پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 45515 |
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ |
ارسال به دوستان
پ

زنان بارداری که قصد سفر دارند به این نکات ضروری توجه کنند

سفر کردن در دوران بارداری احتمالا آخرین سفرتان پیش از مادر شدن خواهد بود. با این‌ حال این سفر شیرین و لذت‌ بخش پیش از تجربه مادر شدن می‌تواند سختی‌هایی هم به همراه داشته باشد. سختی‌هایی که شاید بتوانید با رعایت نکاتی ساده آن‌ها را به تجربه ماندگاری تبدیل کنید. قطعا سفر کردن در دوران بارداری آسان نیست؛ اما با توجه به راهنمای سفر برای زنان باردار که در ادامه آن را به شما آموزش می‌دهیم، می‌توانید با کمترین نگرانی و دغدغه سفر خود را آغاز کنید.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ سفر کردن در دوران بارداری احتمالا آخرین سفرتان پیش از مادر شدن خواهد بود. با این‌ حال این سفر شیرین و لذت‌ بخش پیش از تجربه مادر شدن می‌تواند سختی‌هایی هم به همراه داشته باشد. سختی‌هایی که شاید بتوانید با رعایت نکاتی ساده آن‌ها را به تجربه ماندگاری تبدیل کنید. قطعا سفر کردن در دوران بارداری آسان نیست؛ اما با توجه به راهنمای سفر برای زنان باردار که در ادامه آن را به شما آموزش می‌دهیم، می‌توانید با کمترین نگرانی و دغدغه سفر خود را آغاز کنید.

بهترین زمان مناسب برای رفتن به سفر در بارداری

بهترین زمان سفر برای زنان باردار، نیمۀ بارداری یعنی حدود هفته‌های ۱۶ تا ۲۴ است. در سه ماهۀ اول بارداری تا هفتۀ ۱۲ به این دلیل ‌‌که زنان باردار دچار حالت تهوع هستند و همچنین احتمال سقط جنین نیز زیاد است، رفتن به سفر توصیه نمی‌شود.

در سه ماهۀ سوم نیز به این دلیل ‌که خانم باردار ممکن است به راحتی قادر به حرکت نباشد و همچنین به دلیل بالا بودن خطر سقط جنین یا آسیب دیدن او سفر کردن خیلی امن نیست. بهتر است مقصد سفر را با توجه به هوای آن منطقه انتخاب کنید.

در فصول گرم به مناطق گرم و مرطوب سفر نکنید یا فصول سرد را در مناطق سردسیر سپری نکنید. در هر حال زنان بارداری که قصد سفر کردن دارند، بهتر است قبل از هر چیز در این مورد با پزشک خود مشورت کنند.

آیا سفر در بارداری مجاز است؟

مهمترین مسئله برای سفر در بارداری این است که آیا پزشک به شما اجازه سفر می دهد یا نه، پس قبل از هر کاری باید در این مورد با پزشک تان صحبت کنید. اجازه داشتن یا نداشتن سفر در طول بارداری بستگی به موارد زیر دارد:

_ سن بارداری

_ ژنتیک و بیماری های زمینه ای مادر

_ وضعیت بارداری (سالم یا پرخطر)

_ ماه چندم حاملگی هستید

_ وزن جنین و مادر

_ مشکلات بارداری (جفت پایین، فشار خون بالا، …)

آیا مسافرت در بارداری خطرناک است؟

مسافرت در طول بارداری حتی اگر هیچ مشکلی ندارید، می تواند برایتان خطراتی ایجاد کند. رایج‌ترین خطرات سفر در دوران بارداری عبارتند از:

۱_ تورم پاها (واریس)

۲_ گرفتگی بینی و مشکلات حلق و گوش در سفرهای هوایی

۳_ احتمال تشکیل لخته در رگ‌های عمقی پا بدلیل طولانی نشستن و نپوشیدن جوراب واریس

۴_ انسداد ریوی بخاطر ترومبوز وریدی (حرکت لخته های خون در پا به سمت ریه)

۵_ ابتلا به بیماری‌های عفونی، انگلی و عفونت های گوارشی در اثر مصرف آب و غذای آلوده

۶_ اسهال، استفراغ و کم آب شدن شدید بدن

۷_ ابتلا به هپاتیت A و E

۸_ ابتلا به عفونت های تنفسی، ادراری و واژینالی

۹_ ابتلا به مالاریا

ابتلا به هر یک از موارد بالا می تواند باعث جدا شدن زودرس جفت، زایمان زودرس، محدودیت رشد جنین و حتی مرگ و سقط جنین شود.

در چه مواقعی سفر در بارداری منع می شود؟ 

در موارد زیر به دلیل شرایط پزشکی، حاملگی پرخطر و نیز سابقه مشکلاتی در بارداری قبلی، پزشک شما را از سفر در طول بارداری منع می کند:

۱) مشکلات رحمی یا نارسایی دهانه رحم

۲) ناهنجاری های جفت

۳) خونریزی واژینالی

۴) ابتلا یا سابقه ی دیابت، فشار خون بالا و یا مسمومیت در بارداری

۵) سابقه بارداری خارج از رحم و یا سقط جنین قبلی

۶) ریسک زایمان زودرس یا سابقه قبلی آن

۷) بارداری در سنین بالای ۳۵ سالگی

۸) آنمی یا کم‌خونی شدید

۹) مشکلات قلبی و ریوی

۱٠) عفونت و التهاب گوش یا سینوس ها

همچنین اگر شکستگی های استخوانی ترمیم نشده ای دارید یا اخیراً جراحی های شکمی داشته اید، احتمال تورم و بدتر شدن تان هست و نباید در طول بارداری سفر کنید. ریسک این خطرات و عوارض در مسافرت در بارداری دو قلویی و چند قلویی بیشتر از بارداری تک قلویی است.

سفر در بارداری

نکات مهم قبل سفر در دوران بارداری

اقامتگاهی مناسب با تمام امکانات مورد نیاز خود را رزرو کنید

اولین و مهم ترین نکته مسافرت در بارداری، انتخاب و رزرو اقامتگاهی است که علاوه بر امکانات رفاهی خوب، به مراکز درمانی نیز نزدیک باشد. در همین جهت، به شما پیشنهاد می کنیم پیش از سفر نسبت به رزرو آنلاین هتل های ایران و دیگر نقاط جهان اقدام کنید. شما می توانید علاوه بر مشاهده امکانات هتل و موقعیت مکانی، از فاصله هتل تا نزدیک ترین مراکز درمانی نیز اطلاعات کسب و کنید و سپس نسبت به رزرو آن اقدام کنید.

 از وضعیت آب و هوایی شهر مقصد اطلاعات کسب کنید

مسافرت برای زن باردار ممکن است مشکلات و ناراحتی هایی را در پی داشته باشد. این موضوع بیشتر به دلیل تفاوت آب و هوایی شدید است. این مشکلات خطرساز نیستند؛ اما به هر حال بهتر است قبل از شروع سفرتان از آب و هوای شهر یا کشوری که قصد سفر به آنجا را دارید، اطلاعات کسب کنید.

تنقلات بهداشتی و وعده های غذایی سالم و مقوی تهیه کنید

برای مسافرت در بارداری، مصرف چه غذاهایی بهتر است؟ این روزها چه با هواپیما و قطار سفر کنید، چه با اتوبوس و ماشین شخصی، قطعاً رستوران و بوفه هایی برای صرف وعده های غذایی وجود دارد. اما، با توجه به شرایط حساس سفر در دوران باردار، مسئله تغذیه در زمان این زمان بسیار حائر اهمیت است. از این رو، بهتر است زمانی را برای تهیه میان وعده و تنقلات مقوی (خشکبار، میوه ها) اختصاص دهید و یا در مکان های بهداشتی و تمیز میان وعده های خود را میل بفرمایید.

در هنگام بستن چمدان، مدارک خود را فراموش نکنید

جمع آوری و بسته بندی وسایل از کارهایی است که زمان زیادی می برد. در صورتی که بسته بندی وسایل را در دقیقه آخر بگذاریم، ممکن است برخی از وسایل مورد نیازمان را فراموش کنیم. از این رو، بهتر است روز قبل از سفر، نسبت به جمع آوری وسایل اقدام کنیم. جهت مسافرت در بارداری با ماشین شخصی، اتوبوس یا هر وسیله دیگری فراموش نکنید که تمامی مدارک مورد نیاز را به همراه داشته باشید

حتماً قبل از آغاز سفر به پزشک خود مراجعه کنید

یکی از نکات مهم قبل از بارداری، مراجعه به پزشک است. برای مسافرت در بارداری نیز مراجعه به پزشک معالج قبل از آغاز سفر، امری ضروری است. مادران باردار اگر در ماه های آخر بارداری خود به سر می برند، باید جهت مسافرت در ماه هشتم بارداری یا ماه آخر، لازم است تا مادران بارداز در خصوص سفر رفتن با پزشک معالج خود صحبت کنند و در صورت لزوم نامه پزشکی دریافت کنند. علاوه بر این ها با مراجعه به پزشک خود می توانید تمام سؤالات و نگرانی های احتمالی تان را برطرف کنید و با خیالی آسوده به سفر بروید.

از نشستن طولانی مدت خودداری کنید

برای مسافرت در بارداری با اتوبوس یا هر وسیله نقلیه ای، هر یک ساعت یک بار قدم بزنید و بدن خود را حرکت دهید. این کار از لخته شدن خون و ورم پای شما جلوگیری می کند. هم‌چنین، اگر سفر شما بیش از ۲ یا ۳ ساعت طول می کشد بهتر است کمی دراز بکشید و به طور طولانی مدت در حالت نشسته نباشید.

به میزان کافی آب بنوشید

بدن شما در دوران بارداری نیاز شدید به مایعات دارد. جهت مسافرت در بارداری لازم است در طول سفر آب و آب میوه های طبیعی را به میزان کافی بنوشید. توجه داشته باشید که در طول سفر از آب بسته بندی شده استفاده کنید و یا آب را قبل از مصرف بجوشانید.

لباس مناسب و کافی به همراه داشته باشید

مسافرت زن باردار بهتر است با پوششی از لباس های راحتی و گشاد انجام شود. هم‌چنین، کفش یا دمپایی مناسبی انتخاب کنید تا در طول سفر راحت باشید. به طور کلی، هر وسیله ای که احساس می کنید ممکن است در طول سفر لازم داشته باشید، در کوله پشتی خود قرار دهید. به همراه داشتن بالشی کوچک برای جلوگیری از کمر درد هم نکته ای است که نباید فراموش کنید.

سفر در بارداری

بهترین وسیله سفر در دوران بارداری

وسیله نقلیه ای که با آن سفر می کنید هم در طول بارداری اهمیت دارد و حتما پیش از سفر باید درباره بهترین وسیله سفر با پزشک تان مشورت کنید. مزایا و معایب سفر با وسایل نقلیه زیر در بارداری عبارتند از:

مسافرت با ماشین در بارداری

مسافرت در بارداری با ماشین شخصی به دلیل بیشتر بودن خطرات جاده ای، ترافیک و طولانی در اتومبیل ماندن چندان توصیه نمی شود. اما با وسیله شخصی اگر سفر می کنید این آزادی را دارید که هر یک ساعت پیاده شوید و کمی قدم بزنید. حتما کمربند ایمنی ببندید و بالشت کوچکی پشت کمرتان بگذارید.

مسافرت در بارداری با قطار

قطار یکی از امن ترین وسائل نقلیه برای سفر است و تصادف کمتری دارد. فضای قطار به شما اجازه می دهد براحتی در راهروها قدم بزنید. فقط ممکن است تکانه های آن کمی شما را اذیت کند. این یکی از بهترین وسایل سفر در بارداری است.

مسافرت در بارداری با کشتی

معمولا سفر با کشتی با عوارضی مثل اسهال و دریازدگی همراه است. این وضعیت در بارداری بدتر هم می شود. اگر مطمئن نیستید که بدنتان به سفر دریایی چطور جواب می دهد، حتما از وسائل حمل و نقل زمینی یا هوایی استفاده کنید.

مسافرت در بارداری با اتوبوس

سفر در بارداری با وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس اصلا توصیه نمی شود. چون طولانی باید بنشینید و نمی توانید هر یک ساعت برای کمی پیاده روی کردن توقف کنید و آزادی عمل کمی دارید.

مسافرت در بارداری با هواپیما

سفرهوایی در بارداری می تواند باعث تشدید تهوع صبحگاهی و سه برابر شدن احتمال ترومبوز وریدی شود. پس برای مسافرت در ماه آخر بارداری با هواپیما باید از پزشک‌تان اجازه گرفته و نامه زمان زایمان را دریافت کنید. سفر هوایی معمولا در سه ماهه دوم بارداری اگر مشکل خاصی نداشته باشید، خطری ندارد.

اما بعضی از خطوط هوایی به زنان بارداری که یک قلو حامله اند و بالای ۳۷ هفته دارند و به زنانی که دو یا چندقلو حامله اند و بالای ۳۴ هفته هستند، اجازه پرواز نمی دهند. چون در صورت زایمان زودرس، پارگی کیسه و نشت مایع آمنیوتیک یا مشکلات دیگر هیچ تجهیزات و متخصصی برای کمک به شما نیست و خلبان مجبور است تغییر مسیر دهد.

سخن پایانی

سفر کردن یکی از لذت‌هایی است که هر فردی در هر شرایط می‌خواهد آن را تجربه کند. اما گاهی مجبور هستیم تا شرایطی را نیز در نظر بگیریم که ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد. به‌ عنوان‌ مثال برای مادران باردار خطراتی وجود دارد که احتمال وقوع آن‌ها بسیار بالاست. در هر صورت مطلبی که در بالا با آن اشاره شد؛ به شما کمک می‌کند تا لذت سفر در دوران بارداری را تجربه کرده و خود را برای روزهای سخت اما شیرین پس از آن آماده کنید.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید