پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 46338 |
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰ |
ارسال به دوستان
پ

معرفی تمامی شغل های پر درآمد در ایران+ جزئیات

پیدا کردن یک شغل درست‌ و حسابی و پر درآمد همواره دغدغه انسان‌ها در عصر جدید است. بسیاری افراد نسبت به آینده شغلی خود نگران و به دنبال یک منبع درآمد جدید برای گذران زندگی و یا افزایش رفاه خود و خانواده هستند. طبیعی است که این نگرانی‌ها باعث شود که بسیاری از افراد، فعالیت‌های کاری و شغلی خود را چندین برابر کنند و به‌طور هم‌زمان چند فعالیت اقتصادی داشته باشند. البته بسیارند افراد تیز هوشی که با اقتصاد قوی خود نبض بازار را در دست گرفته و با آگاهی از پردرآمدترین شغل‌های ایران و وارد شدن به این عرصه‌های شغلی، سرمایه‌های کلانی به‌دست آورده‌اند. در ادامه این مطلب به معرفی شغل‌های پر درآمد در ایران می پردازیم. 

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ پیدا کردن یک شغل درست‌ و حسابی و پر درآمد همواره دغدغه انسان‌ها در عصر جدید است. بسیاری افراد نسبت به آینده شغلی خود نگران و به دنبال یک منبع درآمد جدید برای گذران زندگی و یا افزایش رفاه خود و خانواده هستند. طبیعی است که این نگرانی‌ها باعث شود که بسیاری از افراد، فعالیت‌های کاری و شغلی خود را چندین برابر کنند و به‌طور هم‌زمان چند فعالیت اقتصادی داشته باشند. البته بسیارند افراد تیز هوشی که با اقتصاد قوی خود نبض بازار را در دست گرفته و با آگاهی از پردرآمدترین شغل‌های ایران و وارد شدن به این عرصه‌های شغلی، سرمایه‌های کلانی به‌دست آورده‌اند. در ادامه این مطلب به معرفی شغل‌های پر درآمد در ایران می پردازیم.

چه معیارهایی برای انتخاب شغل های پردرآمد در ایران مهم است؟

شغل‌های پردرآمد در ایران تنوع زیادی دارند و افراد با سلیقه‌ها و توانایی‌های مختلف می‌توانند شغل مناسب خود را از میان آن‌ها انتخاب کنند. در این بخش می‌خواهیم به معیارهایی که برای انتخاب شغل پردرآمد باید به آن‌ها توجه کرد، بپردازیم.

علاقه

بدون داشتن علاقه به یک شغل، فعالیت در آن غیرممکن است. نبود علاقه به شغل باعث می‌شود که شما به دنبال یادگیری مهارت و دانش جدید در آن کار نباشید. علاوه بر این، نبود علاقه باعث می‌شود بازده شما نیز در ساعات کاری پایین باشد. بنابراین، در انتخاب یک شغل پردرآمد حتما به علاقه خود نیز توجه کنید.

مهارت

اگر در شغلی که به آن علاقه دارید، از قبل مهارت‌های اندکی در دانشگاه، مدرسه یا فضای کاری کسب کرده‌اید آن شغل می‌تواند برای شما مناسب باشد. داشتتن دانش و مهارت اولیه در یک شغل باعث می‌شود که شما سریع‌تر در آن کار رشد کنید و به درآمد برسید.

سرمایه

یکی از عوامل محدود کننده در انتخاب شغل سرمایه است. برخی از شغل‌های پردرآمد مانند تاسیس یک کارخانه محصولات مواد غذایی نیاز به سرمایه هنگفت اولیه دارند که تامین آن برای همه افراد ممکن نیست. بهتر است اگر در چنین شرایطی هستید ابتدا با یک شغل پردرآمد دیگر کار را شروع کنید تا در آینده و با کسب سرمایه بیشتر، شغل اصلی مورد علاقه خود را راه‌اندازی کنید.

دانش

برخی از شغل‌های پردرآمد در ایران مانند پزشکی و دندان‌پزشکی نیاز به تحصیلات آکادمیک دارند. طبیعی است اگر این دانش را ندارید باید به دنبال یادگیری آن باشید و در این مسییر حتما باید به چالش‌های مختلف این رشته‌ها مثل کنکور، مدت زمان زیاد دوران تحصیل و سختی کار توجه کنید. بسیاری از شغل‌های دیگر مانند برنامه‌نویسی و بازارهای مالی نیز به دانش نیاز دارند اما لزومی به داشتن تحصیلات آکادمیک در آن‌ها نیست و کاربران می‌توانند با مطالعه منابع موجود و تمرین زیاد به مهارت مورد نیاز دست پیدا کنند

توجه به آینده

توجه به روند یک شغل در آینده بسیار مهم است. ممکن است شغلی در حال حاضر پردرآمد باشد؛ اما شرایط آینده به گونه‌ای باشد که آن شغل از بین برود یا درآمد آن در مقایسه با سایر شغل‌ها کمتر باشد. به عنوان مثال بلوغ حوزه بلاک چین می‌تواند بسیاری از شغل‌های مرتبط با امور مالی سنتی را تحت تاثیر قرار دهد.

چرا باید شغل های جدید را جدی بگیریم؟

اگر بخواهیم با دنیای جدید و فناوری‌های روز، هماهنگ شویم و از قافله‌ دنیای دیجیتال عقب نمانیم، بهتر است توان و انرژی خود را روی بررسی و کشف شغل‌های پر درآمد سرمایه گذاری کنیم که با نیاز روز مردم هماهنگ هستند. چون در پس این ماجرا، هزاران یا حتی میلیون‌ها مشتری دست به نقد، آماده ایستاده‌اند.

آینده شغلی کدام کسب و کارها بهتر است؟ قدیمی یا جدید؟

حرکت به سمت دنیای دیجیتال و مدرن، هر روز سریع‌تر از روز قبل است. بدون تردید، وارد شدن و ماندگاری در یک شغل جدید که پاسخگوی نیازهای روز مردم است، خیلی بیشتر از فعالیت در کسب و کارهای قدیمی می‌تواند ما را برای زندگی در آینده مدرن، آماده کند.

شغل‌های پر درآمد

شغل‌های پردرآمد و جدید ایران

پزشکی، یک شغل پردرآمد برای همه زمان‌ها

شکی نیست که پزشکان، مخصوصا پزشکانی که در یک حوزه خاص تخصص می‌گیرند، درآمدهای بالایی دارند؛ اما رسیدن به این درآمد به همین سادگی نبوده است. سال‌ها درس خوانده و در بیمارستان‌ها کار کرده‌اند تا بتوانند مطب شخصی خود را داشته باشند. پزشکی یکی از شغل‌های پر درآمد محسوب می‌شود؛ اما نیاز به زمان دارد. اگر یک دانش‌آموز موفق و علاقمند هستید، می‌توانید با یک برنامه‌ریزی بلندمدت، پزشکی موفق با درآمد بالا باشید.

در حال حاضر در ایران، پزشکان عمومی و پزشکان دارای تخصص، از درآمد بالایی برخوردار هستند. مخصوصا اگر جراح مغز و اعصاب، جراح ارتوپد یا جراح قلب باشند. درآمد آن‌ها از ماهی ۱۰۰ میلیون تومان فراتر می‌رود.

بازار بورس

فعالیت در بازار بورس هم گزینه جذابی برای به دست آوردن مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود؛ اما برای رسیدن به این درآمد هم نیاز به زمان و سرمایه اولیه داریم. در بازار بورس باید صبور باشید تا بتوانید در زمان مناسب سود کنید. اگر شم اقتصادی قوی دارید و با زیر و بم بازار بورس آشنا هستید، می‌توانید سرمایه خود را به بازار بورس برده و شغلی که درآمد خوبی داشته باشد، برای خود دست و پا کنید.

افراد زیادی از بورس پول‌های کلانی به دست می‌آورند. اما افراد زیادی هم هستند که چون قائده بازی در بورس را نمی‌دانند، همیشه بازنده هستند. کسب درآمد از بورس و داشتن یک شغل پردرآمد مستلزم سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است.

شما برای حضور در بازار بورس باید بخشی از ثروت خود را هزینه کنید. یعنی نباید روی همه آن‌چه دارید، به اصطلاح قمار کنید. بلکه همیشه بخشی از پولی را که به آن نیازی ندارید، وارد بورس کنید. حتما برای‌تان این سوال پیش آمده که آیا می‌توان شغل پردرآمدی به واسطه حضور در بورس داشت؟ در پاسخ باید گفت که همه چیز به میزان سرمایه‌گذاری شما و همچنین میزان شناخت شما از بازار معاملات بستگی دارد.

کشاورزی و دام‌پروری یکی از شغل های پردرآمد ایران و جهان

یکی از شغل های پردرآمد ایران و جهان شغل کشاورزی و دام‌پروری است. با افزایش جمعیت جهان نیاز به مواد غذایی هم بیشتر شده است و بنابراین مشاغلی که در زمینه نیازهای اساسی مردم فعالیت می‌کنند، درآمدزا خواهند بود. اگر در شهرهای کوچک زندگی می‌کنید می‌توانید با یک سرمایه معمولی به فکر پرورش دام و حتی کشاورزی باشید، البته فراموش نکنید که اگر تجربه این کار را ندارید، حتما از افراد باتجربه در این حوزه استفاده کنید.

برای شروع فعالیت در حوزه دام‌پروری حداقل به ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارید. اما با توجه به ریسک نه چندان زیادی که در این حوزه وجود دارد، دام‌پروری یک شغل پردرآمد محسوب می‌شود. علاوه بر این‌ها، مشاغلی چون پرورش قارچ یا پرورش سایر محصولات به صورت گلخانه‌ای در زندگی شهری گزینه‌های خوبی به شمار می‌روند تا افراد از این طریق درآمد داشته باشند.

شغل وکالت

وکالت هم مانند پزشکی یکی از شغل‌های پر درآمد محسوب می شود و نیاز به زمان دارد، یعنی اگر به این شغل علاقمند هستید، باید بتوانید خبره کار شوید تا به درآمد بالا برسید. وکلای برجسته از دانشگاه‌های خوب فارغ‌الحصیل می‌شوند و کارنامه کاری درخشانی دارند. البته رسیدن به آن کار چندان ساده‌ای نیست.

تعمیرکار خودرو

یکی از شغل‌های پر درآمد در ایران و جهان تعمیرکاری ماشین‌ است. در سال‌های اخیر که تعداد ماشین‌ها در سطح جهان رو به افزایش است، اگر یک مکانیک باشید درآمد بالایی به دست می‌آورید. برای رسیدن به این شغل نیازی نیست که تحصیلات دانشگاهی داشته باشید. پس اگر در آغاز جوانی قرار دارید، می‌توانید از شاگردی یک مکانیک موفق شروع کنید تا بتوانید طی چند سال بعد، یکی از شغل‌های پردرآمد آزاد جهان را داشته باشید.

البته برای تبدیل شدن به تعمیرکار با تجربه که فنی‌ کار حرفه‌ای باشید باید حداقل دو سال به صورت مداوم در یک کارگاه کار عملی کنید. اتومبیلی که تعمیر می‌کنید، منطقه محل سکونت شما و نوع کاری که انجام می‌دهید هم روی دست‌مزد شما تاثیرگذار است. الان یک مکانیک خودرو روزانه بین ۱۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان درآمد دارد. بعد از کسب تجربه، می‌توانید کارگاه خودتان را راه‌اندازی کنید که در آن صورت درآمدتان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

کسب درآمد با راه‌اندازی سوپرمارکت

حتی با شکل‌گیری هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، باز هم سوپرمارکت‌ها به عنوان یکی از شغل‌های پر درآمد در ایران محسوب می‌شوند. البته برای رسیدن به درآمد بالا از سوپرمارکت هم باید کمی صبر داشته باشیم. اول از همه باید یک سرمایه قابل قبول برای تهیه اجناس و اجاره مغازه جور کنیم و در قدم بعد، صبر کنیم تا اهالی منطقه ما را بشناسند.

اگر بتوانیم نیازهای مورد نظر مردم را برطرف کنیم، انصاف را رعایت کنیم و یک فروشنده خوش‌رو باشیم، خیلی زود یک شغل پردرآمد خواهیم داشت. چون سود حاصل از سوپرمارکت بین ۱۰ تا ۱۵درصد است که سود خوبی محسوب می‌شود.

بازاریابی دیجیتال

بسیاری از مشاغل جدید با توجه به نیاز مردم شکل گرفته‌اند. این روزها که تقریبا تمام کسب‌ و کارها فعالیت خود را در اینترنت هم ادامه می‌دهند، تخصص در دیجیتال مارکتینگ می‌تواند برای فردی که واقعا متخصص است درآمد خوبی رقم بزند. بازار کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ حسابی داغ است و طرفداران زیادی دارد. کافی هست که مهارت‌های خود را در این حوزه افزایش بدهید تا بتوانید از آن درآمد کسب کنید.

دوره‌های آموزش بازاریابی دیجیتال از مقدماتی تا پیشرفته به طور متناوب در حال برگزاری است و شما می‌توانید با پرداخت هزینه این دوره‌ها که بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان است، تخصصی را یاد بگیرید که ماهانه درآمد بالایی را برای‌تان رقم بزند. بسته به اینکه کارشناس مارکتینگ باشید یا مدیر مارکتینگ، دستمزدی بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان در انتظار شماست.

آرایشگری، شغلی قدیمی که جدیدا پردرآمد شده است

ما شغل آرایشگری را از این نظر در لیست شغل های پردرآمد و جدید قرار دادیم که این شغل در سال‌های اخیر بسیار با استقبال مواجه شده است. درست است که آرایشگری از دیرباز وجود داشته است؛ اما طی سال‌های اخیر همراه با گسترش و همه‌گیر شدن صنعت مد و زیبایی، درآمد بسیار زیادی پیدا کرده است.

اگر واقعا می‌خواهید از این شغل درآمد بالا به دست بیاورید، باید برای آن هزینه کنید، یعنی با داشتن یک آرایشگاه معمولی در طبقه پایین منزل‌تان درآمد خواهید داشت؛ اما اگر به دنبال درآمد بالا هستید باید آن آرایشگاه معمولی را به یک سالن زیبایی مدرن با تمام امکانات تبدیل کنید و از همه مهم‌تر اینکه دوره‌های آموزشی و تخصصی آرایشگری را هم بگذرانید. بنابر برخی از داده‌ها، درآمد برخی از آرایشگاه‌ها به ماهی چند صد میلیون تومان هم می‌رسد.

البته خدمات و کارهایی که انجام می‌دهند، هزینه سنگینی دارد. راه‌اندازی آرایشگاه یک سمت قضیه است؛ اما اگر می‌خواهید به عنوان متخصص یک شاخه خاص از آرایشگری و در یک سالن زیبایی فعالیت کنید، حتما یک مهارت مد روز را به خوبی یاد بگیرید و در آن ماهر شوید. در آن صورت می‌توانید انتظار شغلی با دستمزد ماهانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان را داشته باشید.

راهنمای تور (تور لیدر)

به سفر و گردشگری علاقه‌مندید؟ با توجه به افزایش آمار ورود گردشگران به کشور به خصوص در شهرهای گردش‌گرپذیر هم‌چون شیراز و اصفهان بازار تور لیدرها به خصوص راهنمای توریست‌های خارجی بسیار داغ شده است. راهنمای گردشگر یا تورلیدر شخصی است که با آشنایی و تسلط کامل بر نقاط گردشگری یک شهر از جمله اماکن تاریخی، بازارهای تجاری، جاذبه های طبیعت و … خصوصیات و تاریخچه مربوط به این اماکن را برای گردشگرانی که به آن محل سفر می کنند، توضیح داده و معرفی کند.

طراح دکوراسیون

دنیای امروز به سمت سرمایه‌داری پیش رفته و مد و زیبایی یکی از اصلی‌ترین مفاهیم مرتبط با سرمایه‌داری به حساب می‌آیند. دنیای مد راه خود را در صنعت ساختمان‌ سازی هم باز کرده است و افراد بسیاری تمایل دارند که فضای کاری و زندگی خود را به بهترین شکل ممکن طراحی و تزیین کنند. طراحان دکوراسیون کسانی هستند که در این مورد باید به آن‌ها مراجعه کرد.

طراحی دکوراسیون با توجه به گرایش شدید افراد به مصرف‌گرایی و به روز بودن، جزو شغل های پردرآمد محسوب می‌شود و می‌توان گفت همیشه از بازار کار خوبی برخوردار است. طراحی دکوراسیون داخلی به شاخه‌های متعددی مثل طراحی داخلی ساختمان، طراحی نمای بیرون ساختمان، طراحی فضای اداری، طراحی مغازه‌های تجای و طراحی فضای سبز تقسیم می‌شود.

 مترجمی

شاید تعجب کنید ولی مترجمی در جایگاه هشتم لیست شغل های پردرآمد جهان قرار دارد. با اینکه این شغل در کشور ما شغل پیش پا افتاده‌ای محسوب می‌شود و فاقد امنیت شغلی و درآمد خوب است؛ اما باید توجه داشته باشید که در خیلی از کشورهای جهان، به دلیل گستردگی روابط بین المللی مثل روابط حساس سیاسی و تجاری، ترجمه اهمیت بسیار زیادی دارد.

یک مترجم باید به چندین زبان خارجی تسلط کامل داشته باشد. این شغل سطوح مختلفی دارد و اگر بتوانید خود را به سطوح بالا مثل مترجمی برای شرکت‌های تجاری بین‌المللی یا سازمان‌های دولتی دارای روابط خارجی برسانید، کارهای شما بسیار حساس خواهند بود و به ازای همین حساسیت و دشواری کار شما، درآمدتان نیز بالا خواهد بود.

توریسم درمانی

به دلیل پایین بودن هزینه‌های درمانی، مخصوصاً دندانپزشکی و جراحی زیبایی در ایران، از کشورهای مختلفی برای انجام عمل‌های زیبایی به ایران سفر می‌کنند. همین باعث شد تا صنعت توریسم درمانی شکل بگیرید. جراحی زیبایی در سرتاسر دنیا متقاضی بسیاری دارد و به همین دلیل پردرآمدترین شغل در دنیا و بالطبع در ایران است.

احتمالاً در اطراف خودتان کسانی را دیده‌اید که عمل بینی یا جراحی زیبایی دیگری انجام داده‌اند یا ممکن است شما که این مطلب را می‌خوانید یکی از عمل‌های زیبایی را انجام داده باشید.

راه‌اندازی فروشگاه آنلاین

فروش آنلاین وارد زندگی مردم شده است، بنابراین اگر کمی با سیستم اینترنت و فضای برنامه‌نویسی آشنا باشید، بدون اینکه نیاز به صرف هزینه بالایی باشد، می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید و محصولات مورد نیاز مخاطبان خود را عرض کنید. مزیت فروشگاه‌های اینترنتی این است که نیاز به مکان فیزیکی ندارد و خیلی راحت می‌توان در فضای اینترنت خرید و فروش انجام داد و به درآمد رسید. اگر به دنبال این هستید که از طریق یک فروشگاه اینترنتی به درآمد بالا برسید، باید در زمینه تبلیغات و پیدا کردن مخاطبان واقعی تلاش کنید.

در ارتباط با درآمد فروشگاه اینترنتی عوامل مختلفی دخیل هستند. بزرگی و کوچکی فروشگاه، کالا و خدماتی که عرضه می‌کند و میزان مشتریانی که توانسته دور خود جمع کند. الان دیجی کالا هم یک فروشگاه اینترنتی است که ماهانه میلیاردها تومان درآمدزایی دارد. فروشگاه اینترنتی شما ممکن است یک وب‌سایت کوچک باشد که تنها چند کالای خاص را عرضه می‌کند. در هر صورت می‌توان روی این درآمدزایی حساب کرد. چون سرمایه اولیه خاصی نیاز ندارد و همه چیز به تلاش خودتان مربوط است.

نتیجه گیری

لیست شغل های پردرآمد ایران به مواردی که گفتیم، محدود نمی‌شود. کافی است برای شغلی که در نظر دارید نیازسنجی کنید، یعنی ببینید که آیا مردم به محصولات و خدمات شغل مورد نظر شما نیاز دارند یا خیر؟ یک نکته مهم را هم نباید فراموش کنیم؛ درست است که بعضی از شغل‌ها پردرآمد هستند؛ اما این درآمد یک شبه به دست نمی‌آید. برای رسیدن به درآمد بالا باید صبر کنیم، نیاز بازار را بسنجیم، مشتریان خود را پیدا کنیم و اگر بتوانیم طبق یک برنامه مشخص پیش برویم، در عرض چند سال به درآمدهای بالا دست خواهیم یافت.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید