چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-24
کد خبر: 6040 |
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶ |
ارسال به دوستان
پ

۲۰۰ شرکت فراری از مالیات مجبور به پرداخت شدند

رییس سازمان امور مالیاتی گفت: در حال حسابرسی ویژه شرکت های بزرگی که فرار مالیاتی داشته اند هستیم. در سال جاری ۲۰۰ شرکت بررسی شده و از قوانین مالیاتی تمکین کردند و با گردآوری اطلاعات از میزان مالیاتی از استان های مختلف بررسی مابقی شرکت ها هم ادامه دارد.

به گزارش «اقتصادسنج»؛ داود منظور رییس سازمان امور مالیاتی، با اشاره به تأمین ۴۸ درصدی درآمدهای بودجه سال ۱۴۰۱ از محل مالیات و مقایسه آن با رقم ۳۰ الی ۳۵ درصدی سالیان قبل، اظهار داشت: در حال حاضر، دوران گذار مهمی از بودجه متکی به نفت به درآمد مالیاتی را طی می کنیم و این دوره اگر چه سخت، اما بخوبی دارد طی می شود و باید به پرونده شرکت هایی که فرار مالیاتی داشته اند رسیدگی شود.

منظور با بیان اینکه در سال جاری، متوسط درآمد مالیات ماهانه کشور معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، این رقم را برای سال ۱۴۰۰ معادل ۲۵ و سال ۱۳۹۹ معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد که از نظر وی تحولی بسیار مهم محسوب می شود.

وی اعلام کرد: در شش ماه اول امسال میزان درآمد های مالیاتی کشور معادل ۲۳۱ هزار میلیارد تومان، یعنی ۵۰.۸ درصد کل درآمدهای پیش بینی شده بوده است که با توجه به اینکه عموما، درآمدهای ما در نیمه اول سال، زیر ۴۰ درصد است، اتفاقی بی سابقه محسوب میشود.
منظور افزود: بنابراین ما هیچ نگرانی برای نیمه دوم سال نداریم، چون همواره، درآمدهای ما در نیمه دوم سال، بیشتر از نیمه اول است. این در شرایطی است که ما با توجه به شرایط رکودی اقتصاد، بسیار مراعات حال مؤدیان را به لحاظ تقسیط بدهیها، بخشودگی جرایم و دادن تنفس مالیاتی به بنگاه های آسیب دیده می نماییم.

منظور با بیان اینکه ظرفیت‌های مالیاتی کشور، هنوز فراتر از این ارقام است، گفت: در یک سال گذشته، تمرکز اصلی ما عمدتا بر جلوگیری از فرار مالیاتی و نیز هوشمند سازی بوده است.

نتیجه تمرکز بر فرار مالیاتی در این مدت، شناسایی ۲.۲ میلیون نفر، مؤدی جدید مالیاتی و دریافت ۱.۵ میلیون اظهارنامه جدید از اشخاص حقیقی است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: خوشبختانه مالیات ابرازی مشاغل نیز امسال ۲۰۰ درصد نسبت به قبل رشد داشته است، یعنی هم تعداد افراد و هم میزان تمکین مالیاتی زیاد شده است.

منظور افزود: در بخش اشخاص حقوقی هم اتفاق مشابهی افتاده و تعداد این مؤدیان از ۳۲۰ به ۳۳۰ هزار نفر در سال‌جاری افزایش یافته است. وی همچنین از جهش قابل توجه در رقم مالیات ابرازی از ۶۵ به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال‌جاری خبر داد و گفت: این یعنی اینکه مؤدیان پذیرفته اند که اشراف سازمان امور مالیاتی در حال افزایش است.

منظور با بیان اینکه در تمام دنیا، تنها کسی که همه مردم، بیشتر از پلیس از آن می ترسند، مأمور اداره مالیات است، گفت: مردم باید بدانند، اگر مالیات ندهند، جرم کیفری متوجه آنها خواهد شد و این همان اتفاقی است که در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم افتاد و برای اولین بار، فرار مالیاتی، کم اظهاری، زیاد نشان دادن هزینه‌ها و … بعنوان جرم کیفری معرفی شد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید