جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 28623 |
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹ |
ارسال به دوستان
پ

تغییرات قیمت مسکن، آب، برق، گاز و تلفن و سایر سوخت ها در ایران از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲/ تا دو سال آینده چه خواهد شد؟

پیش‌بینی می‌شود که شاخص قیمت مصرف کننده در حوزه مسکن، آب، برق، گاز و تلفن و سایر سوخت ها در ایران تا پایان فصل جاری به ۳۳۲.۶۵ درصد برسد. در بلندمدت، بر اساس مدل‌های اقتصادسنجی، پیش‌بینی می‌شود این شاخص به حدود ۴۸۱.۶۲ درصد در سال ۲۰۲۳ و ۶۲۶.۱۱ درصد در سال ۲۰۲۴ برسد.

 

زهره چراغی/ به گزارش اقتصادسنج، یکی از مهمترین معیارهای قضاوت اقتصادی در رابطه با وضعیت اقتصاد کشور، شاخص قیمت مصرف کننده یا شاخص CPI است. این شاخص با نام تورم شناخته می‌شود و نحوه محاسبه آن دارای استانداردهای کشوری و جهانی است. افزایش این عدد نگران کننده و کاهش آن می تواند نوید بخش تحولات مثبت اقتصاد باشد.

در واقع، شاخص قیمت مصرف کننده، معیاری برای سنجش تغییرات قیمت کالاهای موجود در سبد خانوار و خدماتی است که توسط خانوارها به مصرف می‌رسد. از این شاخص به عنوان معیاری برای اندازه‌گیری تغییرات در قیمت سبد خانوار استفاده می شود و برای اندازه گیری تورم موجود در جامعه یک ابزار غیرقابل انکار است.

میانگین شاخص مصرف کننده در حوزه مسکن، آب، برق، گاز و تلفن و سایر سوخت ها در ایران از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ به ۱۶۱.۱۶ درصد رسیده است که در ماه می سال ۲۰۲۲ به بالاترین میزان خود یعنی ۲۸۳.۸ درصد و در آگوست ۲۰۱۶ به ۹۹ درصد رسیده است.

تورم بخش مسکن، آب، برق، تلفن، گاز

بر اساس مدل‌های کلان جهانی تریدینگ اکونومیکس Trading Economics و انتظارات تحلیلگران، پیش‌بینی می‌شود که شاخص قیمت مصرف کننده در حوزه مسکن، آب، برق، گاز و تلفن و سایر سوخت ها در ایران تا پایان فصل جاری به ۳۳۲.۶۵ درصد برسد. در بلندمدت، بر اساس مدل‌های اقتصادسنجی، پیش‌بینی می‌شود این شاخص به حدود ۴۸۱.۶۲ درصد در سال ۲۰۲۳ و ۶۲۶.۱۱ درصد در سال ۲۰۲۴ برسد.

شاخص قیمت مصرف کننده مسکن آب برق تلفن

لازم به ذکر است که نرخ تورم منتهی به هر ماه از محاسبه درصد تغییر متوسط شاخص CPI در دوازده ماه منتهی به ماه مورد نظر نسبت به دوره مشابه قبل به دست می‌آید.

تورم مسکن آب برق گاز تلفن

طبق طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی COICOP کالاها و خدمات مصرفی خانوار در ۱۲ گروه قرار می‌گیرند که بر اساس اطلاعات طرح هزینه و درآمد خانوار، وزن گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۲۶.۶۴ درصد، دخانیات ۰.۵۹ درصد، پوشاک و کفش ۴.۷۸ درصد، مسکن و آب و برق، گاز و سایر سوخت‌ها ۳۵.۵ درصد، مبلمان و لوازم خانگی ۳.۹۳ درصد، بهداشت و درمان ۷.۱۴ درصد، حمل و نقل ۹.۴۱ درصد، ارتباطات ۲.۸۷ درصد، تفریح و فرهنگ ۱.۶۵، آموزش ۱.۸۶، هتل و رستوران ۱.۴۴ و کالا و خدمات متفرقه ۴.۱۸ درصد می‌شود.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید