سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | 2024-03-19
کد خبر: 19417 |
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۷ |
ارسال به دوستان
پ

ایران در مسیر تبدیل شدن به هاب کشاورزی

اوایل سال ۲۰۲۳ تشکیل هاب کشاورزی در ایران به‌صورت رسمی اعلام شود.

به گزارش «اقتصادسنج»، امروز سه شنبه ۱۰ آبان ماه، در اولین اجلاس تجارت محصولات کشاورزی و غذایی ایران، محمد خزاعی، دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل گفت: بر اساس اطلاعات سازمان‌های بین‌المللی،  ۸۰۰ میلیون نفر در دنیا با سوءتغذیه مواجه هستند و حجم زیادی از تولیدات کشاورزی اسیر الگوی مصرف نادرست است. از طرفی با تغییر اقلیم و شرایط آب‌وهوایی روبه‌رو هستیم. این وضعیت، امنیت غذایی جهانی را تهدید می‌کند. بنابراین امیدوارم این اجلاس در نهایت به بسته پیشنهادی در زمینه تبدیل شدن ایران به هاب کشاورزی و غذایی برسد که به کمک تصمیم‌گیران کشور برود.

برنامه سازمان ملل برای مقابله با سوءتغذیه و مشکلات حوزه کشاورزی

بر اساس اظهارات خزائی از حدود دو سال قبل نهادهای وابسته به سازمان ملل به‌طور جدی برای حل مشکلات حوزه کشاورزی وارد عمل شدند. اتاق بازرگانی بین‌المللی نیز در این رابطه فعال شده و گردهمایی تشکیل داد و با نهادهای بین‌المللی تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرد تا به‌عنوان نماینده بخش خصوصی جهان، کاری برای حل این مشکل انجام دهد. حدود یک سال قبل بعد از هماهنگی‌ها، ستادی در ایتالیا برای مدیریت موضوع و ایجاد مراکز جهانی کشاورزی و غذا در نقاط مختلف جهان تأسیس شد.

ایران یکی از ۵ هاب کشاورزی جدید خواهد بود

خزاعی در این رابطه گفت: این مراکز باید با همکاری سایر نهادها و بخش خصوصی دنیا در راستای استفاده از تکنولوژی جدید، هوشمندسازی و قواعد حقوقی به‌روز و غیره با این مشکل برخورد کنند. در نهایت اتاق بین‌الملل بعد از ایجاد این ستاد با کمیته‌های ملی در همه کشورها مکاتبه کرد و قرار شد ۵ تا ۱۰ هاب کشاورزی در دنیا ایجاد شود. در سال گذشته بلافاصله با کمیسیون کشاورزی اتاق ایران وارد مذاکره شدیم و به همت این کمیسیون و متخصصان این حوزه به پیگیری پرداختیم و در نهایت ایران به‌عنوان یکی از هاب‌های اگری‌فود در دنیا منظور شد.

دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بین‌الملل تدوین استراتژی کشاورزی و غذا از سوی مراکز تحقیقات و شرکت‌های فعال در بخش کشاورزی ایران به‌عنوان یکی از هاب‌های جهانی را وظیفه ایران دانست و ادامه داد: قرار است در ایران جلسه‌ای تشکیل شود و اعضای سایر هاب‌های انتخاب شده در دنیا دور هم جمع شده و زمینه همکاری بین آنها فراهم شود .

هاب کشاورزی در ایران چه زمانی بصورت رسمی اعلام می‌شود؟

خزاعی در این رابطه افزود: پیش‌بینی می‌شود، اوایل سال ۲۰۲۳ تشکیل این هاب در ایران به‌صورت رسمی اعلام شود. قطعا حضور ایران در این رویداد جهانی یک فرصت بی‌بدیل است که باید شرکت‌های حوزه کشاورزی از آن بیشترین بهره را ببرند.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید