شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 40587 |
|
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶ |
ارسال به دوستان
پ

چه کسانی باید تمام مبلغ قبض گاز خود را پرداخت کنند؟

بنا بر مصوبه جدید هیات وزیران برای مشترکان گاز خانگی، آن دسته از مشترکانی که در پله ۱۲ تعرفه قدیم گاز خانگی قرار داشتند، از تخفیف ۷۰ درصدی رئیس‌جمهور برای افزایش قبوض گاز مستثنا شدند که معادل ۴۶ هزار مشترک است.

اقتصادسنج | در یکی دو سال اخیر، یکی از موضوعات مهمی که مورد توجه سیاست گذاران در دولت و مجلس بوده، مساله مدیریت بهینه گاز و برق در سطخ کشور است؛ موضوعی مهم که از سال گذشته سازوکار اجرایی به خود گرفت و دولت با ارائه جدول و پلکان مصرفی، تمام تلاش خود را به کار بست تا آن دسته از مشترکان مرفه و پرمصرف و بدمصرف، یارانه انرژی کمتری دریافت کنند و در عوض، مبلغ قبوض گاز و برقشان هم افزایش داشت.

این مسیر در سال جاری نیز تداوم داشت، تا جایی که دولت شانزدهم آذرماه امسال، هیات دولت، مصوبه جدید ‎اصلاح تعرفه گاز خانگی را ابلاغ کرد. بر پایه این مصوبه، تعرفه گاز حدود ۷۰ درصد مشترکان در پله‌های اول و مصرف درون الگوی بهینه، هیچ تغییری نمی کرد؛ اما مشترکان پرمصرف و بدمصرف افزایش قیمت داشته اند.

بر پایه این مصوبه، پله‌های اول تا سوم بدون تغییر قیمت ماندند، ولی پله چهارم تا ششم ۳۰ درصد افزایش و پله هفتم تا دهم ۵۰ درصد افزایش نسبت به تعرفه قبلی داشتند. همچنین تعرفه پله‌های یازدهم و دوازدهم نیز عدد ثابت ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب تعیین شدند. به بیان دیگر؛

پله ۱ تا ۳، معادل ۶۰ درصد مشترکان، کمتر از ۳۰ هزار تومان

پله ۴ تا ۶، معادل ۲۹ درصد مشترکان، بین ۳۵ تا ۱۰۲ هزار تومان

پله ۷ تا ۱۰، معادل (حدود) ۱۰ درصد مشترکان، بین ۱۴۲ تا ۴۷۲ هزار تومان

دو پله ۱۱ و ۱۲، معادل ۱.۶ درصد مشترکان، در حد چند میلیون تومان

گاز

با آغاز فصل سرد سال و افزایش مصرف گاز در کشور، بسیاری از مناطق به دلیل افت فشار، محروم از دریافت گاز طبیعی برای گرم نگه داشتن خانه های خود شدند. در این میان، گروهی که در پلکان مرفه و پرمصرف قرار داشتند، تلاش داشتند با انتشار قبض گاز چند میلیونی خود، به دولت فشار بیاورند تا بلکه این مصوبه از دستور خارج شود؛ تلاش هایی که در پایان به اینجا ختم شد که مدیر امور گازرسانی شرکت گاز از دستور رئیس‌جمهور برای تخفیف ۷۰ درصدی در قبوض جدید گاز خبر داد.

دستوری که در همان نگاه اول، بیانگر این موضوع بود، همه اشخاصی که با قبوض چند میلیونی مواجه شده اند، نگران نباشند و در انتظار تخفیف ۷۰ درصدی باشند. این رویکرد اشتباه با انتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس نیز مواجه شد. آن‌ها تاکید داشتند در این مدل تخفیف ۷۰ درصدی، عملا تخفیف مدنظر برای گروه‌های پرمصرف و مرفه جامعه خواهد بود و افرادی که تلاش داشتند تا مصرف گاز را در سطح بهینه نگه دارند، حالا بی نصیب از تخفیف دولت شده اند!

دولت به اشتباه خود پی برد و عقب نشینی کرد

همان طور که اشاره شد، اجرای تخفیف ۷۰ درصدی بدون تعیین متر و معیار، از جمله حواشی هفته‌های اخیر بود که در نهایت و در روز‌های اخیر، با مصوبه تخفیف ۷۰ درصدی نرخ گازبهای برخی از مشترکین تا پایان۱۴۰۱ از سوی دولت همراه شد.
مصوبه‌ای که به صراحت بیان داشت: با عنایت به کاهش شدید دمای هوای کشور در فصل سرد سال ۱۴۰۱ و با هدف کاهش هزینه‌های مربوط به مصارف گاز طبیعی خانوار‌ها ـ که به دلیل عدم آمادگی لازم، امکان ولپاش (کنترل) مصرف گاز متناسب با الگوی مصرف بهینه را نداشته اند ـ شرکت ملی گاز ایران مجاز است استثنائا برای دوره زمانی ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۱ تخفیفات زیر را در گازبهای مصرف خانگی اعمال و جداگانه در قبوض گاز درج نماید؛

الف) گازبهای مشترکین خانگی در دوره تعیین شده، مشمول تخفیف ریالی معادل ۷۰درصد مبلغ ناشی از رشد تعرفه‌های مندرج در الگوی مصرف گاز طبیعی برای اقلیم‌های مختلف کشور موضوع بند (م) تبصره (۱) آیین نامه اجرایی بند (ک) تبصره (۱۵) ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور در بخش گاز موضوع تصویب نامه، نسبت به آیین نامه اجرایی بند (ی) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در بخش گاز موضوع تصویب نامه مورخ ۲ آذر ۱۴۰۰ می‌شود.

اما بخش مهم این تصویب نامه هیات وزیران در بند ب قرار دارد. در این بند تاکید شده است: تعرفه مصارف بالاتر از ۱۳۰۰ مترمکعب گاز در ماه در اقلیم یک، ۱۲۵۰ مترمکعب گاز در ماه اقلیم دو، ۱۲۰۰ مترمکعب گاز در ماه در اقلیم سه، ۱۰۰۰ مترمکعب در ماه در اقلیم چهار و ۸۰۰ مترمکعب گاز در ماه در اقلیم پنج، مشمول تخفیف موضوع بند الف این بند نمی‌باشد.

بر اساس این گزارش، دولت با مصوبه مذکور نشان داد که به انتقاد رسانه ها و کارشناسان انرژی توجه نشان داده و با توجه به دغدغه مصرف بهینه گاز طبیعی، گروه بدمصرف و مرفه را از تخفیف مدنظر کنار گذاشته است؛ گروهی که تنها یک درصد از توزیع مشترکان گاز را شامل می شود؛ اما به دلیل میزان مصرف بالای گاز برای اموری همچون گرم کردن استخر و …، ضرورت داشت تا نرخ گاز محاسبه شده برای این مشترکان از حداقل یارانه پنهان انرژی برخوردار باشد.

حال بر این اساس، بر پایه مصوبه جدید هیات وزیران برای مشترکان گاز خانگی، آن دسته از مشترکانی که در پله ۱۲ تعرفه قدیم گاز خانگی قرار داشتند، از تخفیف ۷۰ درصدی رئیس‌جمهور برای افزایش قبوض گاز مستثنا شدند که معادل ۴۶ هزار مشترک است. بدین ترتیب مشترکانی که قبض گاز آن‌ها در ماه گذشته بیش از ۲ میلیون تومان شده، مشمول تخفیف ۷۰ درصدی نخواهند شد و باید قبوض گاز چند میلیونی خود را بدون کم و کاست پرداخت کنند؛ بنابراین، اگر پرمصرف باشید، نقره داغ خواهید شد!

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید