چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-24
کد خبر: 43727 |
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰:۲۰ |
ارسال به دوستان
پ

چگونه نمایشگاه ماشین بزنیم؟+مزایا و معایب

امروزه بازار ماشین و خودرو یکی از بازارهای مهم در کشور ماست. نیاز به ماشین و اتومبیل و به کلی هر گونه وسایل حمل و نقل در سطح جامعه بیش از پیش نمایان شده است و به همین دلیل روند خرید و فروش ماشین، اجاره و … دچار تحولات جدی شده است. به گونه‌ای که برای هر عملی وجود متخصصین این حوزه لازم و ضروری است، امروزه در خصوص خرید و فروش ماشین نیز افرادی تحت همین عنوان در نمایشگاه ماشین یا نمایشگاه اتومبیل به فعالیت می‌پردازند. در هر صورت نمایشگاه ماشین از جمله مشاغل پرسود و با درآمد بالاست، اگر شما هم در فکر راه اندازی یک نمایشگاه ماشین لوکس و پرفروش هستید پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ امروزه بازار ماشین و خودرو یکی از بازارهای مهم در کشور ماست. نیاز به ماشین و اتومبیل و به کلی هر گونه وسایل حمل و نقل در سطح جامعه بیش از پیش نمایان شده است و به همین دلیل روند خرید و فروش ماشین، اجاره و … دچار تحولات جدی شده است. به گونه‌ای که برای هر عملی وجود متخصصین این حوزه لازم و ضروری است، امروزه در خصوص خرید و فروش ماشین نیز افرادی تحت همین عنوان در نمایشگاه ماشین یا نمایشگاه اتومبیل به فعالیت می‌پردازند. در هر صورت نمایشگاه ماشین از جمله مشاغل پرسود و با درآمد بالاست، اگر شما هم در فکر راه اندازی یک نمایشگاه ماشین لوکس و پرفروش هستید پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

کار فروشنده‌ی ماشین چیست؟

فروشنده‌های ماشین بخش مهمی از صنعت خودرو هستند. کار اصلی فروشنده ماشین، کمک به مشتری‌ برای انتخاب ماشین (صفر یا کارکرده) است. باید فاکتورهای مختلف برای انتخاب ماشین و اطلاعات لازم (مثل تولید کننده، شرایط تعمیرات، بازار دست دوم، امکانات ماشین و …) را به مشتریان توضیح ‌‌دهند. برای این‌که یک فروشنده‌ی خوب ماشین باشید، باید همه‌ی جزئیات ماشین‌ها را بدانید. و همیشه جدیدترین اطلاعات را داشته باشید تا بتواند بهتر به مشتریان کمک کنید. یک کار مهم دیگر فروشنده ماشین، انجام مراحل قانونی و کاغذبازی‌های خرید و فروش ماشین است. آگاهی از نکات قانونی و مشکلات مختلف و جزئیات در مراحل راه اندازی نمایشگاه ماشین بسیار مهم است.

معرفی انواع نمایشگاه ماشین

بهتر است قبل از اقدام برای راه اندازی، نوع نمایشگاهی که می خواهید راه اندازی کنید را انتخاب کنید. دانستن نوع نمایشگاه ماشین برای طی کردن مراحل دریافت مجوز الزامی است. انواع نمایشگاه ماشین به شرح زیر است:

نمایشگاه ماشین‌های سبک و سواری

در این نمایشگاه‌ها خرید و فروش انواع ماشین‌های سبک و سواری مانند پراید، پژو، سمند، تیبا، وانت و… انجام می‌شود.

نمایشگاه ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین

در این نمایشگاه‌ها خرید و فروش انواع ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین مانند تریلی، کامیون، کامیونت، کشنده، کمپرسی و … انجام می‌شود.

نمایشگاه ماشین‌های راه سازی

در این نمایشگاه‌ها خرید و فروش انواع ماشین‌های راه سازی مانند تراکتور، بولدوزر، بیل مکانیکی، اسکریپر، لودر و… انجام می‌شود.

سرمایه اولیه برای شروع کار چقدر است؟

سرمایه اولیه برای شروع کار شامل اجاره نمایشگاه ماشین و یک خط ثابت موبایل و یک خط کاری نمایشگاهی و هزینه های داخلی نمایشگاه است. بهتر است که حتما و حتما رهن کامل کنید و از دادن اجاره دوری کنید چون اصلا برای این کار و برای شروع اجاره دادن کار درستی نیست و صرفا باعث ضرر های شروع کار برای شما می‌شود.  نمی توان دقیق گفت سرمایه اولیه برای نمایشگاه ماشین چقدر است اما برای شروع حدودا ۴۰۰ میلیون تومان کافیست که اگر رهن هم نشد حداقل اگر جای شما خوب است کرایه کمی هم بدهید.

اما برای شروع خرید و فروش هم باید حدودا سرمایه ای ۴۰۰ میلیون تومانی داشته باشید. البته این حالت خوب کاری برای شماست. در حالت دیگر این است که شما ۱ میلیارد سرمایه دارید و این سرمایه بسیار برای شروع عالیست.

شرایط مورد نیاز جهت اخذ پروانه کسب نمایشگاه اتومبیل

متراژ مورد نیاز برای این واحد صنفی برای خودروهای سبک ۷۵ متر و در مورد ماشین های سنگین و راه سازی ۳۰۰ متر حداقل باید باشد.

لازم به ذکر است که میزان ۳۵ متر از متراژ بیان شده باید به دفتر و بالکن اختصاص پیدا کند.

مدارک و شرایط لازم برای راه اندازی نمایشگاه 

۱_ تابعیت جمهوری اسلامی

۲_ سواد کافی برای خواندن و نوشتن

۳_ کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان

۴_ تعهد محضری اسناد و مدارک

۵_ گواهینامه پایه دو

۶_ پایان کار تجاری برای محل نمایشگاه

۷_ شناسنامه و کارت ملی

۸_ سند تجاری مغازه

۹_ ارائه موافقت نامه از اداره اماکن و نیروی انتظامی

۱۰_ گواهی تشکیل پرونده مالیاتی

سود نمایشگاه ماشین چقدر است؟

در مورد خودروهای مختلف حاشیه سود بسیار متغیر است. درآمد نمایشگاه داران ماشین به گفته ای فروشنده‌ها در ماه در حدود چیزی بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان متغیر است و این یعنی اگر شما نمایشگاه ماشین دارید این درآمد شما در ماه خواهد بود البته این یک حد متوسط برای فروش بود و این درآمد برای اکثر نمایشگاه داران چیزی در حدود ماهانه ۵۰ میلیون تومان سود خالص است.

البته برای برند فروشان این درآمد بسیار زیادتر است. در کل درآمد در این زمینه مشخص نیست اما حداقل درآمد شما در ماه در بدترین حالت ممکن چیزی در حدود ماهانه ۱۵ میلیون تومان سود خالص است.

مزایای راه اندازی نمایشگاه ماشین

فعالیت در صنعتی مهم و رو به رشد

شغلی با درآمد بالا

بازار کار مطلوب و ایده آل

عدم نیاز به مدرک تحصیلی بالا

معایب راه اندازی نمایشگاه ماشین

نیاز به تجربه و مهارت بالا در فروشندگی

هزینه بالا جهت اجاره یا خرید ملک

هزینه بالا جهت خرید خودرو

روش‌هایی برای موفقیت در مراحل راه اندازی نمایشگاه ماشین

مثبت‌ بودن

خیلی مهم است تا جای ممکن، مثبت باشید. منظور ما از مثبت‌ بودن این است که همیشه در طول روز طرز فکر مثبتی داشته باشید و صحبت‌کردن‌تان را با زبان مثبت انجام دهید. از طرز فکر مثبت، هم خودتان سود خواهید برد، هم مشتریان و هم همکاران‌تان. چون کمک می‌کند که:

_ مشتری راحت‌تر تصمیم‌گیری کند.

_ افکار منفی از شما دور‌شوند.

_ راحت‌تر کار ‌کنید.

_ همکاران شما هم احساس بهتری از بودن با شما داشته باشند.

مثبت‌بودن برای فروشندگی، موضوعی اساسی است. داشتن یک لبخند واقعی ساده هم می‌تواند به مثبت‌بودن کمک کند اما بیشتر منظور ما، آن طرز فکری درونی مثبت است.

شناخت ماشین‌ها

قبل از ورود به مراحل راه اندازی نمایشگاه ماشین باید جزئیات ماشین‌ها را بهتر از مشتریان بدانید حتی اگر چند فروشنده خوب استخدام کنید، لازم است خودتان هم اطلاعات خوبی داتشه باشید. فروشنده خوب همیشه در حال یادگیری است و زمان زیادی را برای تحقیق در مورد موضوعات مختلف کاری خود می‌گذارد. علاوه بر اطلاعات کلی از ماشین‌ها، می‌توانید چند ویژگی خاص آن‌ها را هم در ذهن داشته باشید که در زمان مناسب استفاده کنید.

ارتباط خوب با مشتریان

معمولاً خرید ماشین را دومین خرید بزرگ زندگی افراد می‌دانند. (بعد از خرید خانه) پس وقتی مشتریان قرار است چنین خرید مهمی را انجام دهند، انتظار دارند رفتار خوبی را از فروشنده‌ی ماشین ببینند. با گوش‌ دادن دقیق و پرسیدن سؤالات مناسب که نیازهای واقعی مشتری را نشان دهد، می‌توانید مشاوره‌ی بهتری به مشتریان بدهید. سعی کنید سؤالات باز و مناسبی بپرسید تا مشتری توضیحات خوبی از درخواستش بدهد و فقط با بله و خیر جواب ندهد.

هدف‌ گذاری مناسب

هدف‌گذاری مناسب و تقریباً واضح کمک می‌کند که پتانسیل خودتان را به خوبی بشناسید. واقع‌ بینانه هدف‌گذاری کنید تا اهدافی قابل‌ دسترس و ارزشمند تعیین کنید. مواردی مثل شرایط بازار، تجربه‌ و سرمایه‌ی خودتان و … را هم در نظر داشته باشید تا انتظار نادرست از خودتان ایجاد نکرده باشید.

خلاقیت

افرادی که خلاقیت داشته باشند، می‌توانند فرصت‌های مختلفی که در کارشان وجود دارد را پیدا کنند. چند نمونه از خلاقیت می‌تواند این‌ها باشند:

_ در بخش خدمات و سرویس‌دهی کاری جدید بکنید.

_ امکان تست ماشین را در فضای متفاوتی به مشتری بدهید.

_ شرایط فروش جدیدی را بتوانید اجرا کنید.

هر کدام از این موارد، می‌توانند درآمد و شرایط بهتری را برای شما ایجاد کنند.

رمز و رازهای نمایشگاه ماشین در چیست؟

در ابتدا بهتر است حتما شاگردی کنید و درست مانند بسیاری از خریداران آزاد که کنار راه ها می ایستند شما هم چند باری این کار را انجام دهید تا شما کار را به خوبی بیاموزید. یاد بگیرید چطور صحبت کنید. بتوانید با ریز و درشت مشکلات و سختی های این کار دست و پنجه نرم کنید. قیمت ها رو به صورت لحظه ای در بیاورید و دانش کافی از قوانین روز محضری و پلاک گذاری داشته باشید.

در این حالت مشتریان خودتان را پیدا خواهید کرد که به شما در آینده کاریتان بسیار کمک می کنند و شما را در ابتدا می شناسند و بعد به سراغ فروشندگان دیگر می روند. پس حواستان بسیار باشد که باید حتما شاگردی کنید و بعد به سراغ راه های دیگری بروید. درآمد نمایشگاه ماشین به تجربه و دوستان شما هم بستگی دارد پس در این زمینه تا می توانید پیشرفت کنید.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید