سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-16
کد خبر: 60688 |
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳ |
ارسال به دوستان
پ

مجله تایم گزارش داد: کرونا بار دیگر جهان را بهت زده می کند؟

هفته‌نامه تایم نوشته که تعداد مبتلایان کرونا در چین ممکن است تا ماه ژوئن به ۶۵ میلیون مورد در هفته برسد. این هفته‌نامه پرسیده که دنیا چقدر باید بابت این موضوع نگرانی داشته باشد؟!

اقتصادسنج | هفته‌نامه تایم نوشته که تعداد مبتلایان کرونا در چین ممکن است تا ماه ژوئن به ۶۵ میلیون مورد در هفته برسد. این هفته‌نامه پرسیده که دنیا چقدر باید بابت این موضوع نگرانی داشته باشد؟!

وقتی چندی پیش یکی از مشاوران ارشد بهداشتی چین پیش‌بینی کرد که ممکن است شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در چین تا اواخر ماه ژوئن به هفته‌ای ۶۵ میلیون نفر برسد، بسیاری از کارشناسان بهداشتی زنگ‌های هشدار و خطر را در این زمینه به صدا درآوردند.

چین از ماه آوریل با موج جدیدی از کووید ۱۹ درگیر بوده که تحت عنوان واریانت XBB شناخته می‌شود. این یعنی پیش‌بینی ژونگ نانشان- پزشک بیماری‌های تنفسی و یکی از اولین پزشکان مدعی انتقال‌پذیری آسان کووید-۱۹- که گفته بود چین تقریباً شش ماه بعد از توقف ناگهانی استراتژی سخت‌گیرانه پکن در راستای صفر نگاه داشتن تعداد بیماران شاهد شیوع موج جدیدی از این بیماری خواهد شد، تا حد زیادی جامه عمل خواهد پوشید.

از اوایل ماه دسامبر که چین سیاست «زندگی یا همزیستی با ویروس» را در دستور کار قرار داده، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین تعداد مبتلایان هفتگی کرونا را به‌روزرسانی نکرده است. با این حال کاهش ناگهانی پروتکل‌های ضد اپیدمی، با ابتلای روزانه حدود ۳۷ میلیون بیمار جدید در هفته بعد از این تصمیم همراه شد. کارشناسان در حوالی ژانویه نیز در این زمینه گفتند که عقیده دارند تقریباً ۸۰ درصد از جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری چین تاکنون به ویروس کووید آلوده شده‌اند.

برای موج دوم کووید نیز که از ماه آوریل آغاز شده؛ بر اساس مدل‌سازی ژونگ پیش‌بینی شده بود که واریانت XBB تا ماه می منجر به ابتلای هفته‌ای ۴۰ میلیون نفر خواهد شد- و البته این رقم در ماه ژوئن نیز به هفته‌ای ۶۵ میلیون مبتلا خواهد رسید. روندی که کاملاً برخلاف تخمین‌های مقامات بهداشتی چین است که گفته بودند موج جدید کرونا در ماه آوریل به اوج رسیده و در واقع پیک خود را پشت سر گذاشته است. با این حال تنها در پکن، تعداد مبتلایان جدید که در هفته ۱۵ تا ۲۱ ماه می ثبت شدند، نسبت به چهار هفته قبل چهار برابر شده بودند.

در حالی که ژونگ گفته بود که به زودی واکسن‌هایی علیه این نوع خاص کرونا عرضه خواهند شد، با این وجود پیش‌بینی افزایش عفونت‌های جدید بازارها را متزلزل کرد. به گفته محققان، پیگیری سیاست مصونیت جمعی در چین همیشه مورد سوال بوده است: در واقع محققان بر این باورند که چین با امتناع از واکسن‌های خارجی mRNA در حقیقت مردمش را در برابر کووید-۱۹ با تزریقی واکسینه می‌کند که در آزمایش‌های بالینی اولیه نشان داده که در پیشگیری از عفونت چندان موثر نیست. پیش از آن هم پروتکل‌های سختگیرانه حکومت امکان ایجاد مصونیت طبیعی را محدود کرده بودند.

یانژونگ هوانگ کارشناس ارشد بهداشت جهانی در شورای روابط خارجی به تایم می‌گوید که اگرچه تنها آزمایش‌های گسترده می‌تواند اندازه واقعی موج کووید-۱۹ را مشخص کند، اما جمعیت تا حدودی از موج قبلی کرونا مصونیت پیدا کرده است.

هوانگ می‌گوید: «اگر خود چین نگران شیوع موج جدید کرونا نباشد، ما در بقیه نقاط جهان نباید از این موضوع احساس نگرانی کنیم. مقامات بهداشت عمومی سعی دارند این موج دوم را کم‌اهمیت جلوه دهند. به نظر می‌رسد که مردم چین یاد گرفته‌اند به نوعی با این ویروس همزیستی داشته باشند. این همان سازگاری اجتماعی است که می‌گویند چینی‌ها به آن دست یافته‌اند».

چین در قیاس با کشورهایی چون آمریکا و استرالیا به تازگی مرحله گذر از کووید ۱۹ به عنوان همه‌گیری و تبدیل آن به یک بیماری بومی را آغاز کرده است. کاترین بنت اپیدمیولوژیست دانشگاه دیکین استرالیا می‌گوید که «موج جدید کرونا اثربخشی واکسن‌ها و دوزهای تقویت‌کننده آن‌ها را ارزیابی خواهد کرد» و در ادامه هم می‌افزاید که «پکن باید اطمینان حاصل کند که واکسن‌های همه به‌ویژه افراد مسن و افراد آسیب‌پذیر به‌روز هستند».

داده‌های نگران‌کننده چینی

به گفته بنت؛ «با ادامه گردش ویروس کووید در چین همراه با کاهش مصونیت عمومی، این احتمال وجود دارد که شاهد ظهور یک نوع فرعی جدید و خطرناک‌تر باشیم- اگرچه احتمال آن بسیار کمتر شده است». جهش‌های جدید در ترکیب ژنتیکی ویروس تفاوت قابل توجهی با امیکرون ایجاد نکرده- و علائم عفونت‌ها نیز نسبتاً خفیف‌تر است.

بنت می‌افزاید: «بنابراین این واقعیت که با گذشت یک سال و نیم از شیوع امیکرون شاهد تغییرات عمده‌ای نبوده‌ایم، یک واقعیت تا حدودی اطمینان‌بخش است- که حکایت از این دارد که ایمنی جمعی، توانایی و دقت آزمایش‌ما و مهم‌تر از همه کارآمدی آنتی‌ویروس‌ها اثبات شده است».

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :ناشناس

      این سوسک خوزای عوضی دنیا رو بدیخت کردن کصافتا