شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 60879 |
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۳ |
ارسال به دوستان
پ

افزایش سن بازنشستگی چه تبعاتی به دنبال دارد؟

لایحه برنامه هفتم توسعه به تازگی به تصویب هیات دولت رسیده است و احتمالا مجلس در آینده نزدیک، رسیدگی به آن را آغاز می‌کند. برخی از مواد این لایحه در مورد حقوق کار نگرانی‌هایی را برای برخی افراد ایجاد کرده. یکی از آنها افزایش پلکانی سن بازنشستگی است.

اقتصادسنج | لایحه برنامه هفتم توسعه به تازگی به تصویب هیات دولت رسیده است و احتمالا مجلس در آینده نزدیک، رسیدگی به آن را آغاز می‌کند. برخی از مواد این لایحه در مورد حقوق کار نگرانی‌هایی را برای برخی افراد ایجاد کرده. یکی از آنها افزایش پلکانی سن بازنشستگی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در روزهای اخیر از پیش‌بینی افزایش پلکانی سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه خبر داده. داوود منظور، هدف از این تصمیم را «حل مشکل ناترازی صندوق‌های بازنشستگی» دانسته است.

او در این مورد توضیح داده: صندوق‌های بازنشستگی، ناترازی‌های شدیدی دارند و منابع و مصارف آن‌ها با هم سازگاری نداشته و دچار کسری هستند؛ اصلاحات سنجه‌ای می‌تواند به افزایش منابع صندوق‌های بازنشستگی کمک کند.

به گفته این مقام مسئول، در پیش‌نویس لایحه برنامه هفتم، این اصلاحات پیش‌بینی شده که برخی از آن‌ها به سن بازنشستگان برمی‌گردد و تحت تدابیری، سن بازنشستگی تا پایان برنامه هفتم، به تدریج افزایش می‌یابد.

منظور تاکید کرده است در شرایط کنونی، «با توجه به محدودیت منابع صندوق‌های بازنشستگی، خدماتی که بازنشستگان انتظار دارند دریافت کنند، عملاً تحقق پیدا نمی‌کند که باعث عدم رضایتمندی می‌شود.»

چالش‌های آینده صندوق‌ها

اکنون سال‌هاست که کارشناسان و فعالان کانون‌های بازنشستگی، در مورد ناترازی در صندوق‌ها و به هم خوردن تعادل میان منابع و مصارف آنها هشدار می‌دهند. چالش‌هایی همچون کاهش استخدامی‌ها (ورودی‌ صندوق‌ها)، بازنشستگی پیش از موعد برخی کارمندان، بدهی‌های دولت به صندوق‌ها و پرداخت بخشی از مطالبات با شرکت‌های ورشکسته و همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی که برخی آنها را اتلاف منابع صندوق‌ها می‌دانند، از جمله عوامل اصلی شرایط کنونی هستند.

همین چند وقت پیش بود که صحبت از احتمال فروش قشم و کیش برای پرداخت حقوق بازنشستگان، جنجال‌آفرین و به برکناری یک مقام دولتی منجر شد. سجاد پادام، مدیرکل وقت بیمه‌های اجتماعی وزارت کار هشدار داده بود: «به جایی می‌رسیم که باید قشم و کیش را بفروشیم تا حقوق بازنشستگان را بدهیم.» هر چند سخنان او به معنای تصمیم قطعی در این زمینه نبود، اما واکنش‌های هیجانی و شدید پس از آن باعث شد که به جای شنیده شدن اصل هشداری که داده بود، از مقام خود برکنار شود. پاد در بخشی از سخنان خود گفته بود: «کشور یونان ۱۰۰ جزیره فروخت تا بتواند مطالبات بازنشستگانش را بدهد، ما هم به زودی به این وضعیت دچار می‌شویم.»

چالشی که این مقام سابق به آن اشاره کرد، با یا بدون هر نوع جنجال و هیجانی واقعی است. حالا دولت قصد دارد با افزایش سن بازنشستگی هم دوران بیمه‌پردازی کارمندان را افزایش دهد و هم موعد دریافت مستمری آنها را به تاخیر بیاندازد. اما این تصمیم، که البته هنوز به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان نیاز دارد، به مذاق برخی خوش نیامده است.

مخالفت با افزایش سن بازنشستگی

در مواجهه با خبر افزایش سن بازنشستگی، برخی افراد نگران آینده صندوق‌ها هستند و بیمه‌پردازی را عملی بدون فایده می‌دانند. گروهی نیز با افزایش سن بازنشستگی مخالفند.

– «پول به بیمه دادن اشتباهه. پولتان را۳۰ سال پیش خودتان سرمایه گذاری کنید اینها خدمات ۳۰ سال دیگه یا بقول خودشان ۳۵ سال دیگه رو تا اون موقع میکنن ۴۰ سال و خدماتی به بما نمیدهند و نمیدهند و نمیدهند.»

– «بهتره منبعد بریم بسوی کار بی بیمه وپول مفتی که به این دستگاه نا مطمئن ندیم وبرای خودمان ذخیره کنیم، چون معلوم هم نیست اینا بعد از ۳۰ سال دیگه پولی به بازنشسته بدهن.»

– «مسئولانی که تصمیم خوش خدمتی افزایش سن بازنشستگی رو دارن باید از مسولیت خلع کرد و بازخواست کرد تا بفهمند با ناتوانی کارمند در سن زیاد به کار و سازمان خدشه وارد میشود با همه مشکلات مادی جسمی و روحی. یکم انسانیت و درک همنوع بودنم خوب چیزیه.»

– «افزایش سن بازنشستگی ظلم آشکار دولت به کارمندان فلک زده ؟؟؟ یک روز بیشتر کار نمیکنم.»

– «ناتوانی و سو استفاده دولت ها از صندوق ها و انتصابات رانتی در صندوق ها رو ما چراباید تاوان بدیم.»

– «چرا باید سن بازنشستگی بیشتر شود؟ مگر انسان چقدر عمر می کند که ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کنی؟ پس کی این پول به ما پس می دهند؟ اگر راست می گویند کسی بیشتر از سن بازنشستگیش کار می کند ۳۰درصد پرداختی بیشتر با رضایت خودش باشد وگرنه درسن قانون قبلی بازنشست شود.»

هر چند چالش‌های مربوط به آینده صندوق‌های بازنشستگی جدی است اما به نظر می‌رسد تا زمانی که مسائلی چون مطالبات پرداخت نشده یا واگذاری شرکت‌های دارای مشکل به این صندوق‌ها وجود دارد، مساله افزایش سن بازنشستگی با مخالفت‌هایی مواجه شود.

تجارت‌نیوز/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 4
    1. نویسنده :ناشناس

      چراجزیره بفروشن مگرازکارفرماحق بیمه نمیگیرن از‌کارفرمابیشتربگیرن
      الان ۳۲سال سابقه دارم بیشترش هم کارفرمایان ردنکردن همیشه یاگردوخاک
      یاگرمای ۴۰درجه به بالاجلوی آفتاب
      یاسرمای سوزناک درارتفاع بلند
      حتی کارفرماکولرهم نداده یکساعت نهار
      برای تجهیز کارگاه کلی پول میگرن ولی هزینه نمیکن
      ازصبح ۷شروع بکارمیشویم تا۵عصراگربتن نباشه تازه
      اگرکارباشه نگه میدارن

    1. نویسنده :ناشناس

      بزرگترین نقص برنامه هفتم سکوت در برابر نحوه تعیین عیدی کارکنان دولت است که در حال حاضر بدون هیچگونه مبنایی و بصورت یلخی و چرتکه ای در اختیار هییت وزیران است و حدود دو نیم میلیون تومان یعنی ربع ربع ربع ربع سکه بهار آزادی . در حالیکه عیدی کارگران کاملا مشخص و منطقی و” معادل دوبرابر حقوق سالیانه هر کارگر می باشد بشرطیه از سه برابر حداقل حقوق آن سال بیشتر نشود ” می باشد . از دولت و نمایندگان مجلس انتظار می رود در برنامه هفتنم برای کارمندان دولت هم دوبرابر حداقل دستمزد هر سال بعنوان عیدی مبنای پرداخت قرار گیرد .

    1. نویسنده :ناشناس

      من ک تحت هیچ شرایطی تاکید میکنم هیچ شرایطی ۳۰سال تموم بشه یک روز خدمت نمیکنم آقایون هر کاری دوس دارن انجام بدن.

    1. نویسنده :ناشناس

      نشستن اونجا ‌.از بس پول بازنشستگی درستی هم به ملت میدن با این پول بی ارزش .۵ تومن میخوان بدن به یه بازنشسته با هزار منت .اگه ما از اول داده بودیم این پولمون رو به سکه .الان چقدر سکه طلا داشتیم