جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 6210 |
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۲ |
ارسال به دوستان
پ

منطقه ویژه اقتصادی سمنان مکانی وسوسه برانگیز برای سرمایه گذاران

منطقه ویژه اقتصادی سمنان با داشتن قابلیت سرمایه گذاری فراوان محدوده جغرافیایی عالی برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی است. که این جذب سرمایه زمینه ساز حضور فعال در بازارهای منطقه و بین الملی می باشد. این منطقه در مجاورت شهرک صنعتی قرار دارد که این موقعیت نیز در جذب سرمایه‌ نقش بسزایی دارد.

به گزارش «اقتصادسنج»؛  منطقه ویژه اقتصادی سمنان واقع محدوده جغرافیایی معینی است که با هدف جذب سرمایه های داخلی و خارجی و مهیا سازی عرصه فعالیت های تولیدی و تجاری برای افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه ای و بین المللی به وجود می‌آید و افتتاح این منطقه در سمنان نقطه عطفی در زمینه جذب سرمایه‌گذار و رونق تولید است.

به اعتقاد متخصصان امر، استان سمنان با توجه به دارا بودن قابلیت ها و ظرفیت های فراوان در بخش اقتصادی و قرار گرفتن در مجاورت پایتخت و داشتن شرایط مناسب برای سرمایه گذاری در حوزه صنعت و معدن، زمینه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی را دارد.

معدن فرصتی برای سرمایه‌گذاری در سمنان 
از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان مربوط به بخش معدن و صنعت است و به گفته کارشناسان، این استان دارای رتبه اول از نظر تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم تولید سولفات سدیم و رتبه سوم تولید زغال سنگ و کرومیت در کشور است.

براساس گزارش‌ها، در استان سمنان ۴۲ نوع ماده معدنی شناخته شده و بیش از ۶۲۶ معدن وجود دارد و سالانه بالغ بر ۲۲ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که ذخیره قطعی معادن این استان حدود ۶۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن‌ها حدود یک میلیارد تن است، البته بر اساس شواهد زمین‌شناسی پیش‌بینی می‌شود ذخیره معدنی این استان بیش از ۲.۵ میلیارد تن باشد، این میزان ذخیره چشمگیر و در کشور کم نظیر و قابلیت سرمایه‌‎گذاری به وسیله بخش خصوصی دارد  و از جمله مزیت های ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در سمنان است.

جاذبه‌های توجیه سرمایه‌گذاری در سمنان را بشناسیم 
استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی گلوگاه اتصال استان‌های شمالی به استان‌های جنوبی کشور است و به عبارتی می‌تواند به عنوان حلقه اتصال دریای شمال به مناطق مرکزی و جنوبی نقش آفرین باشد  و همین موقعیت جغرافیایی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان سمنان را توجیه می‌کند.

موقعیت جغرافیایی استان سمنان موهبت خداوندی است که با بهره‌گیری بیش از پیش از این ظرفیت راهبردی می‌توان معنویات مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید را در استان سمنان به معنای واقعی معنا کرد.

یکی از مواردی که موجب افزایش هزینه تولید در بخش سرمایه‌گذاری می‌شود هزینه جابه‌جایی مواد اولیه و محصولات است و با زیرساخت‌هایی که در استان سمنان فراهم است بدون شک هزینه تولید به صورت چشمگیر کاهش می‌یابد.

استان سمنان با برخورداری از ۲هزار و ۱۶ کیلومتر راه  در حوزه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، برخورداری از ۲ فرودگاه در شهرستان‌های سمنان و شاهرود و برخورداری از ایستگاه راه‌آهن فعال که روزانه بیش از۲۰ قطار باری از خطوط ریلی استان عبور می کند، ظرفیتی است که با تلاش مسئولان برای رونق تولید ایجاد شده است و نیازمند نگاه تیزبین سرمایه‌گذاران است.

تولید کننده در استان سمنان می‌تواند محصولات خود را با طی مسیر در حدود ۲۲۰ کیلومتر به پایتخت کشور، ۵۸۶ کلیومتر به اصفهان، ۲۸۲ کیلومتر به قم، ۳۳۸ کیلومتر به گلستان، ۲۰۰ کیلومتر به مازندران و ۶۷۴ کیلومتر به خراسان رضوی برساند و با این میزان مسافت کوتاه در زمان و هزینه ها صرفه‌جویی می‌شود.

استان سمنان با برخورداری از ۲ هزار و ۱۶ کیلومتر راه در حوزه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، برخورداری از ۲ فرودگاه در شهرستان‌های سمنان و شاهرود و برخورداری از ایستگاه راه‌آهن فعال که روزانه بیش از ۲۰ قطار باری از خطوط ریلی استان عبور می کند، ظرفیتی است که با تلاش مسئولان برای رونق تولید ایجاد شده است و نیازمند نگاه تیزبین سرمایه‌گذاران است.

برخورداری سرمایه گذاران خارجی از رفتاری مشابه و برابر با سرمایه گذاران داخلی، صدور روادید، پروانه کار و مجوز اقامت زمان‌دار برای سرمایه گذاران، مدیران، کارشناسان خارجی و بستگان درجه یک آنها بر اساس دستورالعمل اجرایی نحوه اقامت و اشتغال اتباع خارجی در منطقه ویژه، فرآیند کوتاه و سریع پذیرش و تصویب درخواست سرمایه های خارجی، انتقال اصل سرمایه، سود و منافع حاصل از بکارگیری سرمایه خارجی به صورت ارز یا کالا، از جمله مزایای منطقه ویژه اقتصادی است.

ارتقاء شاخص تولید ناخالص و ارزآوری از مزایای ایجاد منطقه اقتصادی
سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان گفت: کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی سمنان به عنوان یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به این استان، صادر شد و  با تحقق این مهم و ارتقاء خدمات منطقه ویژه اقتصادی، اکنون سرمایه‌گذاران می توانند از خدمات این منطقه همچون رویه‌ های صادرات، ترانزیت، ورود قطعی، موقت و مرجوعی به گمرک بهره مند شوند.

وی افزود : با صدور کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی سمنان و ارتقاء سطح خدمات این منطقه، زمینه اشتغال، تولید بیشتر و توجه به فعالیت شرکت های دانش بنیان و ایده‌های آنان و در مجموع تحقق شعار سال فراهم و تقویت خواهد شد که امری بسیار ارزشمند بوده و در نهایت می تواند در ارتقاء شاخص تولید ناخالص داخلی و ارزآوری برای کشور، استان و شهرستان سمنان نقش موثری ایفا کند.

یکی از مزیت‌های بسیار ویژه و حائز اهمیت منطقه ویژه اقتصادی سمنان، قرارگیری در مجاورت خط راه آهن سراسری تهران-مشهد است که زمینه را برای تسهیل و تسریع در امور مرتبط با صادرات تولیدات و کالاهای شهرک های صنعتی استان و به طور ویژه شهرک صنعتی سمنان، فراهم می سازد.

استاندار سمنان بیان کرد: یکی از مزیت‌های بسیار ویژه و حائز اهمیت منطقه ویژه اقتصادی سمنان، قرارگیری در مجاورت خط راه آهن سراسری تهران-مشهد است که زمینه را برای تسهیل و تسریع در امور مرتبط با صادرات تولیدات و کالاهای شهرک های صنعتی استان و به طور ویژه شهرک صنعتی سمنان، فراهم می سازد.

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی سمنان با کاربری تجاری صنعتی در زمینی به مساحت یک هزار هکتار در مجاورت شهرک صنعتی سمنان واقع شده است که در تقویت شهرک صنعتی و فعالیت مستمر این منطقه نقش بسزایی دارد.
هاشمی تصریح کرد: فاز عملیاتی فعلی منطقه ویژه اقتصادی در حال حاضر محصور شده و دریافت کد گمرکی آن نیز با رعایت الزامات گمرکی، صادر شده است.

استاندار سمنان همچنین گفت: سمنان یک استان صنعتی است که از ظرفیت‌های زیادی در بخش صنعت و تولیدات مرغوب برخوردار است که با اجرای این مهم و دسترسی بسیار آسان به خط راه آهن اصلی، در آینده می توان در کنار فعالیت مطلوب و حضور سرمایه‌گذاران بیشتر، شاهد رشد و ارتقاء صنعت استان و شهرستان سمنان بود.

تسهیل رویه‌های صادراتی و ترانزیت از مزایای منطقه اقتصادی
علی سعدالدین مدیرکل گمرک استان سمنان با بیان اینکه تخصیص کد گمرکی برای منطقه ویژه اقتصادی سمنان مصوبه سفر رئیس جمهور محقق شده است، افزود: تخصیص کد گمرکی در زمینه تقویت تولید، اشتغال‌ آفرینی و توسعه استان در تحقق تعهد رشد اقتصادی موثر است.

ماشین‌آلات وارداتی خط تولید در منطقه ویژه اقتصادی مشمول عوارض و مالیات نمی‌شود و برای جلوگیری از قاچاق، محل گمرک محصور و به وسیله کارشناسان نظارت و بازرسی می‌شود.

علی سعدالدین تصریح کرد: از جمله مزایای گمرک منطقه ویژه اقتصادی صادرات کالا به صورت مستقیم به خارج از کشور در منطقه است.
وی افزود: ماشین‌آلات وارداتی خط تولید در منطقه ویژه اقتصادی مشمول عوارض و مالیات نمی‌شود و برای جلوگیری از قاچاق ، محل گمرک محصور و به وسیله کارشناسان نظارت و بازرسی می‌شود.

مدیرکل گمرک استان سمنان گفت: سمنان یک استان صنعتی است که از ظرفیت‌های زیادی در بخش صنعت و تولیدات مرغوب برخوردار است که با اجرای این مهم و دسترسی بسیار آسان به خط راه آهن اصلی، در آینده می توان در کنار فعالیت مطلوب و حضور سرمایه‌گذاران بیشتر، شاهد رشد و ارتقاء صنعت استان و شهرستان سمنان بود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید