شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 3888 |
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷ |
ارسال به دوستان
پ

مصادره اموال علی کریمی؛ با استناد به چه قانونی!؟

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر مصادره اموال علی کریمی به دلیل حمایت از اعتراضات اخیر شنیده می‌شود. حال این سوالات مطرح است که مصادره اموال چه مبنایی دارد؟ آیا امکان مصادره اموال علی کریمی وجود دارد؟ و با استناد به چه قانونی می‌خواهند اموال این بازیکن سابق تیم ملی را مصادره کنند؟

اکرم محمدی منش؛ به گزارش «اقتصادسنج»، در روزهای اخیر اخباری مبنی بر مصادره اموال علی کریمی به دلیل حمایت از اعتراضات اخیر شنیده می‌شود. در همین رابطه، حمید رسایی، نماینده سابق مجلس و از اعضای جبهه پایداری، خواستار مصادره اموال علی کریمی شد.

حمید رسایی، فعال سیاسی اصولگرا در مصاحبه با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر با اشاره به مواضع علی کریمی در حمایت و جهت دهی به  “اغتشاشات” اخیر در کشور، خواستار توقیف اموال او شد.

وی همچنین مدعی شد: علی کریمی یک اغتشاشگر است و بنابراین باید تحت پیگرد قرار گرفته و اموالش در ایران مصادره شود.

از سوی دیگر در فضای مجازی هم برخی افراد و جریانات انقلابی چنین درخواستی داشتند.

حال این پرسش ها مطرح است که مصادره اموال چه مبنایی دارد؟ آیا امکان مصادره اموال علی کریمی وجود دارد؟ و با استناد به چه قانونی می‌خواهند اموال این بازیکن سابق تیم ملی را مصادره کنند؟

مصادره اموال چه مبنایی دارد؟

از نظر حقوقی مصادره اموال همان ضبط اموال به شمار می رود. اما مصادره برخلاف ضبط که در بعضی از موارد به عنوان تامین (نظیر قرار وجه الکفاله و یا وثیقه) مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان مجازات مورد نظر قرار داده می شود و در طی آن دارایی به صورت دائم و برای همیشه از ملکیت شخص خارج می گردد. یکی دیگر از تفاوت های این موارد مرجع رسیدگی می باشد. مصادره حسب مورد در دادگاه کیفری یک و یا دادگاه انقلاب مورد بررسی قرار داده می شود.

امکان پذیری مصادره اموال علی کریمی؛ با استناد به چه قانونی؟

مصادره اموال با استناد به دو اصل از ماده ۴۹ قانون اساسی صورت می‌گیرد:

براساس ماده ۴۹ قانون اساسی “دولت وظیفه دارد تا ثروت هایی که بر اثر ربا، رشوه، سرقت، سوء استفاده از موقوفات، فروش زمین های موات و مباحات اصلی، غصب، اختلاس، قمار، سوء استفاده از مقاطعه کاری ها و معاملات دولتی، دایر کردن مکان های فساد و دیگر موارد غیر مشروع را ضبط و به صاحب حق تحویل دهد و در صورتی که معلوم نباشد باید به بیت المال بدهد. این حکم باید با بررسی، تحقیق و ثبوت شرعی از طریق دولت اجرا گردد.

کلیه دارایی افرادی که به عنوان محارب (فردی است که قصد ارعاب مردم باعث ناامنی در محیط شده و یا قصد براندازی و رویارویی با حکومت را داشته باشد) شناخته می شوند، از طریق دادگاه ضبط و مصادره می شود و به بیت المال اختصاص می یابد. 

بر اساس این ماده از قانون اساسی، هر مالی که از راه نامشروع و نادرست به دست بیاید، در حیطه آن قرار می گیرد، به طور مثال همه ی دارایی ها و اموالی که از راه قاچاق، اختلاس، احتکار (یعنی محاصره کردن اموال و عرضه نکردن آن در بازار برای کمیاب شدن و افزایش قیمت محصول) و… به دست آمده باشد . حتی کلیه دارایی افرادی که به عنوان محارب (فردی است که قصد ارعاب مردم باعث ناامنی در محیط شده و یا قصد براندازی و رویارویی با حکومت را داشته باشد) شناخته می شوند، از طریق دادگاه ضبط و مصادره می شود و به بیت المال اختصاص می یابد.

با توجه به آن‌چه توضیح داده شد و آن‌چه از اظهارات حمید رسایی برمی‌آید، با استناد به اینکه علی کریمی قصد براندازی، ناامنی و رویارویی با حکومت دارد، احتمالا قصد مصادره اموال او را دارند. مسئله ای که می تواند واکنش های متعددی به دنبال داشته باشد.

واکنش علی کریمی به احتمال مصادره اموالش 

علی کریمی در واکنش به درخواست رسایی برای مصادره اموال خود، در استوری اینستاگرام نوشت: عمری با جون کندن یه خانه درست کردیم، نمیدونستم خاری میشه توی چشمتون!! اگه تونستید بگیرین فدای سر مردمم.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید