یکشنبه, ۵ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-24
کد خبر: 23204 |
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲ |
ارسال به دوستان
پ

موفقیت دولت سیزدهم در ثابت نگه داشتن نرخ ارز را باور کنیم!؟

در حالی که در روزهای گذشته شاهد ثبت یک رکورد تاریخی در افزایش نرخ ارز بوده ایم، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم از موفقیت دولت در ثابت نگه داشتن نرخ ارز سخن گفته است.

به گزارش اقتصادسنج، در حالی که در روزهای گذشته شاهد ثبت یک رکورد تاریخی در افزایش نرخ ارز بوده ایم، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم از موفقیت دولت در ثابت نگه داشتن نرخ ارز سخن گفته است.

احسان خاندوزی روز پنجشنبه در دیدار با فعالان اقتصادی استان البرز با اشاره به اینکه دولت سیزدهم از زمان شروع فعالیت خود مصمم به ثابت نگه داشتن نرخ ارز بوده، گقت: تا حدود زیادی در این موضوع موفق عمل کردیم اما در روزهای اخیر نرخ ارز متاثر از فضاسازی‌های صورت گرفته است.

این ادعا در حالی از سوی خاندوزی مطرح شده است که از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم دلار رشد نزدیک به ۴۰ درصدی داشته است. در واقع، در حالی که دولت سیزدهم کار خود را با دلار ۲۶هزار تومان آغاز کرد، اکنون دلار به ۳۴ هزار تومان رسیده است و در روزهای گذشته نیز وارد کانال ۳۶ هزار تومان شد و رکورد شکست.

سکان‌داران اقتصادی بارها وعده رسیدن دلار به نصف قیمت را داده بودند؛ مثلا یک‌بار حجت‌اله عبدالملکی، وزیر سابق دولت رئیسی در زمان دولت روحانی گفته بود: «دولت با ارزپاشی به میزان ۳۰۰ میلیون دلار می‌تواند قیمت دلار را به کمتر از ۱۵ هزار تومان برساند و دو ماه در همان سطح نگه دارد؛ تامین این مبلغ برای بانک مرکزی از آب خوردن آسان‌تر است».

حال سوال این است که خاندوزی بر اساس چه آمار و ارقامی از موفقیت دولت در ثابت نگه داشتن نرخ ارز سخن گفته است؟ آنچه وزیر اقتصاد گفته است، در رابطه با نرخ ارز در ایران است یا کشوری دیگر!؟

این اظهارات در حالی از سوی وزیر اقتصاد مطرح شده که در هیچ دولتی قبل از دولت سیزدهم نرخ دلار در یکسال و چند ماه ابتدایی دولت چنین رشدی را تجربه نکرده بود.

لذا، آنچه وزیر اقتصاد از موفق عمل کردن دولت در ثابت نگه داشتن نرخ ارز گفته است هیچ تناسبی با داده های اقتصادی و روند رو به رشد نرخ ارز ندارد. اینکه برخی دولتمردان ادعاهایی را مطرح کنند که به صورت واضحی از واقعیت دور است نه تنها به وضعیت نگران کننده کشور کمکی نخواهد کرد بلکه بی اعتمادی به گفتار و اظهارات آن ها در نزد مردم را بیشتر خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید