جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 56065 |
تاریخ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ |
ارسال به دوستان
پ

چرا بورس امروز سقوط کرد؟/ فعالان بورسی بخوانند

امروز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ شاخص کل بورس تا لحظه نگارش متن کاهش ۷۲.۵ هزار واحدی را تجربه کرده است و شاخص کل هم‌وزن نیز بیش از ۲۷ هزار واحد ریزش داشته است. در گفتگو با نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه به دلایل ریزش بورس و هم‌چنین روند احتمالی آینده بورس پرداختیم.

اقتصادسنج| امروز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ شاخص کل بورس تا لحظه نگارش متن کاهش ۷۲.۵ هزار واحدی را تجربه کرده است و شاخص کل هم‌وزن نیز بیش از ۲۷ هزار واحد ریزش داشته است. در گفتگو با نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه به دلایل ریزش بورس و هم‌چنین روند احتمالی آینده بورس پرداختیم.

علت ریزش بورس چه بود؟ 

نیما میرزایی گفت: عمده‌ترین دلیل ریزش بورس امروز نزدیک شدن شاخص کل به مقاومت جدی دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بود که ما انتظار داشتیم که این اتفاق در خرداد ماه رخ دهد؛ اما با توجه به اینکه رشد بازار همراه با چاشنی هیجان شد و شتاب گرفت، طبیعتا اصلاح و واکنش به محدوده‌های مقاومتی هم شدت بیشتری دارد و رویه امروز هم در همین چارچوب بوده است.

اصلاح کوتاه مدت خواهد بود؟

او افزود: اما من فکر نمی‌کنم اصلاح، اصلاحی بلندمدتی باشد و جریان ورودی نقدینگی به بازار در روز‌های آینده احتمالا عرضه‌ها را جذب خواهد کرد.

میرزایی ادامه داد: از نظر تکنیکالی هم باید گفت که حمایت شاخص که ابتدای سال حوالی دو میلیون رسیده بود امروز پیرامون کانال دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی می‌باشد و بنابراین ریزش بازار هم ریزش عمیقی نخواهد بود و احتمالا نهایت ده درصد در شاخص اصلاح خواهیم داشت. امروز هم محک خوبی بود برای سرمایه گذاران که در واقع متوجه اشتباهات خود بشوند و از هیجان و خرید سهام پروژه‌ای مقداری دوری کنند و بدانند که این رویه در بازار باز هم تکرار خواهد شد و روزی ریزش سنگین در این سهام آن‌ها را اذیت خواهد کرد. از این جنبه می‌توانیم ریزش امروز بازار را یک نکته مثبت برشماریم.

اقبال سهامداران به سهام شاخص ساز یا کوچک؟

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: با توجه به اینکه ارزش معاملات در حال افزایش است و امروز هم ممکن است که در این زمینه رکورد تازه‌ای ثبت شود می‌توانیم این نتیجه را بگیریم که بازار کم کم به سمت سهام شاخص ساز حرکت می‌کند، چون پول‌های درشت بیشتر تمایل دارند که روی سهم‌هایی بروند که نقدشوندگی بالایی دارند و طبیعتا ریسک کمتری دارند حتی اگر بازدهی کمتری داشته باشند؛ بنابراین نسبت به فروردین ماه می‌توانیم خوش بین باشیم که در خرداد ماه بورس بیشتر به سمت سهم‌های شاخص ساز حرکت بکند. اما همیشه این جریان هیجانی روی سهام کوچک و سهم‌های پروژه‌ای در بازار‌های صعودی وجود دارد و بخش قابل توجهی از سهامداران روی این سهم‌ها اقدام به سفته بازی می‌کنند و این یک واقعیت غیرقابل انکار است. ولی من فکر می‌کنم استقبال از سهم‌های شاخص ساز نسبت به هفته‌های اخیر در آینده کوتاه مدت با توجه به رشد ارزش معاملات بیشتر شود.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 9
    1. نویسنده :ناشناس

      اقتصادی که به زور سرم تقویتی هی هلش بدی جلو همینه وگرنه بورس خاصیتش همینه باید یکسری سودهی داشته باشه یکسری ضرر وگرنه میشه الکلنک وقتی هر دو طرف یک وزن باشند فقط یا باید بشینی یا هر دوتا فقط روی دوپا نیمه نشسته بودند تا یکی یکطرف رو فشار بده بلکه یکبار این میله بالا و پایین بشه

    1. نویسنده :ناشناس

      با این سرعت که شاخص بورس را مصنوعی و غیر عادی بالا میبردند معلوم بود بوی کلک نقشه میداد

    1. نویسنده :ناشناس

      این سقوط ها برای ما مهم نیست چون هنوز در نمادهای مثل دی و ثشاهد از سال ۹۹تو منفی هستیم

    1. نویسنده :ناشناس

      در بورس ضرر. ۸۰ درصد و سود ۲۰ درصد اگر کسی بیشتر از این توقع داره از بی اطلاعی هست و حتی به نظر می‌رسد که توضیح کارشناس را متوجه نمی شوند

    1. نویسنده :ناشناس

      این ریزش را هیچ وقت پای مقاومت نگذارید این دستوری بود خودتون خ

    1. نویسنده :ناشناس

      خداقوت. از خدا بترسید و درست تیتر بزنید؛
      به نظرتون بدای این مطلبی که شما بارگذاری کردید،ریزش بورس تیتر درستیه؟
      کارشناستون میگه :من فکر نمی‌کنم اصلاح سنگینی در پیش باشه…
      وجدانا این چه ربطی به عنوان تیتر شماداره؟
      ببخشید وجدان کجا بود؟!
      خدا به فریادتون برسه، متاسفم.

    1. نویسنده :ناشناس

      غارت مال ملت

    1. نویسنده :ناشناس

      هیچ حیوانی به حیوانی نمی دارد روا
      انچه این نامردمان با جان انسان می کنند

    1. نویسنده :ناشناس

      من سهامدار چشمم سفید میشه دوصدم دوصدوم بورس بیاید بالا شایددر طول سال به اندازه سود بانکی نباشد در اخر سال هم خیلی از تورم عقب هستیم قابل مقایسه نیست بعضی مواقع هم طوفان هدف مند دولت و مجلس همه را میبرد