جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 59262 |
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۰ |
ارسال به دوستان
پ

کدام بازارها بیشترین بازدهی را در هفته اخیر داشتند؟+نمودار/ سکه در صدر بازارها

نخستین هفته خرداد‌ماه را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد نیمه ابتدایی هفته جاری که روند قیمت در بازارهای مالی افزایش داشت و دو روز پایانی که با خبر ورود پادشاه عمان به ایران در هفته آینده، قیمت‌ها ریخت.

اقتصادسنج | نخستین هفته خرداد‌ماه را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد نیمه ابتدایی هفته جاری که روند قیمت در بازارهای مالی افزایش داشت و دو روز پایانی که با خبر ورود پادشاه عمان به ایران در هفته آینده، قیمت‌ها ریخت. با این وجود بازارهای مالی بازدهی مثبت داشتند و سکه پرچمدار بیشترین بازدهی در بازارهای مالی شد.

نخستین هفته خردادماه برخلاف هفته گذشته با بازدهی مثبت بازارها همراه شد. این هفته سکه با بیشترین بازدهی، پرچمدار افزایش قیمت در بازارهای مالی بود و در مرحله بعد بورس، طلا و دلار قرار داشتند.

بازارهای مالی در هفته اخیر می‌توانستند بازدهی بهتری را از آن خود کنند، اگر اخبار مساعد سیاسی محدوده‌های حمایتی را نمی‌شکست! روزهای پایانی این هفته با خبر ورود پادشاه عمان به ایران در روز یکشنبه (هفتم خرداد) مصادف شد.

سفری که تاثیر آن در بازار فردوسی در واپسین ساعات معاملات روز چهارشنبه کاهشی بود. با این خبر، قیمت دلار بیش از ۵۰۰ تومان ریخت و محدوده حمایتی ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومانی را از دست داد. قیمت سکه نیز که به کانال ۳۲ میلیون تومانی ورود کرده بود به نیمه ابتدایی کانال ۳۱ میلیون تومانی بازگشت.

این سفر سیاسی از این جهت حائز اهمیت است که با توجه به سابقه میانجی‌گری عمان در ماجرای مذاکرات هسته‌ای، بسیاری امیدوارند که این بار هم پادشاه عمان حاوی اخبار مثبتی از مذاکرات هسته‌ای باشد. احتمال می‌رود این سفر به خصوص در آستانه‌ نشست‌ شورای‌ حکام (۱۵ تا ۱۹ خرداد ماه) بتواند گره کور مذاکرات برجام را باز کند.

از سوی دیگر برخی معتقدند سفر پادشاه عمان به ایران ارتباطی با برجام ندارد و به از سرگیری روابط میان ایران و مصر مربوط می‌شود. هفته گذشته بود که سلطان عمان به مصر سفر کرد تا بتواند‌ روابط تهران-قاهره را بهبود دهد.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از روز ۲۸ اردیبهشت تا امروز چهارم خردادماه، نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است. بازدهی دلار این هفته مثبت شد اما این اسکناس با بازدهی ۰.۵۹ درصدی کمترین رشد قیمت را در بازارهای مالی داشت.

به عقیده معامله‌گران، موضوع سفر پادشاه عمان به ایران در آخرین ساعات معاملات دیروز قیمت دلار را کاهش داد. از همین رو کاهشی‌های بازار ارز امید دارند متعاقب این سفر قیمت دلار، به کانال‌های پایین‌تر راه پیدا کند.

به اعتقاد معامله‌گران بازار ارز، نتیجه این نشست چه روند مثبت در جهت مذاکرات برجام باشد و چه بهبود روابط میان ایران و مصر،‌ هر توافقی می‌تواند بازارهای مالی را با روند کاهشی یا ثبات همراه سازد.

قیمت طلا

علاوه بر تاثیر ریزش قیمت دلار بر بازار طلا و سکه، متعاقب خبر سفر پادشاه عمان به ایران، قیمت تمام قطعات سکه کاهش داشت. سکه امامی، بهار و نیم‌سکه با کاهش قیمت به کانال‌های قیمتی پایین‌تر برگشتند. اما کاهش قیمت طلای جهانی نیز بر این روند کاهشی بی‌تاثیر نبود. اکنون بیش از ۱۰ روز است که قیمت طلای جهانی محدوده ۲۰۰۰ دلاری را از دست داده و این موضوع اثر مضاعفی بر ریزش قیمت در بازار فلزات گرانبها داشته است.

با وجود این روند نزولی، اما بازدهی طلا به دلیل افزایش قیمت نیمه ابتدایی این هفته مثبت شد. طلا روز پنجشنبه چهارم خردادماه، با رقم دو میلیون و ۵۳۰ هزار تومان معامله شد. به این ترتیب قیمت طلا در نخستین هفته خرداد افزایش ۰.۹۲ درصدی داشت و ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشت. گفتنی است قیمت انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به ۱۹۵۹ دلار رسیده است.

قیمت سکه

در هفته گذشته سکه امامی بازدهی منفی ۶.۲۳ درصدی داشت اما این هفته بیشترین بازدهی را در بازارهای مالی از آن خود کرد. سهم این قطعه در یک هفته اخیر، افزایش قیمت یک میلیون تومانی  و بازدهی مثبت ۳.۲۹ درصدی بود.

سکه در روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت با رقم ۳۰ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان معامله شد و امروز چهارم خردادماه به قیمت ۳۱ میلیون ۳۸۱ هزار تومان رسید.

بورس

بررسی معاملات بورس در اولین هفته خردادماه نشان می‌دهد بازار سرمایه هرچند در این هفته نقشه‌ای عموما سبزرنگ را تشکیل داد اما روند صعودی نماگر اصلی بازار سهام کم‌فروغ بود. چرا که با وجود چهار روز مثبت متوالی نماگر‌های بورس، شاخص کل در هفته جاری تنها ۱.۰۳ رشد کرد. به این ترتیب شاخص کل طی هفته جاری توانست از دو میلیون و ۳۲۱ هزار واحد به دو میلیون و ۳۴۵ هزار واحد برسد.

اما رشد شاخص هم‌وزن در این هفته نسبت به شاخص کل بیشتر بود که نشان از بالا رفتن قیمت سهم‌های کوچک بازار دارد. بر این اساس طی معاملات این هفته بازار سهام، شاخص هم‌وزن خود را از ارتفاع ۷۶۰ هزار و ۹۷۳ واحد به ۷۹۲ هزار و ۹۰۷ واحد رساند. به این ترتیب شاخص شرکت‌های کوچک و متوسط بازار سرمایه در اولین هفته خردادماه ۴.۱۹ درصد رشد کرد.

بررسی معاملات هفته اول خردادماه نشان می‌دهد، گشان و چخزر با افزایش ۳۱ درصدی طی معاملات این هفه بازار توانستند پربازده‌ترین سهام بازار لقب گیرند و به سطوح ۴۹۱۵ و ۹۹۰۰ تومان برسند.

نزدیکترین مقاومت شناسایی شده برای چخزر سطح ۱۱۷۵ تومان است. باید دید در صورت افزایش ارزش معاملات سهم، چخزر توانایی عبور از این مقاومت را دارد یا خیر؟

در مقابل، وامیر طی معاملات این هفته حدود ۱۳ درصد نسبت به هفته گذشته ارزان‌تر شد و به سطح ۴۱۳۵۵ تومان رسید. حمایت ۳۳۸۰۰ تومان مهم‌ترین سطحی است که می‌توان از ادامه ریزش سهم جلوگیری کند. شغدیر نیز در این هفته بازار با افت ۱۲ درصدی روبه‌رو شد و عدد ۸۵۲۹ تومان را روی تابلو بورس نشان داد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید