جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 28756 |
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳ |
ارسال به دوستان
پ

هشت‌میلیاردُمین ساکن جهان امروز متولد می‌شود

بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان ملل امروز (سه شنبه) جمعیت جهان به هشت میلیارد نفر خواهد رسید که نسبت به سال ۱۹۵۰ سه برابر رشد داشته است.

به گزارش اقتصادسنج؛ بنابر پیش‌بینی‌های سازمان ملل امروز (سه شنبه) جمعیت جهان به هشت میلیارد نفر خواهد رسید که نسبت به سال ۱۹۵۰ سه برابر رشد داشته است. اگرچه جمعیت روی زمین به دلیل افزایش طول عمر بشر بیشتر از هر زمان دیگری شده، اما رشد جمعیت در بیش از ۷۰ سال گذشته به کمترین سرعت خود رسیده است.

در سال ۲۰۲۰ نرخ رشد جمعیت جهان به کمتر از یک درصد رسید که تا حد زیادی به دلیل کاهش نرخ زاد و ولد است به طوریکه زنان به دلیل تغییر شرایط زندگی و آموزشی، فرزندان کمتری به دنیا می‌آورند.

همچنین جمعیت جهان در حال فرسوده شدن است به شکلی که ۱۰ درصد افراد، بیش از ۶۵ سال سن دارند و این میزان تا سال ۲۰۵۰ به ۱۶ درصد افزایش خواهد یافت. تا سال ۲۰۵۰ تعداد افراد بالای ۶۵ سال دو برابر افراد زیر پنج سال خواهد بود.

بیشترین رشد جمعیت در کدام مناطق رخ می‌دهد؟

دو منطقه با سریع ترین رشد جمعیت در جهان مناطق شرق و جنوب شرقی آسیا هستند که ۲.۳ میلیارد نفر جمعیت دارد و جنوب و مرکز آسیا که ۲.۱ میلیارد نفر جمعیت دارد. در حال حاضر چین و هند پرجمعیت ترین کشورهای جهان هستند که هر کدام ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت دارند. اما بر اساس پیش بینی‌های سازمان ملل، هند برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ از چین پیشی خواهد گرفت.

همچنین طبق پیش بینی‌ها بیش از نیمی از افزایش جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ در هشت کشور جمهوری دموکراتیک کنگو، مصر، اتیوپی، هند، نیجریه، پاکستان، فیلیپین و تانزانیا متمرکز خواهد بود. علاوه بر این، انتظار می رود که کشورهای جنوب صحرای آفریقا بیش از نیمی از افزایش جمعیت تا سال ۲۰۵۰ را به خود اختصاص دهند.

در قاره آسیا، جدا از هند و چین، بیشترین رشد در پاکستان و فیلیپین اتفاق خواهد افتاد.

همچنین طبق پیش بینی‌ها از زمان حال تا سال ۲۰۵۰ به طور کلی، ۴۶ کشور کمتر توسعه ‌یافته در جهان سریع‌ترین رشد جمعیت را خواهند داشت.

جمعیت کدام مناطق رو به کاهش است؟

رشد جمعیت جهان طی چند دهه کندتر بوده که به دلیل دوره های طولانی از باروری پایین است. بیش از دو سوم مردم در کشورهایی زندگی می کنند که زنان ۲.۱ فرزند یا کمتر دارند. این میزان در سطحی قرار دارد که رشد صفر را در سراسر جهان به همراه دارد.

از زمان حال تا سال ۲۰۵۰، در حدود ۶۱ کشور میزان جمعیت یک درصد یا بیشتر کاهش خواهد یافت که به دلیل کاهش نرخ تولد یا افزایش سطح مهاجرت است. همچنین مجموع سطح امید به زندگی قبل از همه گیری در سال ۲۰۱۹، ۷۲.۸ سال بوده که به ۷۱ سال در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. هرچند، تاثیر کووید در تمامی مناطق یکسان نبوده است.

جنوب و مرکز آسیا، آمریکای لاتین و منطقه کارائیب بیشترین آسیب را متحمل شدند که نرخ امید به زندگی حدود سه سال کاهش داشته است. اما در استرالیا و نیوزیلند که هر دو در مرزهای خود محدودیتهایی اعمال کردند و سیاست “کووید صفر” را در بیشتر دوره همه‌گیری دنبال ‌کردند، امید به زندگی به دلیل کاهش خطر مرگ ناشی از عوامل دیگر در طول قرنطینه ۱.۲ سال افزایش یافته است.

به گفته کارشناسان سازمان ملل، کروناویروس ممکن است منجر به کاهش کوتاه مدت اقدام به بارداری شده باشد اما هیچ شواهدی مبنی بر تایید آن وجود ندارد.

جمعیت جهان در آینده چه تغییری خواهد کرد؟

به گزارش اسکای نیوز، جمعیت جهان همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد و تا سال ۲۰۳۰  به حدود ۸.۵ میلیارد نفر و تا سال ۲۰۵۰ به ۹.۷ میلیارد نفر خواهد رسید.

ایسنا

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید