جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 35533 |
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰ |
ارسال به دوستان
پ

دردسر کمبود گاز در ایران برای ترکیه

اپراتور شبکه دولتی ترکیه اعلام کرد که ایران صادرات گاز به ترکیه را به دلیل کمبود گاز در اوج تقاضای زمستان ۷۰ درصد کاهش داده است.

اقتصادسنج؛ اپراتور شبکه دولتی ترکیه اعلام کرد که ایران صادرات گاز به ترکیه را به دلیل کمبود گاز در اوج تقاضای زمستان ۷۰ درصد کاهش داده است.

شرکت بوتاس، اپراتور خط لوله دولتی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که میزان عرضه گاز ایران به ترکیه از اول ژانویه به دلیل نقص در شبکه گازی ایران کاهش یافته است و مقامات ترکیه از ایران خواسته‌اند که این مشکل را در اسرع وقت حل کند.

بوتاس گفته است که ترکیه اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از اختلال در طول زمستان اتخاذ کرده است و از گاز موجود در انبار برای تامین تقاضا استفاده می‌کند.

بر اساس داده‌های انرژی ترکیه، ایران دومین تامین‌کننده گاز این کشور پس از روسیه است و در سال ۲۰۲۱ حدود ۹.۴۳ میلیارد مترمکعب به این کشور گاز عرضه کرده است.

در ژانویه ۲۰۲۲، یعنی یک سال پیش هم ایران صادرات گاز به ترکیه را به دلیل نشت حدود دو هفته کاهش داد و ترکیه مجبور شد که برق صنایع را قطع کند.

ایران به غیر از ترکیه به عراق هم گاز صادر می‌کند. مجموع صادرات گاز به این دو کشور ۱۸.۵ میلیارد مترمکعب معادل حدود ۵۰ میلیون مترمکعب در روز است.

میزان مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری ایران به دلیل برودت هوا در هفته‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته و به حدود ۶۳۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده که این رقم ۷۴ درصد گاز تولیدی کشور را تشکیل می‌دهد.

بلومبرگ/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید