سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-23
کد خبر: 43138 |
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰ |
ارسال به دوستان
پ

کاشت چه محصول کشاورزی سود بیشتری دارد؟

وقتی صحبت از کشاورزی و محصولات کشاورزی می شود همه مایل هستیم محصولی را کشت کنیم که نسبت به سایر محصولات کشاورزی پول‌ساز ترین و درآمدزا ترین باشد. برای این‌ که بتوانیم بهترین محصولات پرسود برای کاشت را انتخاب کنیم لازم است که در این زمینه اطلاعاتی بروز داشته باشیم. اگر بتوانیم اطلاعات جدید و بروزی داشته و ایده های جدید کشاورزی را یاد بگیریم می توانیم کشاورزی خود را به کسب و کاری پردرآمد و پول‌ساز تبدیل کنیم. در این مطلب به معرفی پر درآمد ترین محصولات کشاورزی خواهیم پرداخت.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ وقتی صحبت از کشاورزی و محصولات کشاورزی می شود همه مایل هستیم محصولی را کشت کنیم که نسبت به سایر محصولات کشاورزی پول‌ساز ترین و درآمدزا ترین باشد. برای این‌ که بتوانیم بهترین محصولات پرسود برای کاشت را انتخاب کنیم لازم است که در این زمینه اطلاعاتی بروز داشته باشیم. اگر بتوانیم اطلاعات جدید و بروزی داشته و ایده های جدید کشاورزی را یاد بگیریم می توانیم کشاورزی خود را به کسب و کاری پردرآمد و پول‌ساز تبدیل کنیم. در این مطلب به معرفی پر درآمد ترین محصولات کشاورزی خواهیم پرداخت.

علل استقبال از حرفه کشاورزی

امروزه با افزایش نرخ بیکاری بسیاری از جوانان از کارهای کشاورزی استقبال کرده اند در حالی که در گذشته کشاورزی کاری ساده و پیش پا افتاده به نظر می رسید. از سوی دیگر بسیاری از افراد هم به کار کشاورزی علاقه مند هستند و در اوقات فراغت خود به این حرفه می پردازند. از طرفی می‌توان گفت که به فراخور اقلیم و شرایط محل زندگی و بازه‌های زمانی و میزان پیشرفت رفاه در زندگی انسان‌ها، مطلوبیت محصولات مختلف کشاورزی تغییر کرده است. از دیرباز و همچنان در برخی نقاط دنیا، گندم، برنج، ذرت، جو، سیب‌زمینی و غلات که در قاعده‌ی هرم غذایی قرار دارند، محصولات کشاورزی اصلی به‌حساب می‌آمده‌اند.

با رشد کیفیت زندگی بشر و آگاهی مردم از خواص تغذیه‌ای و درمانی مواد غذایی مختلف، هم‌چنین گسترش ارتباطات و صادرات در جهان، اقبال به سمت تست مواد غذایی تازه، بیشتر شده و به ‌جز قابلیت سیر کردن، ویژگی‌های دیگری مثل طعم‌های تازه، امکان تبدیل به تنوع غذایی بیشتر و خواص درمانی به گزینه‌های مردم برای انتخاب محصولات کشاورزی در سبد غذایی خانوار افزوده ‌شده است.

چی بکاریم سود کنیم؟

همه ما کشاورزان راه‌های بهتری برای سودآوری پیش رو داریم. همه ما می‌توانیم کشت‌های پر سودتری را انتخاب کنیم. همه ما کشاورزانی را می‌شناسیم که با تغییر نوع کشت خود توانسته اند به هدف اول شان که سودآوری بیشتر است، برسند. به طور کلی حتی اگر شما از ابتدا کشاورز نبوده اید و اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، می‌توانید از مشاوران کشاورزی کمک بگیرید. یا این‌که با اطلاعات کم خود شروع کرده و در این بین به یادگیری بپردازید و کشاورزی پر سود داشته باشید.

چنان‌چه شما دارای زمین هستید که می‌توان در آن به کشت و زراعت پرداخت، این فرصت را از دست ندهید. حتی در صورت نداشتن زمین زراعی، می‌توانید از زمین‌های زراعی با قابلیت اجاره، استفاده کنید. ناگفته نماند که این روزها وام‌های بسیار زیادی برای اشتغال و شروع فعالیت در زمینه‌های مختلف کشاورزی، به متقاضیان داده می‌شود. حتی شرکت‌هایی وجود دارند که در صورت ارائه طرح‌های نو و ابداعی، سرمایه گذاری را تقبل می‌کنند. کافی ست طرح اجرایی را با دقت نوشته و به آن‌ها ارائه دهید.

نحوه عرضه محصول به بازار

باید همان‌قدر که محصول خود را ارزش‌مند می دانید و برای رشد آن تلاش کرده اید، همان میزان ارزش را به مشتری و مصرف کننده نشان دهید. نمی‌ توانید همان‌گونه که محصولات کم ارزش خود را بسته­ بندی و حمل می کنید، همان‌گونه با محصولات ارزش‌مند خود رفتار کنید. اگر با کیفیت ­ترین موزها را در بسته بندی های نامناسب قرار دهید، قطعا مصرف کننده آن‌طور که باید به آن اشتیاق توجه نشان نخواهد داد. اگر از این کار سررشته ای ندارید می توانید از متخصصان این حرفه مشاوره بگیرید.

پردرآمدترین محصول کشاورزی ایران کدامند؟

سودآورترین محصول کشاورزی در ایران بسته به شرایط بازار و تقاضای جهانی متفاوت است. با این حال، برخی از عمده ترین صادرات محصولات کشاورزی ایران عبارتند از:

محصولات پرسود

 پسته

می‌توان ادعا کرد در میان محصولات باغی، پسته از سودآورترین میوه‌ها هستند. حتی تحقیقات نشان داده‌اند که بعد از صادرات نفت و مواد پتروشیمی پسته ارز آورترین کالا به شمار می‌رود. یکی از برتری‌های این محصول برای صادرات موقعیت جغرافیایی ایران است که امکان حمل‌ و نقل آسان‌تر و کم‌ هزینه‌تری نسبت به سایر رقبا ایجاد کرده است.

هم‌چنین مناطق گرم و خشک مناسب‌ ترین مناطق برای کاشت پسته هستند زیرا این محصول با رطوبت بالا میانه خوبی ندارد و درختان پسته در این شرایط، محصولی که توجیه اقتصادی داشته باشد نخواهند داد؛ بنابر این کاشت پسته نیاز به آبیاری چندانی نخواهد داشت. احداث باغات پسته در مناطق گرم و خشک می‌تواند توجیه اقتصادی بالایی داشته باشد و از آن به‌عنوان یک شغل پرسود و پردرآمد یاد کرد.

محصولات پرسود

کشت زعفران

همان‌طور که همه می‌دانید، زعفران گیاهی بسیار با‌ارزش و خاصی است. نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا پرورش زعفران به عنوان ادویه گران بها طرفدار دارد. زعفران تنها به ۶ بار آبیاری در سال نیاز دارد. برخلاف توت فرنگی، کشت زعفران نیاز به زمین های چند هکتاری ندارد و می توانید با یک سالن گلخانه به کشت زعفران بپردازید. می توانید حتی با استفاده از کشت هیدروپونیک محصول پرورش دهید. زعفران در طول سال تنها یک‌بار برداشت می شود؛ با این حال دارای سود سرشاری است.

محصولات پرسود

کاشت برنج

لازم به گفتن نیست که مصرف برنج در بین خانواده‌های ایرانی به چه میزان است. این محصول همیشه یکی از پر مصرف‌ ترین مواد غذایی و محصول کشاورزی به شمار می‌رود هم این که جز محصولات پرسود برای کشاورزان است. البته کاشت و پرورش برنج کمی سخت‌تر از موارد قبلی است اما به همان میزان بازدهی و سود خوبی دارد.

محصولات پرسود

گندم

کشت گندم در نوع بهاره و پاییزه انجام می‌گیرد. کشت پاییزه گندم کشتی پر بازده‌تر است و محصول‌دهی بیشتری دارد. کشت گندم کاملا یک کشت پاییزه پر سود است چرا که همان‌طور که همه می‌دانیم این محصول به طور همواره و دائمی مورد نیاز است و تقاضا برای آن به میزان بسیار زیای وجود دارد.

از طرف دیگر در ایران هر ساله خرید تضمینی گندم توسط دولت انجام می‌گیرد. همچنین خرید کود به صورت یارانه‌ای و نیم‌بها برای کشت این محصول امکان‌ پذیر است. علاوه بر موارد گفته شده، مهم‌ ترین ویژگی کشت گندم در پاییز این است که میزان مصرف آب به دلیل تبخیر کمتر و بارندگی‌های پاییزه کاهش می‌یابد.

محصولات پرسود

سیب زمینی

کاشت سیب زمینی در ایران از جمله کشت‌های رایج است که کشاورزان زیادی به آن مشغول هستند. سیب زمینی کشت بهاره و کشت پاییزه دارد. سیب زمینی همراه با گندم و برنج در رده مهم‌ترین و پر مصرف‌ ترین مواد غذایی قرار دارد. این محصول تقاضای دائمی دارد و کشت و برداشت آن در هر زمانی از سال خریدار دارد پس سیب زمینی هم جز محصولات پرسود در کشاورزی است.

سود آور ترین محصولات در گلخانه ها 

کاشت صنوبر

صنوبر هم جزو محصولات پرسود گلخانه ای است زیرا چون از درخت ها زود تر رشد می‌کند، پس شما می توانید بیشتر از درخت در فضای محدود برداشت چوب داشته باشید و محصول خود را به کارگاه های نجاری بفروشید و طبق تحقیقاتی که انجام شده حاکی بر این است که کشت صنوبر دو برابر شالی کاری سودآوری دارد.صنوبر در برابر سرما و محیط های سرد سیر خیلی قوی است و در قسمت‌های مختلف ایران رشد می‌کند .

فلفل سبز 

یا همان فلفل شیرین خاصیت های بسیاری دارد به این علت عضو ثابت خیلی از سفره های ایرانی است و چون تقاضای این محصول بالا است این موجب شده تا فلفل سبز نیز جزو محصولات پرسود گلخانه ای قرار بگیرد. فلفل سبز از آخر فصل بهار شروع به میوه دهی می‌کند و با تخصیص قسمتی از گلخانه ی خود به‌ آسانی می شود محصول گلخانه ای زیادی با کاشت میوه فلفل سبز تا آخر فصل پاییز برداشت کنید پس باید بدانید حتی برای کاشت فلفل سبز نیاز به فضای زیادی در گلخانه نیست چون که در فضایی بسیار کم مثل جعبه ی موز می‌شود فلفل سبز کاشت.

محصولات پرسود

انواع سبزیجات 

سبزی های مصرفی در انواع سالاد ها مشتریان زیادی دارند سبزیجات را می شود با گیاهان زینتی کشت کرد تا در یک شرایط رشد کرده سبزیجاتی مثل ریحان و پیازچه و گشنیز و پونه کوهی و …نمونه هایی از برخی از این سبزیجات اند که می‌توانید برای کسب سود بیشتر آن‌ها را کشت کنید.

کاشت به‌ لیمو

نسبت سودآوری به‌لیمو دو برابر بیشتر از هزینه ای است که برای کاشت آن صورت می پذیرد زیرا گیاه به‌لیمو در سال اول دو بار چیده می‌شود و در سال‌های بعد نیز بیش از سه بار چیدمان دارد. به‌طور میانگین در هر نیم هکتار پانصد و پنجاه کیلوگرم و در طول سال یک و نیم تن گیاه به‌لیمو در هر چیدمان برداشت می‌شود. پس به‌لیمو جزو سودآورترین محصول گلخانه ای قرار دارد.

آلوئه ورا

از گیاه آلوئه ورا برای تولید محصولات مربوط به پوست و مو، کرم‌ها، مکمل‌های غذایی، لوسیون‌ها و… استفاده می‌کنند. اگر بخواهیم به دیگر فواید گیاه آلوئه ورا اشاره کنیم می‌توانیم بهبود هضم غذا و تقویت سیستم ایمنی را نام ببریم.

یکی از شرایط خوب برای نگهداری آلوئه ورا این است که این گیاه نیاز به آبیاری زیادی ندارد، البته شرایط نگهداری بسیار راحت، امکان برداشت ۲۰ ساله و… نیز باعث شده که افراد زیادی اقدام به کاشت آن کنند، آلوئه ورا جز محصولات پرسود در کشاورزی است.

راه هایی برای افزایش درآمد از کشت محصولات کشاورزی

کسب و کارها در زمینه کشاورزی ممکن است با فراز و نشیب های اقتصادی رو به رو شوند. امروزه کشاورزان با بسیاری از چالش ها نظیر: رکود اقتصادی، محدودیت های زمانی، افزایش قیمت بذر، کود و مواد شمیایی و… روبه رو هستند. با این حال روش های زیادی وجود دارد که با استفاده از شناخت محصولات پرسود کشاورزی بتوانند سودآوری خود را افزایش دهند.

هزینه های اولیه را کاهش دهید

در فرآیندهای اولیه کشت و کار سعی کنید با تحقیق و کسب اطلاعات، موارد به صرفه را انتخاب کنید. اما حتماً توجه داشته باشید که این کاهش هزینه ها در کیفیت محصول نهایی تأثیر منفی نداشته باشد.

از افراد با تجربه بهره بگیرید

در انجام فرآیندهای کشاورزی همیشه سعی کنید از تجربه افراد استفاده کنید. این مورد برای تمام افراد صدق می کند. کارگرانی پرتلاش و با تجربه برای مزرعه خود استخدام کنید. همچنین از مهندسان و متخصصان با تجربه در زمینه کشاورزی کمک بگیرید. برای افزایش کارایی و اشتیاق افراد دست‌مزدهای تشویقی و مزایا در نظر بگیرید. این کار به افزایش انگیزه و دقت افراد در انجام فرآیندهای کشت و کار کمک می کند.

از خدمات برون سپاری استفاده کنید

در شرایط سخت اقتصادی، استفاده از خدمات برون سپاری برای انجام مواردی همچون: حسابداری، مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی و بازایابی تجاری برای فروش محصول، در افزایش سودآوری تا حدود زیادی مؤثر است.

حتی در این موارد می توانید فردی را به طور تمام وقت برای مزرعه خود استخدام کنید. بدین ترتیب می توانید اطمینان حاصل کنید که فردی متخصص بر فعالیت های مزرعه نظارت داشته و آن‌ها را کنترل می کند.

آگاهی خود را از فرآیندهای کشاورزی افزایش دهید

در واقع برای افزایش سودآوری در کشت محصولات کشاورزی باید همیشه اطلاعات خود را در زمینه موردنظر به روز نگه دارید. از بازار فروش محصول، میزان تقاضا، عمده مشتریان و میزان کشت و… به طور کامل و مکرر اطلاع داشته باشید.

متنوع و متفاوت باشید

در بازار کشاورزی بیشتر کشاورزان به انجام ریسک و به کار بردن روش های جدید تمایلی ندارند. این موضوع رقابت را برای فروش محصولات افزایش می دهد. شما می توانید با استفاده از روش های جدید و ایجاد تنوع، به برند و محصولات خود اعتبار بیشتری ببخشید. می توانید در این زمینه از متخصصان کمک گرفته و برنامه ریزی مناسبی برای ایجاد تنوع در تولید محصولات در نظر بگیرید.

نکته پایانی

با روش های ذکر شده تا حدودی می توانید درآمد و سودآوری را افزایش دهید. اما حتماً توجه داشته باشید که هر کاری، برای پیشرفت و بهبود، به زمان و صبر برای کسب تجربه نیاز است.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید