سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-23
کد خبر: 5530 |
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۷ |
ارسال به دوستان
پ

تورم آمریکا؛ بالاترین حد در ۴۰ سال اخیر

با این‌که بسیاری از تحلیل‌گران تصور میکردند افزایش قیمت کالا و خدمات در ایالات متحده آمریکا، روند صعودی کمتری داشته باشد، چنین نشد تا تورم آمریکا به بالاترین حد در ۴۰ سال اخیر برسد.

به گزارش «اقتصادسنج»، به نقل از آرگوس مدیا، با اینکه فدرال رزرو نرخ های بهره را شدیدا بالا برده است؛ تورم آمریکا همچنان درحال افزایش است.

برای بررسی تورم آمریکا شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)  را باید مورد بررسی قرارداد؛ شاخصی که میزان هزینه مصرف کنندگان برای سبدی از محصولات و خدمات را نشان میدهد و در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر سال جاری ۸.۲ درصد افزایش داشته است؛ این تازه کمترین میزان افزایش در هفت ماه گذشته بوده است.

این در حالی است که CPI غذا و انرژی، که به عنوان CPI اصلی نامیده می شود، از ۶.۳ درصد در دوره قبل به ۶‌.۶ درصد افزایش یافته که بالاترین میزان از سال ۱۹۸۲ است.

براساس آخرین اخبار، افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نشست سیاستگذاری ماه آینده در نوامبر امسال بسیار محتمل است.

این ششمین افزایش متوالی نرخ بهره خواهد بود که صعودی ترین روند افزایش نرخ بهره را از دهه ۱۹۸۰ به حساب می آید.

تقاضا در دوران پساکووید-۱۹ بسیار بالا رفته است؛ این افزایش تقاضا در حالی است که عرضه به دلیل جنگ اوکراین و افزایش قیمت انرژی دچار مشکل شده است. این تضاد بین عرضه و تقاضا موج تورمی را موجب شده است که فدرال رزرو برای مهار آن خطر رکود در آمریکا را به جان بخرد.

از طرف دیگر شاخص انرژی در ماه سپتامبر پس از افت ۵ درصدی در ماه قبل، ۲.۱ درصد کاهش یافته است.

در دوره ۱۲ ماهه، شاخص انرژی ۱۹.۸ درصد افزایش یافته که نسبت به افزایش ۲۳.۸ درصدی در ۱۲ ماهه منتهی به آگوست کاهشی ارزیابی شده است.

شاخص بنزین ۱۸.۲ درصد، شاخص نفت کوره ۵۸.۱ درصد و شاخص گاز طبیعی ۳۳.۱ درصد افزایش داشته است.

شاخص غذا نسبت به سال گذشته ۱۱.۲ درصد افزایش یافت در حالی که شاخص مسکن ۶.۶ درصد، شاخص خودرو نو ۹.۴ درصد و شاخص خودروهای دست دوم ۷.۲ درصد افزایش یافته است.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید