چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-24
کد خبر: 19805 |
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۷ |
ارسال به دوستان
پ

حضور مهم رئیس بانک مرکزی عمان در تهران؛ ۷ میلیارد دلار ایران آزاد می شود؟

رئیس بانک مرکزی عمان عصر روز چهارشنبه به تهران آمده و قرار است فردا با رئیس کل بانک مرکزی ایران دیدار و گفت‌وگو کند. سفری که گمانه زنی های مختلفی در رابطه با آن وجود دارد.

به گزارش اقتصادسنج، رئیس بانک مرکزی عمان عصر روز چهارشنبه به تهران آمده و قرار است فردا با رئیس کل بانک مرکزی ایران دیدار و گفت‌وگو کند. سفری که گمانه زنی های مختلفی در رابطه با آن به ویژه در رابطه با آزادسازی دارایی های ایران در کره جنوبی وجود دارد.

بنا به گفته به گفته سخنگوی بانک مرکزی، بانک مرکزی کشورمان میزبان رئیس بانک مرکزی عمان و هیات همراه است.

قمری وفا اظهار کرد: توسعه روابط بانکی و بین‌المللی فی ما بین ایران و عمان محور گفت‌وگوی صالح آبادی و طاهر بن سالم العمری است.

بر اساس این گزارش، یک هیات فنی و تخصصی رئیس بانک مرکزی عمان را همراهی می‌کند.

موضوع اصلی سفر رئیس بانک مرکزی عمان چیست؟

طبق شنیده های اقتصادسنج، فارغ از آنچه از سوی بانک مرکزی کشورمان در رابطه با اهداف سفر رئیس بانک مرکزی عمان گفته شده است، مهم ترین دستورکار سفر این مقام اقتصادی عمان را باید مسئله آزادسازی دارایی های ایران در کره جنوبی دانست که براساس توافق میان ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک حاصل شد.

توافقات نهایی مربوط به تبادل زندانیان ایران و آمریکا و همچنین آزاد سازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی که بالغ بر ۷ میلیارد دلار می شود، انجام شده بود و اخیرا با اعلام آمادگی آمریکا برای اجرای توافقات قبلی در حال انجام است.

لازم به ذکر است که توافق آزادسازی دارایی ها ایران در کره جنوبی بی ارتباط با آزادی زندانیان آمریکایی در ایران نیست؛ گرچه باید گفت توافق آزادسازی دارایی های ایران و آزادی زندانیان امنیتی آمریکا، در دو توافق جدا اما مرتبط با هم انجام شده است.

طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت عمان درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام شده است و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدودشده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است.

البته اخباری نیز در این زمینه وجود دارد مبنی براینکه دسترسی تهران به پول‌های بلوکه شده در بانک‌های کره جنوبی تنها زمانی امکانپذیر است که دو شهروند دیگر ایرانی-آمریکایی یعنی عماد شرقی و مراد طاهباز نیز شامل پروسه این مبادله شوند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید