهی بیشتری در هفته اخیر داشته اند؟/ بورس در قعر بازارها

این هفته وزنه اخبار مساعد سیاسی در حوزه بین‌المللی و سفر سلطان عمان به ایران توانست اثر تورم را در بازارهای مالی تا حدودی خنثی کند.

اقتصادسنج؛ این هفته وزنه اخبار مساعد سیاسی در حوزه بین‌المللی و سفر سلطان عمان به ایران توانست اثر تورم را در بازارهای مالی تا حدودی خنثی کند. در هفته دوم خردادماه بازدهی بازارها منفی شد. بورس و سپس سکه بیشترین بازدهی منفی را در بازارها داشتند.

دومین هفته خرداد برخلاف هفته گذشته، تمام بازارها با بازدهی منفی بسته شد. در هفته اخیر بورس پرچمدار بیشترین افت بازدهی در بازارها بود. در بازارهای مالی نیز به ترتیب سکه، طلا و دلار بیشترین افت قیمت را در بازدهی بازارها داشتند.

کدام بازارها بازدهی بیشتری در هفته اخیر داشته اند؟/ بورس در قعر بازارها

این هفته وزنه اخبار مساعد سیاسی در حوزه بین‌المللی و سفر سلطان عمان به ایران توانست اثر تورم را در بازارهای مالی تا حدودی خنثی کند.

در حالی‌که دلار متعاقب سیگنال‌های سیاسی به کف کانال ۵۰ هزار تومانی راه یافت و معامله‌گران کاهشی بازار امید داشتند این اسکناس به کریدور ۴۰ هزار تومانی برگردد؛ اما به نظر می‌رسد سیگنال‌هایی که روانه بازار می‌شود تاثیری یک تا نهایت دو روزه در روند قیمت‌ها دارد. کارشناسان اقتصادی کف قیمت دلار را محدوده ۵۱ تا ۵۲ هزار تومانی می‌دانند. آنها معتقدند با وجودی که نهاد سیاست‌گذار تلاش دارد که قیمت دلار به پله‌های بالاتر کریدور ۵۰ هزار تومانی ورود نکند، اما تمایلی نیز به برگشت به کانال ۴۰ هزار تومانی از خود نشان نمی‌دهد.

رئیس کل بانک مرکزی این هفته راهی واشنگتن شد. این سفر دستاوردهایی داشته است. در حاشیه دیدار مقامات صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن، رئیس کل بانک مرکزی از امکان دسترسی ایران به ۶.۷ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در این صندوق خبر داد. هنوز تاثیر این سیگنال بر بازار ارز مشخص نیست اما واکنش معامله‌گران به اخبار اینچنینی خنثی است؛ زیرا تا محقق نشدن نتیجه چنین اظهاراتی‌، بازار همانند اخبار پیشین رکب بازارساز را نخواهد خورد.

بررسی بازدهی قیمت دلار از چهارم تا امروز ۱۱ خردادماه نشان می‌دهد که اسکناس آمریکایی ۳۴۰ تومان کاهش قیمت داشته است. بازدهی دلار این هفته منفی شد اما این اسکناس با بازدهی منفی ۰.۶۶ درصدی کمترین کاهش قیمت را در بازارهای مالی داشته است.

در روزهای پایانی این هفته اخبار مرتبط با آزادسازی هفت میلیارد دلار منابع ارزی ایران از سوی کره جنوبی بار دیگر در بازار آزاد پیچید. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، این عدد برای اقتصاد ایران با جمعیتی حدود ۸۶ میلیون نفر، رقم چندانی نیست که بخواهد تاثیری بر نرخ دلار و اقتصاد کشور داشته باشد.

به اعتقاد فعالان بازار ارز، سیگنال آزادسازی منابع ارزی ایران از سایر کشورها تاثیر خود را از دست داده است. اما خریدارانی که قدرت ریسک پایینی دارند را نیز فروشنده کرده است.

از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی معتقدند روند کاهشی قیمت دلار ناشی از اخبار مثبت سیاسی نظیر مذاکرات اخیر پادشاه عمان در تهران است. این موضوعات باعث افت هیجانات اولیه در بازار شده است. آنها می‌گویند اگراخبار مساعد سیاسی روانه بازار نشود، دلار می‌تواند به ‌راحتی در کانال‌های بالاترِ قیمتی قرار بگیرد.

قیمت طلا

طلا روز پنجشنبه چهارم خردادماه، با رقم دو میلیون و ۵۳۰ هزار تومان معامله شد این در حالی بود که در هفته جاری هر گرم طلا با قیمت دو میلیون و ۴۹۸ هزار و ۲۰۰ تومان مبادله شد. به این ترتیب قیمت طلا در دومین هفته خرداد افت ۱.۳۷درصدی داشت و ۳۴ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

گفتنی است قیمت انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به ۱۹۶۷ دلار رسیده است.

قیمت سکه

در هفته گذشته سکه امامی بیشترین بازدهی را در بازارهای مالی از آن خود کرد. اما این هفته این قطعه با بازدهی منفی ۲.۵۲ درصدی همراه شد و ۷۹۲ هزار تومان کاهش قیمت داشت. امروز ۱۱ خرداد‌ماه سکه امامی با رقم ۳۰ میلیون و ۵۸۹ هزار تومان معامله شد.

بورس

بررسی معاملات هفته دوم خردادماه نشان می‌دهد، بازار سرمایه هفته متعادلی را پشت سر گذاشته و پرتفوی هفتگی عموم بازار را با نوسان روبه‌رو کرده است. شاخص کل بورس تهران که هفته جاری را در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۹۶۷ واحد آغاز کرده بود، با تجربه سه روز ریزش در طول هفته، تا سطح ۲ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۴۲ واحد کاهش یافت تا افت ۳.۲ درصدی را ثبت کرده باشد.

شاخص هم‌وزن نیز در طول این هفته افت بیشتری را نسبت به شاخص کل بورس ثبت کرد؛ به نحوی که از ارتفاع ۷۹۲ هزار و ۹۰۵ واحد در ابتدای معاملات هفته به سطح ۷۶۵ هزار و ۵۰۸ واحد در روز چهارشنبه رسید و افت هفتگی ۳.۴۵ درصدی را ثبت کرد.

حال باید دید این کاهش ارتفاع نماگرهای بورس تا کجا ادامه دارد و بورس چه زمانی دوباره سبز می‌شود؟

بیشترین و کمترین بازدهی هفته

معاملات این هفته بازار نشان می‌دهد با وجود نزولی بودن عموم بازار، برخی سهم‌ها توانستند برخلاف نماگرهای بورس رفتار کنند و تا حدودی به ارزش خود بیفزایند. اما در این میان «وتوسکا» توانست رشدی بیش از ۳۸ درصدی را در این هفته به ثبت برساند.

نماد ثامان نیز در این میان توانست گلیم خود را از آب بیرون بکشد و رشد ۲۸ درصدی را در این بازار سرخ به سهامداران هدیه دهد. تحلیل تکنیکال سهم نشان می‌دهد سطوح ۲۷ هزار ۷۹۰ و ۴۶ هزار و ۴۷۰ ریال مهم‌ترین حمایت و مقاومت پیش روی سهم هستند.

کدام بازارها بازدهی بیشتری در هفته اخیر داشته اند؟/ بورس در قعر بازارها


نگاهی به معاملات بورس در هفته دوم خرداد نشان می‌دهد که عموم بازار سهام در طرف منفی، نوسان داشتند. البته خنصیر با افت ۲۰ درصدی، بدترین عملکرد را در میان سهم‌های سرخ بازار ثبت کرد و به هزار و ۶۰۳ تومان رسید.

سطح هزار و ۵۴۱ تومان مهم‌ترین حمایت شناسایی شده سهم برای جلوگیری از افت بیشتر ارزش سهام خنصیر است.

ثپردیس و فپنتا نیز حدود ۱۸ درصد کاهش قیمت داشتند و به حمایت‌های خود نزدیک‌تر شدند.

کدام بازارها بازدهی بیشتری در هفته اخیر داشته اند؟/ بورس در قعر بازارها

 

تجارت‌نیوز/

    برچسب ها:
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید