سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-23
کد خبر: 6045 |
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷ |
ارسال به دوستان
پ

دیدار مقامات ایران و ترکیه برای تمدید قرارداد گازی

جواد اوجی وزیر نفت در جریان سفر به ترکیه، با مقامات حوزه انرژی و اقتصادی این کشور دیدار و درباره تمدید قرارداد گازی و تجارت انرژی گفت‌وگو کرد.

به گزارش «اقتصادسنج»، وزیر نفت در جریان سفر به ترکیه در دیدار با مقام‌های انرژی و اقتصادی این کشور، درباره تمدید قرارداد گازی و تجارت انرژی گفت‌وگو کرد. قرارداد ۲۵ ساله صادرات گاز ایران به ترکیه در سال ۲۰۲۶ میلادی به پایان می‌رسد.

اوجی همچنین در این سفر درباره افزایش مقدار صادرات گاز ایران به ترکیه و ساخت یک خط لوله جدید صادرات گاز برای افزایش ظرفیت انتقال گاز از این مسیر مذاکره شد.

در سفر وزیر نفت به ترکیه درباره دو سناریوی افزایش صادرات گاز از طریق یک قرارداد جدید یا در قالب تمدید قرارداد قبلی بحث شد.

ترکیه به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مشتریان گاز ایران، رقیب جدی ایران است، که در سال ۱۳۹۹ موفق به کشف ذخیره گاز طبیعی ۳۲۰ میلیارد مترمکعبی در میدان گازی ساکاریا در دریای سیاه شد و به‌طورجدی امیدوار است از واردات سالانه ۱۲ میلیارد دلار گاز طبیعی بی‌نیاز شود. برآوردها نشان می‌دهد درصورتی‌که ترکیه بتواند سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در میدان گازی ساکاریا تولید کند، ممکن است یک‌پنجم گاز موردنیاز خود را برای ۳۲ سال آینده فقط از این منطقه تأمین کند.

همان زمان حمیدرضا صالحی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره اثرات کشف منابع گازی در ترکیه به ایسنا گفته است: دولت ترکیه در سال‌های گذشته توانسته با استفاده از ظرفیت‌های خود و برنامه‌های بلندمدت سیاستمدارانش در بازارهای مختلف نقش‌آفرینی کند و گرچه تاکنون ذخایر گازی قابل‌توجهی نداشت اما بااین‌وجود سعی می‌کرد در این بازار نیز حضور داشته باشد. حال با اعلام پیدا شدن میدان گازی جدید قطعاً شرایط تغییر خواهد کرد.

به عقیده صالحی، نخستین نتیجه کشف میدان گازی جدید ترکیه، کاهش نیاز این کشور به واردات گاز است و از این‌رو احتمالاً قرارداد جدیدی برای خرید گاز ایران منعقد نخواهد کرد. او می‌افزاید: از سوی دیگر با توجه به نگاه صادرات محور دولت ترکیه، احتمالاً آنها در آینده‌ای نه‌چندان دور به صادرات گاز نیز فکر خواهند کرد که عراق بازاری در دسترس برای آنها خواهد بود و این به معنی تهدید مستقیم بازار ایران است.

حالا قرارداد ۲۵ ساله گاز ایران و ترکیه به فصل پایانی خود رسیده است؛ اوایل مردادماه امسال رجب‌طیب اردوغان در سفری که به ایران داشت، در گفت‌وگوی تفصیلی با شبکه «تی‌آرتی» این کشور درباره دستاوردهای سفر اخیرش به تهران گفته بود که آنکارا خرید نفت و گاز از ایران را افزایش خواهد داد. ایران هم بارها در دو سال گذشته سعی بر تمدید این قرارداد کرده است؛ باید منتظر ماند و دید که این قرارداد چگونه و براساس چه سناریویی تمدید خواهد شد.

 

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید