جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 6205 |
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵ |
ارسال به دوستان
پ

گرانی بلیط میخ آخر به تابوت سینما

با توجه به شرایط کنونی مدیران شرکت های پخش و صاحبان آثار اجازه اکران فیلم های خود را نمی دهند زیرا در این روزها سینما بیش از پیش دچار رکود و کسادی شده است.

به گزارش «اقتصاد سنج»؛ شرایط سینما در این روزها به گونه‌ای است که هر روز بیش از روز قبل دچار رکود و کسادی می‌شود. به گفته بسیاری از صاحب‌ نظران سینما همچون مدیران شرکت‌های پخش، این روزها صاحبان آثار به دلیل شرایطی که وجود دارد و عدم تمایل مردم به دیدن آثار سینمایی، اجازه اکران فیلم‌های خود را نمی‌دهند، زیرا به شرایط کنونی اعتماد ندارند و نمی‌خواهند با اکران آثارشان دچار شکست شوند.

از طرف دیگر وزارت ارشاد هم هیچ برنامه حمایتی برای فروش بیشتر و بهتر آثار سینمایی ندارد تا مردم را به تماشای آثار ترغیب کند یا به طریقی همچون تخصیص سوبسید موجب شود صاحبان آثار رغبت و انگیزه بیشتری برای اکران فیلم‌هایشان داشته باشند.

در دولت قبل و در زمانی که کرونا کمی فروکش کرد و سینماها بازگشایی شد، بر اساس برنامه‌هایی که تدوین شده بود، به بعضی فیلم‌ها کمک‌هایی شد تا اکران شوند، اما در حال حاضر با وجود اینکه اوضاع سینما بسیار وخیم است این اتفاق نیفتاده و شاهد هیچ برنامه، کمک و حمایتی برای رونق سینماها نیستیم.

در حالی که اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های حمایتی را در نظر بگیرد و تضمین‌هایی به صاحبان فیلم‌ها بدهد، می‌تواند موجب ایجاد انگیزه برای فیلمسازان شود تا کسانی که معتقدند آثارشان می‌تواند توجه مخاطبان را جلب کند و موجب شود که مردم به تماشای آثار سینمایی بنشینند و یک فروش نسبی داشته باشند، برای اکران آثارشان رغبت نشان دهند و همین امر موجب شود تا کم کم شرایط رو به بهبود برود.

به تازگی تنها برنامه‌ای که شاید بتوان به چشم برنامه حمایتی به آن نگاه کرد نیم بها شدن قیمت بلیط سینماهاست که روز ۱۸ مهر ماه در چهاردهمین جلسه شورای راهبردی اکران با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، غلامرضا موسوی، منوچهر شاهسواری، حبیب ایل بیگی، محمدقاصد اشرفی، علی سرتیپی، روح الله سهرابی، هاشم ‌میرزاخانی، محمدحسین جعفریان، محمدرضا فرجی، علیرضا اسماعیلی و محمد احمدی و یزدان عشیری مصوب شد.

در این جلسه شناسایی راهکارهای مختلف برای تداوم رونق و کمک به اقتصاد سینما، توسعه تعاملات با تلویزیون و شهرداری برای گسترش بسترهای تبلیغاتی فیلم ها و تدبیر شورای صنفی در چینش جدول اکران فیلم و غیره مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مصوب شد که برای تقویت چرخه اکران فیلم‌ها ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های تبلیغاتی تلویزیونی و تبلیغات شهری، همراه با برنامه مهر سینمای ایران در استان‌ها و مناطق مختلف کشور، سینماها به صورت نیم‌بها پذیرای علاقه‌مندان باشند.

این برنامه دو هفته‌ای که تحت عنوان «مهر سینمای ایران» راه‌اندازی شده، رو به پایان است و بررسی آمار سایت سمفا، در دو بازه مشابه ۱۲ روزه یعنی ۷ تا ۱۸ مهر و ۱۹ تا ۳۰ مهر نشان می‌دهد که این برنامه تا حدودی توانسته موجب شود افراد بیشتری به سینما بیایند و به تماشای آثار روی پرده در این روزها بنشینند.

بر اساس آمار ارائه شده در سایت سمفا در مجموع گروه سینمای ایران ۱۴۰۱ در همه استان‌ها در بازه زمانی ۷ تا ۱۸ مهر، آثار سینمایی در ۱۶,۵۳۹ سانس با ۲۳۵,۴۵۰ نفر مخاطب به نمایش درآمده و در مجموع ۷۶,۷۴۲,۰۶۵,۰۰۰ ریال فروش داشته است، در حالی‌که با آغاز برنامه «مهر سینمای ایران» از ۱۹ تا ۳۰ مهر ماه فیلم‌های روی پرده در ۱۹,۳۹۳ سانس اکران شده و  ۳۳۵,۹۵۹ نفر به تماشای این آثار نشسته‌اند که در مجموع منجر به فروش کل معادل ۶۹,۵۵۷,۵۸۰,۰۰۰ ریال شده است.

بر این اساس، طرح بلیط نیم‌بها باعث شده است که حدود ۳هزار سانس به تعداد سانس‌های نمایش آثار سینمایی اضافه شده و در این بازه زمانی حدود ۱۰۰هزار نفر بیشتر به تماشای آثار روی پرده نشسته‌اند.

بنابراین به نظر می‌رسد حمایت‌ها و برنامه‌ریزی های مناسب حتی در شرایط غیر عادی نیز باعث می‌شود مخاطبان بیشتری به سوی سینما بیایند و سینمای ایران رونق بیشتری داشته باشد. در پایان باید گفت که سینمای گران همچون دیگر اقلام دوست داشتنی نیست و مردم توان حضور در سالن‌های سینما را با قیمت گزاف و غیر واقع ندارند. با گرانی بلیط سینما در سال جدید عملا هر نفر باید دو بلیط بخرد تا به سینما بیاید و  این یعنی میخ آخر تابوت سینما.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید