جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 56858 |
تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶ |
ارسال به دوستان
پ

سقوط تمامی بازارها در هفته اخیر/ بورس در صدر کمترین بازدهی بازارها+ نمودار

بازدهی بازارها در سومین هفته اردیبهشت با پرچمداری بورس در بیشترین کاهش قیمت و بازدهی منفی بسته شد. معامله‌گران روزهای خونین بورس را عامل ریزش بازارهای مالی می‌دانند.

اقتصادسنج | بازدهی بازارها در سومین هفته اردیبهشت، برخلاف دو هفته گذشته در تمام بازارها منفی بود. هفته سوم اردیبهشت با روند منفی در تمام بازارها با پرچمداری بورس بسته شد. در مرتبه بعد سکه، طلا و دلار قرار داشتند.

بازارهای مالی را از ۱۴ تا ۲۱ اردیبهشت می‌توان همانند هفته دوم این ماه در دو بخش بررسی کرد. نیمه اول با روند صعودی و نیمه دوم با کاهش قیمت و روند کاهشی همراه بود. معامله‌گران این روند کاهشی در بازار دلار و طلا را متعاقب استراحت در روند صعودی می‌دانند.

فعالان بازارهای مالی معتقد بودند که در دوره‌های افزایشی، قیمت یک‌سره بالا نمی‌رود و بازار استراحت‌هایی می‌کند، اما سیگنال‌های داخلی و خارجی توانست اثر تورم بر قیمت، در بازارهای مالی را خنثی کند.

تحلیلگران اقتصادی نیز معتقدند مولفه‌های اقتصادی و حتی سیاسی موثر بر قیمت‌ها تغییری نکرده که روند قیمت‌ها در بازارهای مالی در مسیر نزولی قرار گیرد.

این هفته خط و نشان‌های فرزین برای بازار ارز و پیامک قوه قضاییه به الزام فعالان بازار طلا و سکه برای استفاده از سامانه تجارت، سقوط بورس و ثبت‌نام خودرو، مهمترین موضوعاتی بودند که بر روند بازارها تاثیر گذاشت.

قیمت دلار

روز پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه، دلار با قیمت ۵۳ هزار و ۸۶۳ تومان بسته شد. در هفته جاری نیز دلار فراز و فرودهای قیمتی را تجربه کرد و امروز با قیمت ۵۳ هزار تومان در بازار آزاد بسته شد. بازدهی دلار این هفته ۱.۵۵  درصد کاهش داشت و افت قیمتی ۸۳۶ تومانی را تجربه کرد.

به عقیده معامله‌گران موضوع پیش فروش خودرو فعلا جلوی رشد دلار را گرفته و بازیگران ارزی چشم‌انتظار پایان ثبت نام خودرو هستند. هر چند برخی از کاهشی‌های بازار نیز می‌گویند بعید است شاهد صعودهای شارپی در روزهای آینده باشیم. چراکه ورود پول به بازار سخت است و شرایط اجتماعی نیز کشش پرش‌های بلند در مقطع زمانی کوتاه را ندارد.

تاثیر سقوط شاخص بورس و ریزش قیمت خودرو در دو روز گذشته، در بازار ارز و طلا نمایان شده است. در روزهای گذشته نیز فعالان بازار روند صعودی با آهنگ آرام را برای دلار متصور بودند. آنها می‌گفتند کاهش قیمت اسکناس آمریکایی، استراحت در روند صعودی است.

قیمت طلا

قیمت طلا روز پنجشنبه، چهاردهم اردیبهشت، با رقم دو میلیون و ۷۵۴ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. این هفته قیمت هر گرم طلا ۱۱۶ هزار تومان ریخت و با رقم دو میلیون و ۶۳۸ هزار تومان معامله شد. بازدهی این بازار در سومین هفته اردیبهشت منفی شد و ۴.۲۲ درصد افت داشت.

این در حالی‌ست که قیمت انس‌ جهانی طلا سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت، پس از ۱۴ روز به قله ۲۰۰۰ دلاری برگشت. در لحظه نگارش این گزارش طلای جهانی با قیمت ۲۰۳۷ دلار معامله می‌شود.

قیمت سکه

این هفته سکه امامی بازدهی منفی ۴.۴۴ درصدی داشت. سهم این قطعه، کاهش قیمت یک میلیون و ۵۰۴ هزارتومانی بود.

قیمت سکه در روز پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت در محدوده ۳۳ میلیون و ۹۰۱ هزار تومانی ثبت شد. روز گذشته این قطعه با قیمت ۳۲ میلیون و ۳۹۷ هزار تومان معامله شد.

بورس

بررسی معاملات هفته سوم اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد، بازار سرمایه هفته سیاهی را پشت سر گذاشت و پرتفوی هفتگی، عموم بازار ر با زیان روبه‌رو کرده است. چراکه شاخص کل در این مدت حدود ۲۳۰ هزار واحد معادل ۹.۴۶ درصد ریخت و به سطح دو میلیون و ۲۷۷ هزار و ۷۱۷ واحد رسید.

اما اصلاح شاخص هم‌وزن عمیق‌تر بود. چرا که این نماگر با نزول ۱۰.۷۲ درصدی حدود ۹۱ هزار و ۷۶۲ واحد پایین آمد و به ارتفاع ۷۶۴ هزار و ۷۵۴ واحدی برگشت.

حالا باید دید این کاهش ارتفاع نماگرهای بورس تا کجا ادامه دارد و بورس چه زمانی دوباره سبز می‌شود؟

بیشترین و کمترین بازدهی هفته

معاملات این هفته بازار نشان می‌دهد با وجود نزولی بودن عموم بازار، برخی سهام توانستند برخلاف نماگرهای بورس رفتار کنند و تا حدودی به ارزش خود بیفزایند. اما در این میان «فرود» توانست رشدی بیش از ۲۰۰ درصدی را در این هفته به ثبت برساند. باید خاطر نشان کرد این رشد غالبا به دلیل بازگشایی سهم در روز دوشنبه بوده است.

وملی نیز در این میان توانست گلیم خود را از آب بیرون بکشد و رشد ۲۵ درصدی را در این بازار سرخ به سهامداران هدیه دهد. تحلیل تکنیکال این سهم نشان می‌دهد سطوح ۱۸۷۸۷ و ۲۷۹۹۸ تومان مهم‌ترین حمایت و مقاومت پیش روی سهم هستند.

نگاهی به معاملات بورس در هفته سوم اردیبهشت نشان می‌دهد عموم بازار سهام در طرف منفی، نوسان داشتند. البته وساخت با افت ۲۹ درصدی، بدترین عملکرد را در میان سهم‌های سرخ بازار ثبت کرد و به ۲۳۵ تومان رسید.

سطح ۲۰۵ تومان مهم‌ترین حمایت شناسایی شده سهم برای ادامه نزول است.

شفارس و ثرود نیز حدود ۲۷ درصد کاهش قیمت داشتند و به حمایت‌های ۱۷۲ و ۱۳۰۹ خود نزدیک‌تر شدند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید