جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 3693 |
تاریخ انتشار : ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۳:۵۰ |
ارسال به دوستان
پ

آزادی اقتصادی چیست؟

آزادی اقتصادی چیست؟ آزادی اقتصادی چه مزایایی دارد؟ چگونه آزادی اقتصادی را اندازه گیری می‌کنند؟ مهمترین مؤلفه‌های آزادی اقتصادی کدامند؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که در بخش «اکوپدیا» در اقتصادسنج بدان می‌پردازیم. 

به گزارش «اقتصادسنج»، در بخش عظیمی از تاریخ بشریت، اکثر افراد فاقد آزادی اقتصادی و فرصت بوده اند و آنها را محکوم به فقر و محرومیت کرده اند.

امروز ما در پررونق‌ترین دوران تاریخ بشر زندگی می‌کنیم. فقر، بیماری ها و جهل در سرتاسر جهان در حال فروکش است که تا حد زیادی به دلیل پیشرفت آزادی اقتصادی است.

آزادی اقتصادی چیست؟ آزادی اقتصادی چه مزایایی دارد؟ چگونه آزادی اقتصادی را اندازه گیری می‌کنند؟ مهمترین مؤلفه‌های آزادی اقتصادی کدامند؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که در بخش «اکوپدیا» در اقتصادسنج بدان می‌پردازیم.

آزادی اقتصادی چیست؟

آزادی اقتصادی (Economic Freedom) حق اساسی هر انسان برای کنترل کار و دارایی خود است. در یک جامعه آزاد اقتصادی محور، افراد آزادند که به هر نحوی که می خواهند کار، تولید، مصرف و سرمایه گذاری کنند. در جوامع با اقتصاد آزاد، دولت‌ها اجازه می‌دهند کار، سرمایه و کالاها آزادانه حرکت کنند و از اجبار یا محدودیت آزادی بیش از حد لازم برای محافظت و حفظ خود آزادی خودداری کنند.

آزادی اقتصادی چه مزایایی دارد؟

آرمان های آزادی اقتصادی به شدت با جوامع سالم تر، محیط های پاک تر، ثروت سرانه بیشتر، توسعه انسانی، دموکراسی و رفع فقر مرتبط است.

آزادی اقتصادی رونق بیشتری را به همراه دارد. شاخص آزادی اقتصادی رابطه مثبت بین آزادی اقتصادی و انواع اهداف مثبت اجتماعی و اقتصادی را مستند می کند. آرمان های آزادی اقتصادی به شدت با جوامع سالم تر، محیط های پاک تر، ثروت سرانه بیشتر، توسعه انسانی، دموکراسی و رفع فقر مرتبط است.

چگونه آزادی اقتصادی را اندازه گیری می‌کنند؟

ما آزادی اقتصادی را بر اساس ۱۲ عامل کمی و کیفی می سنجیم که به چهار دسته یا ستون کلی آزادی اقتصادی دسته بندی می شوند:

-حاکمیت قانون (حقوق مالکیت، یکپارچگی دولت، اثربخشی قضایی)

-اندازه دولت (هزینه های دولت، بار مالیاتی، سلامت مالی)

-کارایی نظارتی (آزادی کسب و کار، آزادی کار، آزادی پولی)

-بازارهای باز (آزادی تجارت، آزادی سرمایه گذاری، آزادی مالی)

هر یک از دوازده آزادی اقتصادی در این دسته ها در مقیاس ۰ تا ۱۰۰ درجه بندی می شوند. امتیاز کلی کشور از میانگین این دوازده آزادی اقتصادی به دست می‌آید که وزن یکسانی به هر یک داده می‌شود.

مهمترین مؤلفه‌های آزادی اقتصادی کدامند؟

شاخص آزادی اقتصادی هر مؤلفه را در دستیابی به مزایای مثبت آزادی اقتصادی به یک اندازه مهم می‌داند. هر آزادی در تعیین امتیاز کشور به طور مساوی وزن داده می شود. کشورهایی که اصلاحات اقتصادی را در نظر می گیرند ممکن است فرصت های قابل توجهی برای بهبود عملکرد اقتصادی در عواملی پیدا کنند که در آنها کمترین امتیاز را دارند. این عوامل ممکن است نشان دهنده محدودیت های الزام آور قابل توجهی در رشد و شکوفایی اقتصادی باشد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید