پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 56355 |
تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴ |
ارسال به دوستان
پ

پیش بینی مهم بورس روز سه شنبه/ سقوط ادامه دارد؟

بورس تهران یکی از سخت‌ترین روزهای تاریخ خود را سپری کرد و با ریزش بیش از ۵ درصدی شاخص کل همراه شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

اقتصادسنج؛ بورس تهران یکی از سخت‌ترین روزهای تاریخ خود را سپری کرد و با ریزش بیش از ۵ درصدی شاخص کل همراه شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

بورس امروز در ادامه عرضه‌های سنگین روز گذشته، روز سخت‌تری را پشت سر گذاشت از منظر ریزشی، یک رکورد را در تاریخ بازار سرمایه به ثبت رساند. اگرچه در رابطه با ریزش دو روز اخیر نمی‌توان دلیلی از جنبه سیاسی و اقتصادی عنوان کرد اما شرایط ایجاد شده طی دو ماه گذشته همواره این نگرانی را ایجاد کرده بود که شاید عمق موج اصلاحی پس از روزهای صعودی، عمیق باشد. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری با کاهش سنگین ۵.۱۵ درصدی معادل ۱۲۶هزار واحدی مواجه شد و در محدوده ۲.۳۱۴ میلیون واحدی قرار گرفت. این مقدار ریزش درصدی در تاریخ بازار سرمایه، رتبه سوم را به خود اختصاص داد. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز شرایط نسبتا یکسانی را سپری کرد و با افت ۴.۴ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام در بازار امروز با افت چشمگیری نسبت به روزهای گذشته همراه شد و عدد ۱۳۹۷۴ میلیارد تومان را به ثبت رساند که عمده دلیل آن، قفل شدن اکثر نمادها در صف فروش و عدم جمع‌آوری آن‌ها بود. در سمت دیگر اما خروج پول سنگین همچنان ادامه داشت و امروز نیز شاهد خروج پول ۴۳۸۰ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

پیش بینی بورس فردا طبق معاملات دو روز گذشته شاید کار سختی نباشد اما با توجه به دو چهره متفاوتی که این مدت از خود نشان داد، انتظار هر رفتاری را نیز دور از ذهن نمی‌گذارد. همانطور که اشاره شد هیچگونه خبر یا شوک سیاسی و اقتصادی در ریزش دو روز اخیر تاثیرگذار نبوده اما به نظر می‌رسد همچنان نگرانی از احتمال تکرار اتفاقاتی همچون سه سال گذشته و مشکل حرکت توده‌ای سهامداران، موجب شده است تا شاهد عرضه‌های سنگین در تمامی صنایع و نمادها باشیم. در ادامه با بررسی شرایط موجود و نگاهی به وضعیت تکنیکالی شاخص کل بورس تلاش خواهیم کرد تا بورس فردا را پیش بینی کنیم.

ریزش بورس ادامه‌دار خواهد بود؟

بسیاری ریزش سنگین امروز شاخص‌های بورسی را به عنوان نقطه پایان رشد سهام و شروع روند نزولی دیگری عنوان کردند. این در حالی است که بدون توجه به متغیرهای بنیادی نمی‌توان چنین نتیجه‌ای گرفت. آن هم در شرایطی که پس از یک رالی صعودی و ثبت رشدهای بی وقفه، بازار به یک استراحت و توقف نیز نیاز دارد. در دو ماه اخیر شاخص کل بورس رشد بیش از ۴۰ درصدی را تجربه کرد و نماگر هم‌وزن حتی حدود ۶۵ درصد افزایش ارتفاع داد. ضمن آنکه ورود پول ۲۰ همتی به جریان دادوستد سهام را شاهد بودیم. با این حال الگوی رفتار گله‌ای، این استراحت‌ها را به ریزشی شدید با تسری به همه صنایع تبدیل می‌کند که همین موضوع نیز موجب ترس سهامداران از پایان روند صعودی قیمت‌ها می‌شود. بهترین استراتژی در چنین شرایطی، به نظر بهینه‌سازی پرتفو و خرید سهام پرپتانسیل‌تر باشد. ضمن آنکه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم آن هم پس از تجربه سال ۹۹ برای سرمایه‌گذارانی که از دانش کافی برای دادوستد مستقیم سهام برخوردار نیستند، می‌تواند بهترین استراتژی برای کسب سود از بازار سرمایه باشد.

حاکمیت ترس بر معاملات بورس

مدت زمان زیادی که رسیدن شاخص کل بورس تهران به قله تاریخی ثبت شده در مرداد ۹۹ نگشته است. تاریخی که پس از آن رکوردی ۲.۵ ساله در بازار سهام حاکم شد و قیمت برخی از سهم‌ها حتی بیش از ۷۰ درصد ریزش کرد. در آن تاریخ نیز بسیاری از سهامداران فکر نمی‌کردند که شاید حباب بورس به طور ناگهانی تخلیه شود و برای جبران زیان‌ها ناچار باشند حدود سه سال منتظر بشینند آن هم در شرایطی که قیمت سایر دارایی‌ها رشدهای پرمقدار و سریعی را تجربه می‌کردند. حالا نیز سهامداران نگران تکرار همان تجربه سسال ۹۹ هستند و با هر فت قیمت و تشدید عرضه‌ای به صورت دسته‌جمعی راهی صف‌های فروش در تمامی صنایع و سهم‌ها بدون توجه به شرایط بنیادی بازار می‌شوند.

با این حال اما نباید از محرک‌های صعودی بورس غافل بود. وضعیت تورم سنگین سال گذشته، چشم‌انداز تورمی برای سال جاری، نبود نگاه مثبت به بودجه ۱۴۰۲، تثبیت نرخ دلار بازار آزاد در کانال ۵۰ هزار تومانی، سیاست‌های اخیر ارزی بانک مرکزی با راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی و… همگی موجب شده‌اند تا اکنون بازار سهام بتواند پس از گذشت نزدیک به ۳ سال، شرایط مساعدی را برای صعود پیش روی خود ببیند و این موضوع موجب شده است تا سرمایه‌گذاران با قدرت نسبتا خوبی به خرید سهام در قیمت‌های منفی روزانه بپردازند و اجازه کاهش قیمت را به نمادهای بازار ندهند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که فعلا بورس تهران بتواند هرچند آرام اما به مسیر صعودی خود ادامه دهد.

امید تکنیکالی بورس فردا

اگر به نمودار تکنیکالی شاخص بورس نگاهی بیاندازیم، همانطور که پیداست، کندل نزولی قدرتمند امروز، حمایت موجود در محدوده ۲.۳۳ میلیون واحدی را شکسته و به زیر آن نفوذ کرده است و هم‌زمان با این موضوع شاهد نفوذ کندل روز جاری به زیر کف کانال صعودی نیز هستیم که این موضوع می‌تواند به تشدید عرضه‌ها نیز منجر شود. با این حال شاخص کل بورس در روز آینده حمایت مهمی را در محدوده ۲.۲۵ میلیون واحدی دارد که نسبت ۱.۶۲ درصد فیبوناچی اکستنشن است و می‌تواند نقطه برگشت بازار به سمت مسیر صعودی باشد. البته به دلیل شکست کف کانال صعودی، در صورت برگشت بازار از شرایط کنونی، برای مدتی بازار حالت خنثی به خود بگیرد و سپس به روند صعودی بازگردد.

پیش بینی مهم بورس روز سه شنبه/ سقوط ادامه دارد؟

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا، پیش بینی می‌شود که بورس فردا در ابتدا کار خود را با فشار عرضه‌هایی همچون روز جاری آغاز کند اما به مرور شاهد برگشت تقاضا باشیم و به مرور نمادها خود را از محدوده‌های پایین دامنه نوسان به سمت بالا حرکت دهند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید