جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 4999 |
|
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴ |
ارسال به دوستان
پ

خطری که اقلیم ایران را تهدید می کند!

به گزارش برخی از دانشمندان تغییرات آب‌وهوایی ناشی از انسان، احتمال وقوع خشکسالی تابستان امسال در نیمکره شمالی را حداقل ۲۰ برابر افزایش داده است.

به گزارش«اقتصادسنج»، به نقل از گاردین گروهی بین‌المللی از دانشمندان اعلام کرد که تغییرات آب‌وهوایی ناشی از انسان، احتمال وقوع خشکسالی تابستان امسال در نیمکره شمالی را حداقل ۲۰ برابر بیشتر کرده است.

نقش انسان ها در خشکسالی فزاینده شده است. نتایج بررسی‌ها نشان داده است که  خشکسالی که اروپا، چین و آمریکای شمالی را بین ژوئن و آگوست فرا گرفت، احتمالاً هر ۲۰ سال یک بار در سطوح فعلی گرمایش رخ می‌دهد.

همچنین، نتایج نشان داد که خشکسالی بدون گرمایش مصنوعی در نیمکره شمالی مانند خشکسالی تابستان امسال تنها هر ۴۰۰ سال یک بار اتفاق می‌افتد.

سونیا سنویراتنه، استاد موسسه علوم جوی و اقلیمی در زوریخ گفت: تابستان ۲۰۲۲ نشان داده است که چگونه تغییرات آب‌وهوایی ناشی از انسان خطرات خشکسالی‌های کشاورزی و زیست‌محیطی را در مناطق پرجمعیت و زیر کشت نیمکره شمالی افزایش می دهد.

دست و پنجه نرم کردن ایران با کاهش بارندگی وافزایش دما

ایران با مشکلات بی‌سابقه مرتبط با اقلیم از جمله خشک شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، توفان‌های گرد و غبار، دمای بی‌سابقه، خشکسالی و سیل مواجه است. از مجموعه پنج مدل اقلیمی با وضوح بالا برای پیش‌بینی دماهای حداکثر و حداقل و توزیع بارندگی، محاسبه وقوع دماهای شدید در مقایسه با دوره ۱۹۸۰-۲۰۰۴، در دوره ۲۰۲۵-۲۰۴۹، ایران احتمالاً دوره های طولانی تری از حداکثر دمای شدید را به ویژه در قسمت جنوبی کشور تجربه خواهد کرد، دوره‌های طولانی‌تر خشکی برای بیش از ۱۲۰ روز، بارش کمتر از ۲ میلیمتر، دمای بیشینه بیش از ۳۰ درجه سانتی‌گراد و همچنین مرطوب -برای کمتر از ۳ روز، بارش کل کمتر از ۱۱۰ میلی‌متر و فراوانی سیلاب‌ها – بیشتر خواهد بود. بر اساس مطالعات اخیر، در این اقلیم در حال تغییر، دوره‌های خشک طولانی‌مدت با بارش‌های شدید متناوب قطع می‌شود، که نشانه‌ای برای افزایش احتمال وقوع سیل است. بدون اقدامات سنجیده سازگاری، برخی از نقاط کشور ممکن است در آینده با قابلیت سکونت محدود مواجه شوند.

کاهش بارش ها در سال آبی ۱۴۰۱– ۱۴۰۰

پرونده سال آبی ۱۴۰۱– ۱۴۰۰ با کاهش ۱۸ تا ۲۴ درصدی بارندگی و افزایش ۱.۱ درجه‌ای میانگین دمای هوای کشور نسبت به میانگین بلندمدت بسته شد. این در حالی است که در برآوردهای آینده‌نگر هواشناسی نیز وزن پاییز خشک بیشتر بوده و لااقل در ۳ماهه سال آبی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱نیز نباید منتظر گشایشی در بارندگی بود.

روند کاهشی بارش‌های جوی همزمان با تغییرات اقلیمی و افزایش میانگین دمای هوا، در چند سال اخیر به تشدید بحران آب منجر شده و متأسفانه در چشم‌انداز کوتاه‌مدت نیز جز با پافشاری بر مدیریت مصرف و اولویت دادن به تأمین آب شرب، راهکاری برای گذر این بحران به چشم نمی‌آید.طبق آمارها، میانگین بارش‌های جوی سال آبی گذشته (اول مهر ۱۴۰۰تا ۳۱شهریور ۱۴۰۱) حدود ۲۰.۶میلیارد مترمکعب معادل ۱۸درصد کمتر از میانگین بارش‌های کشور در ۵۴سال اخیر بوده است.

اطلاعات و داده‌های مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو نشان می‌دهد در سال آبی گذشته (۱۴۰۱-۱۴۰۰) میانگین بارش‌های جوی کشور در مقایسه با میانگین بارش‌های بلندمدت کشور (۵۴ساله) ۱۸درصد کاهش پیدا کرده و مجموع حجم بارش‌های کشور از میانگین ۲۴۹.۳میلی‌متر در دوره ۵۴ساله به ۲۰۳.۹میلی‌متر در سال آبی گذشته رسیده است.ین تغییر به‌معنای کاهش ورودی ۲۰.۶میلیارد مترمکعب آب به منابع آبی کشور است. البته همزمان با آمارهای مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، آمارهای سازمان هواشناسی از کاهش ۲۴درصدی‌های بارندگی سال آبی گذشته نسبت به متوسط بلندمدت حکایت دارد که بیانگر شرایط نامساعدتری است.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید