پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 55972 |
تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵ |
ارسال به دوستان
پ

تمام کسانی که قرار است اینترنت ویژه و بدون فیلتر بگیرند

از سال گذشته تاکنون بسیاری از مردم به دلیل فیلترینگ، مشاغل خود را از دست داده و با مشکلات فراوانی مواجه شده‌اند. حال معاونت علمی ریاست جمهوری درصدد است تا اینترنت ویژه در اختیار برخی افراد قرار دهد. این افراد چه کسانی هستند و چرا مشمول این طرح می‌شوند؟

اقتصادسنج؛ از سال گذشته تاکنون بسیاری از مردم به دلیل فیلترینگ، مشاغل خود را از دست داده و با مشکلات فراوانی مواجه شده‌اند. حال معاونت علمی ریاست جمهوری درصدد است تا اینترنت ویژه در اختیار برخی افراد قرار دهد. این افراد چه کسانی هستند و چرا مشمول این طرح می‌شوند؟

بر اساس برخی از آمار منتشر شده قطعی اینترنت باعث شده تا در کشور ۳۰۰ هزار شغل و کسب‌وکار از بین رود.

معاونت علمی ریاست جمهوری تصمیم گرفته تا بسته اینترنت ویژه را برای برخی از افراد و مشاغل راه‌اندازی کند.

به گفته معاونت علمی ریاست‌جمهوری قرار است تا چند ماه آینده مراکزی برای دسترسی تیم‌ها به اینترنت ویژه ایجاد شود. این بسته ویژه اینترنت قرار است در اختیار فعالان فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار گیرد.

به گفته دهقانی فیروزآبادی، قرار است تا چند ماه آینده مراکزی که اینترنت ویژه دارند، برای فعالین حرفه‌ای ICT آماده شوند.

«روح‌الله دهقانی فیروزآبادی»، معاون علمی ریاست‌جمهوری، در نشست خبری با رسانه‌ها اعلام کرد این نهاد یکی از پیشنهادکنندگان اصلی موضوع اینترنت با دسترسی ویژه برای کسب‌وکارها بوده است و تأکید کرد نباید اسم این اینترنت را «اینترنت طبقاتی» گذاشت. او از اجرای آزمایشی این طرح در چند مرکز در استان‌های بزرگ کشور خبر داد.

نشست خبری معاون علمی ریاست‌جمهوری صبح امروز، ۱۶ اردیبهشت‌ماه، با اصحاب رسانه برگزار شد. دهقانی فیروزآبادی در این جلسه در جمع خبرنگاران شهادت داد که طی شش ماه گذشته با تمامی نهادهای مرتبط درباره اختلال‌ها در شبکه و بهبود وضعیت شبکه صحبت کرده است و ماحصل این جلسات، نتایج خوب و مثبتی بوده است. او جزئیات بیشتری درباره نتایج این جلسات و خروجی تصمیم‌گیران نگفت.

دهقانی فیروزآبادی همچنین درباره رویکرد معاونت علمی درباره موضوع اینترنت طبقاتی یا همان اینترنت با دسترسی خاص گفت: «با وزارت ارتباطات هماهنگی‌های متعددی جهت دسترسی به این نوع اینترنت برای تیم‌ها صورت گرفته است.» او گفت که در فاز اول در شهرهای بزرگ و در مناطق خاصی مانند پارک‌های فناوری و مراکز نوآوری، این طرح را اجرا خواهند کرد تا تیم‌های علاقه‌مند و نیازمند به این نوع اینترنت بتوانند از بالاترین سطح شبکه ارتباطی کشور استفاده کنند.

او ابراز امیدواری کرد «اینترنت ویژه» یا همان «اینترنت حرفه‌ای» در مراکز خاص مانند منطقه ویژه پیام و مراکز نوآوری نیز در اختیار تیم‌های حرفه‌ای قرار خواهد گرفت و امیدواریم کمتر از دو یا سه ماه آینده، این پروژه انجام شود.»

از زمان ایجاد محدودیت‌ها در شبکه اینترنت در شش‌ماهه گذشته سال پیش، بحث دسترسی برخی اقشار به اینترنت ویژه مطرح شده است.

بسیاری از مردم از این طرح به‌عنوان «اینترنت طبقاتی» نام می‌برند؛ هرچند وزیر ارتباطات و سایر دولتمردان معتقدند نباید چنین اسمی را روی این طرح گذاشت.

در این طرح قرار است اینترنتی به برخی افراد ازجمله برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان و… داده شود که محدودیت‌ها در آن متفاوت است و خبری از اختلالات در شبکه اینترنت به‌خاطر این محدودیت‌ها نیست.

برخی کارشناسان عرضه چنین اینترنتی را موجب بروز خشم جامعه می‌دانند و بسیاری از فعالین و نهادهای صنفی مرتبط با حوزه ICT نیز با عرضه این اینترنت مخالفت کرده‌اند. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد دولت این سیاست را به‌طور جدی دنبال می‌کند و برخی شرکت‌ها و افراد نیز خواهان دریافت این نوع اینترنت هستند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید