شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 6052 |
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ |
ارسال به دوستان
پ

سرنوشت یارانه های نقدی

با توجه به شرایط کنونی، دولت اراده ای برای ارائه کالابرگ الکترونیکی ندارد. این کالابرگ قرار بود جایگزین حذف ارز ترجیحی باشد. با این شرایط احتمالا تا پایان امسال شاهد حذف دائمی یارانه‌های نقدی نیز خواهیم بود.

به گزارش «اقتصادسنج»؛  به دنبال بی ارادگی دولت در ارایه کالا برگ الکترونیکی خرید کالا برای جبران افزایش قیمتهای ناشی از حذف ارز ترجیحی، پرداخت یارانه ها تا پایان سال قطعی و احتمال دائمی شدن آن نیز دور از ذهن نیست و شرایط احتمالا منجر به حذف یارانه نقدی هم خواهد شد.

پس از حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی که منجر به آزاد سازی قیمت کالاهای اساسی و رشد چند برابری بهای آنها در بازار شد، دولت با همراهی مجلس شورای اسلامی طرح ارئه کالابرگ و یا کارت الکترونیکی را برای جبران گرانی ها مطرح کردند تا مردم با استفاده از آن اقلام اساسی مورد نیاز خود نظیر گوشت، مرغ؛ تخم مرغ، لبنیات، روغن و … را با قیمت مناسب از فروشگاهها تهیه کنند.

در این طرح دولت یارانه ۴۵ هزار تومانی معروف احمدی نژاد را در کنار یارانه کمک معیشتی دولت روحانی همراه با یارانه ای که برای جبران گرانی ها حاصل از حذف ارز ترجیحی در نظر گرفته بود را یک کاسه کرد و با این اقدام حرفه ای میزان پرداخت یارانه به مردم را برای قشر متوسط به بالای جامعه ۳۰۰ هزار تومان و دهک های پایین درآمدی نیز ۴۰۰ تومان در نظر گرفت و اعلام شد؛ چنین یارانه ای تا آماده سازی برای ارایه کالا برگ یا کارت الکترونیکی فعلا بصورت نقدی به مردم پرداخت می شود. حال با گذشت ۷ ماه از سال اما خبری از کالا برگ نیست و هر ماه یارانه جدید سر موقع به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

بی توجهی دولت و مجلس نسبت به ارایه کالابرگ برای خرید کالاهای اساسی

البته یارانه نقدی قرار بود صرف خرید کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوار شود اما اکنون به دلیل شرایط بد اقتصادی و هزینه های بالای زندگی، معلوم نیست این پول چگونه و کجا هزینه می شود. از طرفی دولت نیز هیچ اراده و اقدامی برای ارایه کارت الکترونیکی یا کالابرگ به مردم را ندارد. کالابرگی که به گفته کارشناسان بایستی از همان ابتدا به مردم داده می شد اما اکنون مردم پس از چندین ماه به دریافت یارانه نقدی عادت کرده و روی آن حساب بازکرده اند.

بنابراین چنانچه دولت نیز اکنون اقدام به ارایه کالابرگ الکترونیکی خرید کالاهای اساسی کند، بی تردید با نارضایتی مردم مواجه خواهد شد به همین دلیل است که مدت هاست نه در دولت و نه مجلس صحبتی از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی نمی کنند. البته حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مختص به کالاهای اساسی هرچند مانع رانت و فساد و هدر رفت منابع ارزی کشور شده اما در مقابل هزینه های زندگی مردم را بالا برده و تورم را تشدید کرده است و از آنجایی که پرداخت ۳۰۰ هزار تومان به عنوان کمک هزینه جبران گرانی های ناشی از حذف ارز ترجیحی این روزها دردی را دوا نمی کند بلکه این اقدام موجب شده تا قیمت همه کالاها و خدمات نیز در بازار متاثر از چنین تصمیم گیری و سیاستی افزایش یابد.

دولت قانون پرداخت کالا برگ به مردم را اجرا نکرد و الان نیز جرائت عملیاتی کردن آن را ندارد

جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره تبعات سیاست حذف ارز ترجیحی و اقدامات دولت برای کاهش فشار به مردم در جریان اجرای این طرح که ماهها از آن می گذرد، گفت: طبق قانون قرار بود دولت با حذف ارز ترجیحی به مردم کالا برگ بدهد اما متاسفانه چنین قانونی را اجرا نکرد و به جای آن ماهانه یارانه نقدی مستقیم به حساب سرپرستان خانوار واریز می کند. واریز پولی که بخش عمده آن صرف خرید کالاهای اساسی نمی شود و چون در حسابهای جاری و کارت افراد قرار دارد این پول در طول ماه خرج هزینه های زندگی شده بدون اینکه تاثیر بر بهبود معیشت و رفاه مردم به جای گذارد.

وی با بیان اینکه واریز یارانه نقدی به جای ارایه کالابرگ، برای خرید کالاهای اساسی به مردم که در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاق افتاد موجب شده که با گذشت چند ما از این موضوع خیلی ها روی یارانه ها حساب باز کنند، افزود: دولت دیگر تمایلی به ارایه کالابرگ ندارد و قطعا این قانون را تا پایان سال اجرا نمی کند. این اشتباهی است که دولت مرتکب آن شده و دیگر نمی تواند در چنین شرایطی که مردم به دریافت یارانه نقدی عادت کرده اند چنین رویه ای را تغییر دهد.

کسری ۲۰۰ هزار میلیاردی ناشی از پرداخت یارانها!
این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: بی توجهی دولت به اجرای قانون جبران افزایش قیمت کالاهای اساسی با توزیع کالابرگ پس از حذف ارز ترجیحی موجب شده است تا طی سالجاری هزینه سنگینی را به خود تحمیل کند آنگونه که تا الان کسری بودجه ۲۰۰ هزارمیلیاردی را به بارآورده است.

وی در پاسخ به این سئوال چرا مجلس نسبت به این موضوع بی توجه بوده و به دولت فشار نیاورده تا همان زمان یعنی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی طرح کالا برگ را جایگزین جبران هزینه گرانی کالاهای اساسی کند، گفت: دولت قرار بود پرداخت یارانه نقدی را برای یک و یا حداقل ۲ ماه ادامه دهد و پس از آن کارت الکترونیکی یا کالابرگ را جایگزین پرداخت یارانه نقدی به مردم کند اما متاسفانه این کار را نکرد و اکنون نیز اراده ای برای این کار ندارند. مجلس نیز چون به درستی می داند که مردم طی چند ماه گذشته به دریافت یارانه نقدی عادت کرده اند و گویا از این طرح راضی هستند خیلی فشار به دولت وارد نکرده است اما بی تردید چنین قضیه ای باید در بودجه سال آینده مورد بررسی قرار می گیرد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید