پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-18
کد خبر: 60489 |
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴ |
ارسال به دوستان
پ

صدای گندمکاران از عدم پرداخت به موقع طلبشان درآمد

مقامات دولتی از پرداخت هزینه خرید تضمینی گندم می‌گویند و کشاورزان تاکید می‌کنند دولت هنوز با آنها تسویه نکرده است. در این میان، بحث‌ها همچنان در مورد نرخ تضمینی گندم ادامه دارد.

اقتصادسنج؛ مقامات دولتی از پرداخت هزینه خرید تضمینی گندم می‌گویند و کشاورزان تاکید می‌کنند دولت هنوز با آنها تسویه نکرده است. در این میان، بحث‌ها همچنان در مورد نرخ تضمینی گندم ادامه دارد. کشاورزان از قیمت مصوب ناراضی هستند و دولت هم وعده افزایش می‌دهد.

اختلاف نظر دولت و کشاورزان در مورد خرید تضمینی گندم همچنان ادامه دارد. از یک سو مقامات دولتی مدعی تسویه حساب با گندم‌کاران تا پایان اردیبهشت هستند اما آنها می‌گویند هنوز پولی دریافت نکرده‌اند یا مبلغ پرداختی کامل نیست. از سوی دیگر، کشاورزان نرخ مصوب امسال را برای خرید تضمینی قبول ندارند و خواهان افزایش آن هستند.

نرخ تضمینی گندم در حال حاضر ۱۵ هزار تومان است. به دنبال درخواست‌های کشاورزان برای افزایش دو هزارتومانی این مبلغ، اعلام شد که سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور دستور بررسی برای اصلاح آن را به وزارت جهاد کشاورزی داده است. اما محمد آقامیری سرپرست این وزارتخانه می‌گوید اعتبارات تخصیص یافته به خرید تضمینی گندم حتی از نرخ فعلی آن نیز کمتر است. به گفته او، دولت در تعیین میزان اعتبارات، نرخ پیشین آن (۱۳ هزار تومان) را در نظر گرفته است.

او شرط افزایش نرخ تضمینی گندم به ۱۷ هزار تومان را اختصاص منابع مالی جدید به وزارتخانه جهاد کشاورزی می‌داند.

با این اوصاف همچنان تکلیف اصلاح نرخ گندم مشخص نیست و باید دید که آیا سازمان برنامه و بودجه با اختصاص اعتبارات جدید برای این موضوع موافقت می‌کند یا خیر؟

البته عطااله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران گفته است که احتمال دارد سه‌شنبه هفته آینده (۱۶ خرداد)، در این مورد تصمیم‌گیری شود.

چالش‌های کشاورزان به همین موضوع ختم نمی‌شود. آنها به تسویه دیرهنگام دولت نیز اعتراض دارند. آنگونه که باشگاه خبرنگران جوان گزارش داده، هاشمی در این مورد هم گفته است: «از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شده که تنها ۳۰ درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است.»

او همچنین توضیح داده: «اکنون کشاورزان پس از گذشت ۴۰ روز از تحویل گندم تولیدی، وجه آن را دریافت نکرده اند که این عوامل بر میزان خرید اثر خواهد گذاشت به طوریکه درصورتی عدم تامین منافع کشاورزان، آنها چاره ای جز فروش محصول خود به دلال و واسطه، قاچاقچی یا دامدار ندارند.»

کشاورزان خواهان افزایش نرخ تضمینی گندم و تسویه به موقع خریدهای دولت هستند.

دولت نقد پول می‌گیرد، با تاخیر تسویه می‌کند!

برخی مخاطبان نیز از این گلایه دارند که دولت برای توزیع بذر میان کشاورزان، پول را نقد و فوری دریافت می‌کند اما تسویه خرید تضمینی را با تاخیر انجام می‌دهد. آنها تاکید می‌کنند در این شرایط امکان پرداخت هزینه‌های زندگی و کار خود را ندارند و ممکن است دیگر گندم را به دولت نفروشند.

– «پول بذر و کود را اول پرداخت می کنیم بعد به ما تحویل می دهند ولی گندم را اول تحویل می دهی بعد کشاورزی که به پول آن نیاز دارد باید منتظر باشد که چه پیش می آید و روزهای رابشمرد وخدا خدا کند که چه زمانی پول محصولش راواریزمی کنند. آنهایی که قانون تصویب می کنند و انهایی که اجرا می کنند چرا اهمیتی به کشاورزی نمی دهند؟»

– «۶ماهه تمام سرمایه و گذاشتم زمین اجاره کردم برای کاشت گندم، حالا که برداشت کردیم دولت چرا پول گندم مارو نمیده، کمباین و کامیون مرتب زنگ میزنن برای پولشون ،ازکجا بیاریم ،مگه ما قرضی از دولت گندم خریدیم که پولمون بخوابه؟»

– «بنده چیزی حدود ۷ تن گندم تحویل سیلو دادم حدود چهل روز میشه. الان بهم ۷۹ تومن ریختن حسابم پس بقیش کی میریزند ، ما کشاورزان به کجا حرفمون را بزنیم ، دولت یه طرفه میاد تو تلویزیون حرف میزنه و کسی حرف کشاورزان را نمیشنوه ، تا که مردم اعتراض کنند ، می‌گویند حرف مردم را شنیدیم و هزار حرف دیگر …… ، چرا صدا سیما یه طرفه حرف شما دولتمردان را پخش میکنه و مردم نمیتونند حرفشون را بزنند بخصوص مردم جنوب کشور که اصلا بخدا قسم تریبون ندارند.»

– «دولت به فکر هیچکس نیست که یکی از آنها زحمتکشان کشاورز است ۵۰ ساله کشاورزیم و گندم هم اکثرا میکاریم ۵۵ هکتارحداقل ۱۵ ساله که زودتراز از ۲ ماه ۳ماه یا خیلی خوب ۱ ماهه پول نگرفتیم.»

– «حق کشاورزی که عرق ریخته و با زحمت و بدهی گندم میکاره خوردن نداره که میان چندماه پولشو نگه میدارن سودشو میخورن بعد پرداخت میکنن.کشاورز راهی نداره باید گندم تحویل بده به دولت چون سهمیه بذر و کودش قطع میکنن اینم دیگه از سال بعد میریم بذر و کود آزاد میخریم آزاد میفروشیم به مشتری باوجدان که قدر زحمت کشاورز رو میدونه.»

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید