شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 3448 |
تاریخ انتشار : ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴ |
ارسال به دوستان
پ

پرواز مرغ فراتر از قیمت مصوب/ مرغداران خواهان افزایش قیمت

مرغ جایگاه مهمی در سبد غذایی مردم و خانوارها دارد؛ اما در این روزها شاهد آن هستیم که مرغداران به دلیل ضرر و زیان های ناشی از نوسانات ارز و حذف ارز ترجیحی، خواهان افزایش قیمت آن هستند.

به گزارش «اقتصادسنج»، مرغ جایگاه مهمی در سبد غذایی مردم و خانوارها دارد؛ اما در این روزها شاهد آن هستیم که مرغداران به دلیل ضرر و زیان های ناشی از نوسانات ارز و حذف ارز ترجیحی، خواهان افزایش قیمت آن هستند.

پرواز مرغ فراتر از قیمت مصوب

در همین راستا، حداکثر نرخ مصوب هرکیلوگرم مرغ ۶۰ هزار تومان تعیین شده است. این در حالی است که قیمت این محصول در بازار رو به افزایش است و ۶۲ هزار و ۷۵۰ تومان تا ۶۵ هزار تومان به فروش می رسد.

بعد از اجرایی شدن طرح مردمی سازی یارانه ها در دولت سیزدهم حداکثر نرخ مصوب هرکیلوگرم مرغ ۶۰ هزار تومان تعیین شد؛ اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که در روزهای اخیر قیمت‌ها  از نرخ مصوب عبور کرده است و ۶۲ هزار و ۷۵۰  تا ۶۵ هزار تومان در تهران به فروش می رسد.

دماوندی نژاد معاون وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته درباره گران شدن قیمت مرغ در بازار، گفت: گزارش‌هایی درباره گران فروشی مرغ به هر کیلو گرم ۶۵ هزار تومان داریم اما با توجه به اینکه قیمت مرغ زنده ۴۲ هزار تومان است، حداکثر قیمت این محصول نباید بیشتر از ۶۰ هزار تومان باشد.

دماوندی نژاد افزود: خوشبختانه ذخایر کافی از مرغ داریم و به استان‌های مختلف ابلاغ شده که ذخایر خود را در بازار توزیع کنند.

بر اساس اعلام مرکز پژوهشهای مجلس، مصرف مرغ در کشور ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است و وزارت جهاد کشاورزی برآورد می کند که این کاهش مصرف بیش از ۳۰ درصد باشد و به دنبال توزیع کالا برگ مرغ و تخم مرغ برای بازگشت مصرف به روال قبل خود است.

در همین راستا، به نظر می رسد مرغداران خواهان افزایش قیمت این محصول هستند؛ به همین منظور در جلسه تنظیم بازار در روزهای آتی با حضور معاون اول رئیس جمهور این موضوع بررسی می‌شود.

صنعت طیور کشور سال‌ها به دریافت نهاده‌های دامی با ارز دولتی عادت کرده و همین امر باعث شده به خوبی بر روی افزایش بهره وری و  ارتقاء ضریب تبدیل در صنایع  عقب مانده باشند.

حبیب اسدالله نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی بیان کرد: قیمت مصوب هرکیلوگرم مرغ برای مصرف کننده ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است. با این توضیح که در دو ماه گذشته قیمت تمام شده مرغ برای واحدهای مرغداری از این مبلغ بیشتر بوده و در مقاطع طولانی این واحدها به دلیل عدم توازن بین عرضه و تقاضا و مازاد تولید زیان زیادی متحمل شدند و به ازای هر کیلوگرم مرغ که وارد بازار شد بیش از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان ضرر کردند. پیش بینی می‌کنیم در مقطع زمانی ۴۵ تا ۵۰ روز گذشته واحدهای تولیدی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان ضرر کرده باشند.

اسدالله نژاد تاکید کرد: در صورتی که تخصیص یارانه از طریق کالابرگ الکترونیکی اجرا نشود علاوه بر اینکه تولید و اشتغال با مشکل مواجه می‌شود به احتمال زیاد مرغ از سبد غذایی مردم نیز حذف خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید