سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-23
کد خبر: 60824 |
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴ |
ارسال به دوستان
پ

عراق برای پرداخت بدهی ها به ایران شرط گذاشت!

بدهی عراق به ایران در یک فرآیند توافق شده بین دو طرف در حساب ویژه‌ای در بانک تجارت عراق (TBI) قرار می‌گیرد که ایران می‌تواند از آن فقط برای خرید کالا‌هایی مانند دارو که هدف تحریم‌های آمریکا نیستند، استفاده کند.

اقتصادسنج | بدهی عراق به ایران در یک فرآیند توافق شده بین دو طرف در حساب ویژه‌ای در بانک تجارت عراق (TBI) قرار می‌گیرد که ایران می‌تواند از آن فقط برای خرید کالا‌هایی مانند دارو که هدف تحریم‌های آمریکا نیستند، استفاده کند.

بیشتر بخوانید

چه کسانی می توانند مستمری بیکاری بگیرید؟/ در چه صورتی مستمری قطع می شود؟

جواد اوجی وزیر نفت روز پنجشنبه ۱۱ خرداد و در حاشیه نشست دولت با اشاره به صادرات گاز به عراق گفت: ما هر چه گاز به عراق می‌فروشیم در بانک TBI (مبلغ آن را) می‌گیریم. منتها عراقی‌ها شروطی درباره درآمد حاصل از صادرات گاز دارند که برای دارو و کالاهای اساسی است. ما به طرف عراقی فشار اوردیم که این محدودیت برداشته شود.

به گزارش فرازدیلی، اوجی افزود: در حال مذاکره با طرف عراقی هستیم تا این موضوع را حل و فصل کنیم و مانند ترکیه درآمد حاصله از فروش گاز را به هر شکلی که می‌خواهیم، دریافت کنیم.

اعتراف جواد اوجی به مشکلات دریافت پول صادرات گاز به عراق از این کشور در شرایطی مطرح می‌شد که تنها یک روز قبل از آن ابراهیم رئیسی در اختتامیه گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج، تحریم‌ها را در گسترش همکاری‌های خارجی ایران بی‌تاثیر خوانده بود.

هنوز راه حل پیدا نشده

مطالبات نفتی و گازی ایران از کشورهای مختلف سال‌هاست که در خلال تحریم‌های بانکی و مالی به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است. داستان پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و طلب‌های گازی کشور از عراق مشهورترین بخش این داستان هستند.

جواد اوجی اکنون در حالی از مشکل نقد کردن طلب‌های گازی ایران از عراق سخن گفته که تلاش‌هایی برای تمدید قرارداد گازی دو کشور در جریان است. دو هفته قبل مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز، در حاشیه بیست‌ و هفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به همین مطلب گفته بود که ایران در حال بررسی تمهیدات لازم برای دریافت گازبهای خود از عراق است. چیزی که نشان می‌دهد همچنان راه حل قطعی و نهایی برای این موضوع پیدا نشده.

ابهام در مبلغ واقعی طلب ایران

چگینی در همان سخنان مطالبات گازی ایران از عراق را معادل ۸ میلیارد یورو اعلام کرده بود. نکته اینجاست که به جز این رقم تا کنون ارقام دیگری هم برای طلب گازی ایران از عراق توسط مراجع رسمی مطرح شده. از جمله سال قبل ‌وزیر خارجه عراق گفته بود که ۱۷ میلیارد دلار بابت گاز و برق به ایران بدهکاریم.

سفیر ایران در عراق در فروردین ۱۴۰۲ این رقم را مجموعا ۱۱ میلیارد دلار عنوان کرده بود و پس از آن هم ‌بانک مرکزی آمار داد که  «۱۰ میلیارد دلار از عراق طلبکاریم». همه اینها در حالی است که جواد اوجی، وزیر نفت دقیقا یک سال پیش در خردادماه ۱۴۰۱ گفت: ‌ «حدود ۱٫۶ میلیارد دلار از عراق طلبکار بودیم که گرفتیم.»

بدهی عراق به ایران در یک فرآیند توافق شده بین دو طرف در حساب ویژه‌ای در بانک تجارت عراق (TBI) قرار می‌گیرد که ایران می‌تواند از آن فقط برای خرید کالا‌هایی مانند دارو که هدف تحریم‌های آمریکا نیستند، استفاده کند.

اهمیت موضوع از آنجاست که عراق دومین شریک بزرگ تجاری ایران محسوب می‌شود و تجارت متقابل دو کشور سالانه به مرز ۱۴ میلیارد دلار می‌رسد. با این اوصاف بخش اعظم این تجارت هم اکنون درگیر مساله نقد کردن طلب‌های ایران و دریافت وجوه صادرات انجام شده به عراق است.

بن بست تبادل با ارز ملی

تنها راه ایران برای تسویه نقدی طلب گاز و برق از عراق، دریافت دینار از این کشور است. اما همین روش هم دو مشکل عمده دارد؛ اول اینکه دینار عراق چندان در عرصه تجارت به کار ایران نمی‌آید و دوم اینکه بخش زیادی از آن بابت انتقال پول از بین خواهد رفت.

چندی قبل حمیدرضا صالحی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در همین رابطه گفت: بسیاری از شرکت‌ها با عراق کار می‌کنند؛ اما اگر از این منابع حواله‌ای بخواهند، ممکن است به‌صورت دیناری آن‌هم با هزینه‌های سنگین انتقال و با سختی بسیار بتوانند دریافتش کنند؛ چرا‌که مجوز عراق از آمریکا درباره مبادله با ایران محدود به خرید از کشور ما بوده و مجوزی برای پرداخت نقدی مابه ازای آن تنها در قالب پرداخت به‌صورت مواد اولیه مثل دام، برنج، دارو و ذرت وجود دارد.

یکی از سیاست‌های مهم تجاری و اقتصادی دولت سیزدهم از همان ابتدا تبادل‌های مالی با ارز متقابل کشورهای شریک بوده. دولت و حامیانش می‌گویند که این بهترین روش ممکن برای دلارزدایی از اقتصاد ایران است. اما سوال اینجاست که اگر این روش به اندازه کافی کارآمد و قابل اتکا است و می‌تواند مشکل اقتصاد ایران را حل کند، چرا در تجارت با عراق و نقد کردن طلب گازی ایران از این کشور به آن رجوع نمی‌شود؟

اقتصاد بدون سیاست خارجی چه شد؟ 

یک استراتژی بنیادی دیگر در دولت سیزدهم دولت هم در مدت فعالیت این دولت، بهبود اوضاع کشور و روابط تجاری خارجی ایران بدون نیاز به رفع تحریم، احیاء برجام و پذیرش شروط FATF بوده و هست. دولت می‌گوید که بدون همه اینها و با تمرکز بر روابط با همسایگان و شرق به جای قدرت‌های غربی می‌تواند گلیم اقتصاد ایران را از آب بیرون بکشد.

آخرین تبلور این رویکرد دولت سیزدهم در سخنان روز چهارشنبه ابراهیم رئیسی در گردهمایی نمایندگی‌های ایران در خارج است که گفت: در گذشته برخی‌ تصور می‌کردند سرنوشت کشورها به دست چند کشور معدود رقم می‌خورد و باید خطوط سیاست خارجی خود را با آنان هماهنگ کرد، اما ما با هر کشوری به تناسب اقتضائات آن همکاری می‌کنیم و منتظر اخم و لبخند کسی نیستیم. وی گفته بود: «این ادراک که چون ایران تحریم است خیلی از کشورها حاضر به همکاری با ما نیستند، کاملا غلط است و گواه آن اظهار تمایل مقامات کشورهای مختلف برای گسترش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران است.»

این موضعی است که ابراهیم رئیسی و دولت سیزدهم از همان ابتدای کار داشتند. او ۲۶ مهر ۱۴۰۰ در اولین هفته های کارش در پاستور گفت: ما کار اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کنیم و سفره، بازار و نان مردم را به مذاکرات گره نمی‌زنیم. دوم آبان ماه همان سال هم این سخن خود را تکرار کرد و گفت: اقتصاد کشور را به مذاکره و مانند آن گره نمی‌زنیم.

حالا اما واقعیت آنچه که در اقتصاد ایران در حال رخ دادن است و از جمله اعتراف مقامات دولتی به اینکه حتی قادر به نقد کردن طلب خود از یکی از نزدیک‌ترین همسایگان ایران یعنی عراق هم نیستیم در عمل نشان می‌دهد که این رویکرد دولت در قبال مساله تحریم‌ها چقدر حساب شده و واقع بینانه است.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 143
    1. نویسنده :ناشناس

      دولت ایران شعبه دوم کشورهای عربی روسی و…‌ است و فقط کارش باج دادن به این کشورها است منابع ملت ایران را به حراج گذاشته اند

      1. نویسنده :ناشناس

        تا بود ماازعرب ها خوردیم ..وهمیشه بهشون باج دادیم خود مسئولین عزیز دارن به مردم دروغ میگن بعدچه انتظاری ازعرب ها دارید..ما اندازه مردم افغانستان نیستیم

      1. نویسنده :ناشناس

        دلسوز وطن پرست ریس جمهوری وزیر نفت باید پاسخگو باشند که نیستن

        1. نویسنده :ناشناس

          باز تابستون داره میاد برقمون قطع میشه بخاطر صادرات به عراق و و و…صنعتمون میخابه… مگه نمیخواهی قدرت خاورمیانه باشید باید کشورهایی که بی احترامی یا پرویی میگنن رو با یک سیلی محکم سرجاشون نشوند به اندازه کافی تو تحریم تو فشاریم دیه نمیتونیم تحمل کنیم…فردا کشورمون رو تجزیه میکنن…

          1. نویسنده :ناشناس

            سیلی فقط برای آمریکاست نه عراق و طالبان شپشو

            1. نویسنده :ناشناس

              گوسفند هرکشوری که بخواد حق مردم رو مثل مسؤلین بخوره باید سیلی بخوره

          1. نویسنده :ناشناس

            والا از وقتیکه این دولت آمده ما قطعی برق نداشتیم و نداریم . شماها هنوز در دولت قبل و رویکرد التماسی آن دولت قرار دارید.

      1. نویسنده :ناشناس

        واقعا اینها از بی کفایتی مسولان است که کشوری مثل عراق که داعش نابودش کرد ولی ایران نجاتش داد حالا با بعضی از هاشون انق حکومت بر ملت ایران عراق هرمدل طالب شاخ وشونه میکشد شرط میگذارد راست میگویند اقتصاد ایران را ببینید

      1. نویسنده :ناشناس

        واقعاصدام بی دلیل باماهشت سال جنگ کرد

        1. نویسنده :ناشناس

          از همه بدتر عراقی ها برای اینکه غرامت مردم ایران رو ندهند بهانه می آورند که صدام هندی بوده عراقی نبوده، یعنی ما برویم غرامت خود را از هند بگیریم

    1. نویسنده :ناشناس

      دولتمردان مابهترازهرکسی میتونندومیدونندچطورباهمسایگان معامله کنندعراق دوست وبرادرماست البته حق مارامسعولین مدنظردارنداختلاف افکنان شماهادلسوزملت نیستیدپس قضاوت نکنیدمارهبرداریم رییسجمهورومجلس داریم

      1. نویسنده :ناشناس

        ما غرامت جنگو بخشیدیم اینم روش

        1. نویسنده :ناشناس

          ما هنوز نبخشیدیم
          این حق ما بود که دیگران بخسیدند

        1. نویسنده :ناشناس

          ما غلط کردیم که بخشیدیم. حق کیا بخشیدید؟؟ باید گرفته شود.

      1. نویسنده :ناشناس

        تو خوبی ….چند میگیری بنویسی

      1. نویسنده :ناشناس

        ها ها دیدیم چطور غرامت دوران جنگ از عراق گرفتند زندگی مردم استان غربی متحول شد گردوخاک عراق و هزار بدبختی مال مردم غرب کشور است

        1. نویسنده :ناشناس

          همان طوری که میگید درست مصرف کنید تا آیندگان هم استفاده کنن پس حسابتون گیر نمیاد، نتیجه میگیریم که گاز ونفتمان زیر زمین بماند بهتره تا یک باغیرت پیدا بشه، بشه رئیس‌جمهور تا از حق ایران وایرانی دفاع کنه
          خیلی چیزها داریم که داره بوش یواش یواش در میاد

      1. نویسنده :ناشناس

        اقای که مگی ما مسول داریم واقعا کوری نمی فهمی داریم به همه باج میدهیم نفت گاز میدیم ولی پولش را از هند پشم میگیریم از چین سنگ پا از هرکس یه چیز بنجل فکر کنم پوست هندونه هم بدهند به عوض پول ولی توی ابله هنوز متوجه نیستی

      1. نویسنده :ناشناس

        جیره خور

      1. نویسنده :ناشناس

        پس چرا این رهبرانی که گفتی تا الان اقدامی نکردن و فقط وضعیت ملت روز به روز بدتر میشه چین با اون همه جمعیت ملتش در رفاه نسبی هستن ما با ۸۰ میلیون در فقر مطلق پس قضاوتی وجود نداره وقتی همه چیز به وضوح پیداست چشماتو باز کن از خواب بیا بیرون

      1. نویسنده :ناشناس

        پس کجا هستند این افرادی که نام بردید ، وطن دوستی بلدی؟

      1. نویسنده :ناشناس

        حتما تو هم دزدی

        1. نویسنده :ناشناس

          ریسی بابا بوالله مردم ازت بیزارند تو رئس جمهور بابا شما آدم عقده‌ای هستی وریس جمهور شما نیستید کسی دیگه دارد یاد میده ما همه چی رو می‌دانیم احمدی نژاد فقط این ملت را نجات می‌دهد همه ما مرده ایران فدای پای خاک احمدی نژاد هستیم

          1. نویسنده :ناشناس

            فکر کردم چیزی حالیته ؟ داداش من احمدی نژاد بنیانگذار طبقه ی دوم آواری است که سره مردم خراب شد …بعد تو میگی ناجی؟ برو مطالعه بکن حتما

      1. نویسنده :ناشناس

        تو راست میگی!!!

      1. نویسنده :ناشناس

        ساندیس خور اعظم

      1. نویسنده :ناشناس

        معلومه کاسه‌ات بزرگه

      1. نویسنده :ناشناس

        داریم که حال و روز مون اینه

      1. نویسنده :ناشناس

        فکر میکنی داریم داریمی که میگی کافیه خخ

      1. نویسنده :ناشناس

        پول مارودیگران میخورندمازجرش رومیکشیم مسولین بی کفایت ببینیداین کشورهاچه جورزندگی مرفهی دارندباپول ما

      1. نویسنده :ناشناس

        لطفا کمی از فیلمهای جنگ تحمیلی رو نگاه کن بعد تشریف بیار نظر بده عراقی ها کشتن . بردن . خوردن .خسارتم ندادن الانم دارن ارث پدرشون رو میبرن کمی واقع بین باشین چرا باید برای هر کشوری قد خم کنیم

    1. نویسنده :ناشناس

      ایران بیچاره به چه روزی افتاده اگه حکومت دست ترکها و ترکمن‌ها بود مثل سلجوقیان نادر شاه ویا تیمور یا چنگیز خان بودند هیچ کس نمی‌توانست چپ نگاه کنه و ناموس ایران در امان بود

    1. نویسنده :ناشناس

      برادران با کشورهای فقیر داد ستد نکنید
      عراق مگه رقمیه ک بخاد برا ایران شرط بزاره ک بدهیشو بده؟!!! اینقد بهشون رو دادید و اینها را برادر خواندید و کمک مالی بهشون کردید ک اینم نتیجش
      عراق علاوه ب اینکه بدهی را باید به صورت کامل با خسارتش بپردازه باید پولهایی رو ک ایران کمکش کرده رو پس بده حتی خساراتی ک در زمان جنگ تحمیلی بهمون وارد شد و چند هزار نفر رو شهید کردن.طالبان و عراق و آذربایجان چرا به کشورمون بی احترامی می‌کنند مگه جز خیر و صلح چیزی از کشورمون دیدن

      1. نویسنده :ناشناس

        همین عراق الان شده منبع درآمد برا ایران هر چی کار ساختمانی هست ایرانی ها دارن انجام میدن از صفر تا صد هر چی جوشکار هم هست که تمام با درآمد بالا ایرانی هستن بدهی هم میده

      1. نویسنده :ناشناس

        احسنت حرف دل مردم را گفتی

    1. نویسنده :ناشناس

      وقتی پول یه چیز صادراتی را نمیتوانید بگیرید چه لزومی داره صادر کنید . عوضش پول آن را از ملت خودی می گیرید

      1. نویسنده :ناشناس

        ۱۷میلیارد دلار از عراق طلب داشتیم و گرفتیم

        1. نویسنده :ناشناس

          آراه جون بابات گرفتن دلار گرفتن یا یورو برو جمع کن عمویه ریالی نگرفتن آبروداری میکنن مثلا

        1. نویسنده :ناشناس

          اره گرفتین .خخخخ دروغ که شاخو دم نداره اخوی مسولین میگن نگرفتیم شما چی بهت میرسه که دروغ به این بزرگی میگی اول تحقیق کن بعد بگو

    1. نویسنده :ناشناس

      ینی چی یه بمب اتمی بزنین روشون تا ادب بشن
      دارو دربرابر میلیاردها دلار نفت خر گیرآوردن من خودم از عراق یه بار دارو گرفتم همه شون تاریخ گذشته و آخراشونه رو دستشون انبار شده خیلی بیشرفن

    1. نویسنده :ناشناس

      چرا عراق میگه ۱۷ میلیاردبدهکارم بعد سفیر ایران میگه ۱۰میلیارد دلارولی آقای اوجی میگه ما طلبکارنیستیم..دست از این بازیا بردارید اینا حق مردمه…اگه ۱روز برق عراق قطع بشه سر به راه میشه…ما از مردم افغانستان کمتریم با اینکه قرارداد بین دوکشور هست ولی باز آب به روی مردم سیستان قطع میکنن وحاضر هستن که آب درشوره زارحدربره ولی کسی ازشون سواستفاده نکنه

    1. نویسنده :ناشناس

      عراق داره ازماسواستفاده میکنه ..خودعراق میگه ما۱۷ میلیاردطلبکاریم.ولی سفرمامیگه ۱۰ مییلیارد.بعدآقای اوجی میگه ماطلب کارنیستم قضیه چیه..این حق مردمه..مااندازه مردم مردم افغانستان نیستیم..بااینکه کشورماباهاشون قراردادداره بازهم آب رو روی مردم مردم سیستان میبندن وبه شوره زارمیبندن..اگه یکروزبرق عراق قطع بشه سربه راه میشن…تا بوده ما باج به عربها دادیم وازشون جزخیانت چیزی ندیدیم

      1. نویسنده :ناشناس

        اینو هم مثل غرامت جنگ ببخشید شما که عرضه پس گرفتنشو ندارید.

      1. نویسنده :ناشناس

        چراکه فکرمیکنید باامریکاخوب بشیم همه چیز درست میشه نه بابا خیلی چیزهاست،،،،،،

    1. نویسنده :ناشناس

      دولت باید وزارت نفت مورد مؤاخذه قرار دهد چطور قرار داد منعقد میکنند ولی امار طلب را نمیدانند چطور صادرات را از روز اول تکلیف وصول پولش مشخص نمی کنند اخر ۴۴ سال از انقلاب گذشته طالبان هم از ما بهتر حساب کتاب دارد انشاالله بهتر مسولیت را قبول کردن بهتر انجام کار کنند

      1. نویسنده :ناشناس

        شما یک آدم با سواد و عاقل در دولت و مسئولین پیدا کنید بعد از او بخواهید برای بازپس گیری مطالبات ایران از عراقی های باج خواهی اقدام کند .

      1. نویسنده :ناشناس

        داداش رییس جمهور و کل دولتش حتی نتونست نجومی بگیرهای وزارت نفت با اینکه فیش حقوقی چندتاشون رسانه ای شد را بیرون کنه یا حقوق عادلانه بهشون بده چطور میتونه برای دلالهایی که این وزارتخانه را میچاپند تعیین تکلیف کنه؟؟

    1. نویسنده :ناشناس

      نه برق صادر کنیم نه گاز ونه کمک به ساخت نیروگاه برق اگر ساختیم شراکتی پولمون نقد بیاد دست ایران وگرنه تو این کم برقی برق بدیم عراق برای چی یا گاز

    1. نویسنده :ناشناس

      از قول من به عراقی ها بگویید:خاک بر سرتون،هنوز جنایات شما در جنگ تحمیلی فراموش نشده.این مسخره بازی ها چیست؟بخدا شیرهای گاز را برویشان ببندید،تا حساب کار دستشان بیاید.

    1. نویسنده :ناشناس

      حالا کافیست که ملت خودشون که این گاز حق مسلمشون است فقط یک دوره قبض پرداخت نکنند.گازشون راسریع قطع می‌کنند به خاطر یه قرون ومجبور به پرداخت
      هزینه وصل مجدد که از خود قبض بیشتر است

      1. نویسنده :ناشناس

        احسنت

    1. نویسنده :ناشناس

      امید‌وارم‌که‌هیچ‌کشوری‌بدهیهایش‌به‌ایران‌را‌پرداخت‌نکند‌که‌این‌…مفت‌خور‌میخورد‌ومیبرند‌ومیزنن‌بچاک‌وامید‌دارم‌که‌روزی‌میرسد‌که‌دولت‌قوی‌ومردومی‌روی‌کار‌می‌اید‌وتمامی‌بدهی‌هایی‌که.امثال‌عراق‌بابت‌جنگ‌به‌ایران‌وارد‌کردن‌را‌با‌سودش‌‌ازشان‌میگیریم‌اونم‌با‌زور‌‌بتمام‌این‌شیخ‌نشینان‌باید‌گفت‌جمع‌کنید‌که‌در‌‌وقت‌مقررش‌با‌سودش‌یکجا‌باید‌پس‌بدهید‌فعلا‌روز‌خوشتان‌هست‌گریه‌یتان‌را‌هم‌میبینیم‌

    1. نویسنده :ناشناس

      اگر تجارت عراق با چین و روسیه با ارزهای چین و دینار باشد خیلی از مشکلات حل میشود.که من مطمئنم اینگونه میشود.

      1. نویسنده :ناشناس

        هیچ کشوری این ارزهای درپیتی و بی ارزش روقبول نداره چراخودمون روگول میزنیم تودنیا دلار پوند یورو معتبرن هیچ کشوری بجزاین چند ارز باکسی معامله انجام نمید ه مثلا ازالمان یا فرانسه فلان جنس رو سفارش میدیم بجاش میگیم بی زحمت ریال یا دینار ازماقبول کنید بعد از کمی تبسم میگه بزاردم کوزه ابشوبخور ..بااین تفکرات عصر حجری …فاتحه…

    1. نویسنده :ناشناس

      عراق که ۸ سال تو جنگ چه بلای سر ایران آورد و هنوز غرامت جنگی به ایران نداده و هنوز و هنوز داره ایران رو سرکسیه میکنه ن تنها عراق کل کشورهای عرب فقیر فقط دارن ایران رو سر کیسه میکنن و الان‌ عراقی های مزدور واسه طلب ایران شرایط میذارن از ماست که بر ماست

    1. نویسنده :ناشناس

      متاسفانه رییسی هنوز به ردم دروغ میگرید تحریم صددرصد ب اقتصاد ایران ومردم فشار اورده با عسل عسل دهان شیرین نمیشود فقط بایست تدبیر کرد و مشکل مردم حل شود چون باوحدت راحترام به همه مردم بایست واقعیت را نیز بیان کرد نه با دروغ و شعار توخالی

    1. نویسنده :ناشناس

      مملکت بخور بخور شده هر کی واسه خودش سفره پهن کرده داره حق مردم میخوره… یه مشت مسئول دزد وغارتگر و دروغگو…

    1. نویسنده :ناشناس

      خاک تو سرتون که عراق برای شما شرط میزارن

    1. نویسنده :ناشناس

      ابروی هرچه ایرانی جماعته روبردن حقشونوازچندتا کشوربه ظاهردوست هم نمیتونن بگیرن چه برسه به ابرقدرتا ای داد

    1. نویسنده :ناشناس

      واقعاً برای خودم و مردم ایران متأسفم که چنین مسئولین بیشعوری داریم که نمیتونن مستقیم با آمریکا مذاکره کنن و تحریم ها رو بردارن که هر کشور دوزاری به ایران فشار نیاره، به امید نابودی چنین مسئولانی.

    1. نویسنده :ناشناس

      نفت دربرابر غذا عجب نعمتیه این تحریمها

    1. نویسنده :ناشناس

      مال مفت و دل بی رحم .جای بدهی دارو میدی .لامصب چسب زخم هم بده جاش زخمه.

    1. نویسنده :ناشناس

      خداروشکر

    1. نویسنده :ناشناس

      هر حکومتی که پایگاه مردمی و پشتوانه اش که سرمایه اصلی آن ملتش است را به واسطهٔ آن چیز که عیان است و آن فاصله طبقاتی و اختلاف رفاه عامه مردم و مسئولین و خانواده هایشان‌! که از میان مردم بوده و عملا باید برای عموم ملت بکوشند و حتی خواب راحت نداشته باشند که بعکس آن مشاهده می‌شود. معلوم است که هر ننه قمری به خدا اجازه میدهد هر طور که دلشان می‌خواهد با ما رفتار کنند. این ملت نجیب و شریف دهه هاست امتحان خود را پس داده‌اند اما از ثروت عمومی هیچ بهره ای نبرده و دلسرد شده اند خصوصاً که جلوی چشمان مردم ثروت عامه به تاراج رفته و مستضعفین که ولی نعمتان دولتمردان هستند ضعیف تر میشوند. آیا حرفی باقی می‌ماند ؟ پس بهتر است هر چه زودتر تدابیر اساسی و ملموس را به ظهور برسانید.

      1. نویسنده :ناشناس

        احسنت لعنت بر مسؤولین بی درد، بعد از امام خمینی کلا راه مسؤولین از مردم جدا شد.

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام علیکم چرا اصلا ازبه عراق بدهیم که موقع دریافت پول گازدچارمشکل شویم گازراقطع کنید تا آنها التماس کنند ملت ایران باید ازدوست ودشمن ناراحتی تحمل کند اگر کمی به خودتان اعتماد داشتید اینطور نمیشد

    1. نویسنده :ناشناس

      کاش دروغ مانندهناغ بودواین سران ومسولین کشورمابعدازهردروغ صریع دچارش میشدن وخفه خون میگرفتن

    1. نویسنده :ناشناس

      یه کم فکر کنید ببینید این دولت در چه وضعیتی کشور را تحویل گرفت .‌‌کسری برق ، کسری بودجه ، خالی بودن انبارهای کالای اساسی و از همه بدتر خالی بودن اکثر سدهای کشور که دولت قبل برای به دست آوردن برق آب سدها را رهاسازی کرده بود و از همه بدتر وضعیت سیاست خارجی و روابط با همسایگان بود .البته هنوز هم مشکلات بسیاری وجود دارد ولی کشور از آن بن بست ساختگی توسط دولت قبل خارج شده و به جای اینکه التماس کند و باج بدهد در راه قلبه بر مشکلات است .‌‌انشاءالله .‌

      1. نویسنده :ناشناس

        دولت قبلی از کجا اومد..که دولت جدید نیومد!!!
        دوران مدرسه تخته سیاه را خط خطی می‌کردیم معلم تا می‌خواست باز خواستمون کنه می‌گفتیم اجازه کار شیفت صبح بوده ما نبودیم….

    1. نویسنده :ناشناس

      ای مسئولین صادر نکنید

    1. نویسنده :ناشناس

      ما ایرانیهای ساده وخوش باور وخود شیرین وچاپلوس وبرای جلب توجه هر بلایی که سرمان می آید حقمان است آن برای الهام خانم علی اف . این برای طالبان .این برای عراق .کمکهای بشر دوستانه دوست وبرادر .کشورهای مسلمان وهمسایه اینهم نتیجه خوش خدمتی های بیش از اندازه.ازماست که بر ماست.

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام سران کشور ایران مرد باشند که نیستند .
      غرامت جنگ رو بگیرند و به مالکش بدهند مطالبات بعدی پیشکش .

    1. نویسنده :ناشناس

      دولت مردان ایران مردانگی کنند و غرامت جنگی که حق قانونی ماست رو بگیرند مطالبات پیش آمده ی بعدی پیشکش .

    1. نویسنده :ناشناس

      متأسفانه کشور ایران به دست نااهلان و غیر ایرانی ها افتاده و این ها فقط فکر جیب خودشون هستند و تمام سیاست و فکر آن ها بجای پیشرفت و آبادانی کشور فقط کنترل مردم هست

    1. نویسنده :ناشناس

      به کدام رقم صحیح است؟واقعا مردم به چه شکلی این رو بپذیرند نماینده عراق میگه ۱۷ ملیارد. آقای اوجی می‌فرمایند ۱۲ ملیارد .دوباره مسول ایرانی میگه طلبی نداریم.واقعا اون عزیزی که در دفاع مقدس تکه تکه شد پیکر مطهرش هم نیامد رفت دفاع کرد که مسوولین ما اینجوری دفاع کنند؟ فیفتی فیفتی با طرف عراقی تقسیم کنید.این کشور صاحب دلسوز ندارد .بعد کسانی هستند برای نون شبشان که بچه هاشان گرسنه نمانند که انسان شرمش میشه بازگو کنه.

    1. نویسنده :ناشناس

      چطورشدعراق موقع گرفتن گاز و…ازایران بهانه ی تحریم نداره وقتی میخواد پولشو بده یاد تحریم آمریکا میفته؟ اینا همشون دندونای مسئولین ایران رو شمردندازبس که ایران دارو ندارملت رو به عناوین مختلف ( کمک به ساخت فلان حرم، فلان امامزاده ،کمک به همسران شهدای عراق و…)به عراق و سوریه ویمن و… بخشیدنداینام پررو شدند.

    1. نویسنده :ناشناس

      اول پول بگیرین بعد گاز بدین جنس گرفتن شرط نداره؟

    1. نویسنده :ناشناس

      الان مشکلی نیست که مثل همیشه یاعرب هااامی خوردن یاداخل گشوراقاهاویااقازاده هااا می خوردن این همیشه سرنوشت پول ملت وبیت و المال این مملکت بوده وطوری شده که همه بشن دلال،دزد،همه فقط نفع فردی ودنبال کنن وهرکسی ازهرجای بتونه چپاولش بکنه ویع عده هم بانداری بایدتابان پس بده وضع مملکت که بشه آشفته بازارچه ازداخل چه ازبیرون اموال وثروتشومیدرن فقط خدا کمک کنه راه حق گم نکنیم چراکه درحق هم سهیم هستیم

    1. نویسنده :ناشناس

      اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد

    1. نویسنده :ناشناس

      جای تاسف وقتی پول ترا با شرط و شروط می خواهد بدهد مگر وامانده‌ی که مال ملت را به حراج می گذاری؟

    1. نویسنده :ناشناس

      ایران رو دیگه طالبان هم عددی حساب نمیکنه که خودش هنوز به رسمیت شناخته نشده چه برسه به دولتها

    1. نویسنده :ناشناس

      چرا به عراقی ها گاز و حتی مواد غذایی می‌فروشید وصادر میکنید که نتوانید بهای آنها ا بگیرید؟ چه دلیلی دارد که از سفره ملت ایران کم می گذارید و گران‌فروشی میکنید که سفره عراقی های متجاوز و وقیح را پرو پیمان کنید ؟ وقتی نمیتوانید بهای کالا ها و کار را بگیرید یک وطن دوست واقعی روابط تجاری اش را عراق قطع میکند ، خدا به مسئولین ایرانی عقل نداده که تصمیمات عاقلانه بگیرند . وطن دوستی پیشه کنید بجای پینه سازی روی پیشانی تان .

    1. نویسنده :ناشناس

      وقتی پول نمیدن برا چی نفت و گاز ملت صادر میکنید این حق ۸۵ میلیون ایرانی نیست

    1. نویسنده :ناشناس

      این ارقام چندگانه اعلام شده از طرف بزرگان کشور ما به احتمال زیاد هرکدام مبالغی لازم دارند و بندگان خدا باهم هماهنگ نیستند ملت هم نباید زیاد روی این پول حساب کنند و بی خیال پول عراق.

    1. نویسنده :ناشناس

      ایران سه راه دارد. اول، بگوید تجهیزات فنی و نیمی دیگر را دارو مورد نظر وزارت بهداشت وارد شود. دوم، ایران برای عراق شرط بگذارد فقط ین می خواهم. سوم به عراق بگوید تا وجه نقد ندهید گاز و برق قطع می شود.

    1. نویسنده :ناشناس

      چشم ودل وزیرمبتکر خارجه ما روشن،
      عراق حق دارد باکشته شدن بیش ازیک میلیون زن و کودک وپیر وجوان از ملتش، وبردن وخوردن نفت وگاز زخایر زیر زمینی، فرستان داعش وکشتار فجیح دانشمندان وارتشیان و…. هنوز وفادار بر عهد با کدخدابلشه برای ایران شرط بگذارد،

    1. نویسنده :ناشناس

      غلط کرده شرط گذاشته والله به الله مشاوران رهبری بررسی کنند که ما تا کی به این آشغالها باج بدهیم بنشینیم با آمریکا مذاکره رودرو کنیم به قول امام تا آخر عمر که نباید قهر باشیم و به کور و کچل باج بدهیم..بقول قدیمی ها
      آدم آگه گوه هم میخورد گوه آدم پلو خورده را بخورید صلح کنیم و مملکت هم از این فلاکت در بیایید

    1. نویسنده :ناشناس

      خاک توسرسیاستمداران ایران

    1. نویسنده :ناشناس

      😂😂😂🤣🤣🤣
      تبادل تجاری بین ایران و عراق 😂😂😂😂
      مثلا ایران به عراق برق گاز ماشین میوه تره بار وصنایع سنگین صادر میکنه خوب عراق به ایران چی صادر میکنه 🤣🤣🤣
      فقط دلار 😂😂😂

    1. نویسنده :ناشناس

      باسلام خیلی جالبه کشوری بدهکارباشه بعدشم برای بدهی شرط بزارن عجب گل وبلبی شده

    1. نویسنده :ناشناس

      خوب گاز نفروشید تا اینها هم زمستان سخت را مشاهده کنند بدبختا نمی‌بینن الان عربستان امارات قطر از سوق آمریکا در آمدن این بدبختا هنوز آمریکا آمریکا میکنن

    1. نویسنده :ناشناس

      بدبختیم بدبختیم بدبختیم
      کار به کجا کشیده افغانستان شرط می‌زاره.عراق شرط می‌زاره.جیبوتی شرط می‌زاره.عربهای خیلیج فارس شرط می‌زاره که حقمونو بدن به ما.
      آقایان مسئول اگه ناراحت نمیشد خسارت جنگ از عراق مطالبه کنید تقسیم کنید بین مردم . این حق مردمه شما نباید تصمیم بگیرید که کی بگیرید یا نگیرید.

    1. نویسنده :ناشناس

      بلاخره طلب ایران ازعراق چقدر هست به لبنیاتی یا سوپر مارکت محله میگفتین تو حساب دفتریش بدهی عراق رو می نوشت الان حساب دستتون بود در ضمن اگه امریکا هم مجوز پوا رو بده عراقی ها پول یا مفت از این مملکت زیاد خوردن بازم بازی در میارن اصلا از تحریم ایران کلی منفعت میبرن پس با کد خدا کنار بیاین بهتره

    1. نویسنده :ناشناس

      ذلالت دیگر بیش ازاین بابا روش مملکت داریتون را درست کنید همه ازما استفاده میکنند وملت هم به خاک سیاه مینشیند بس است

    1. نویسنده :ناشناس

      چرا اینهمه اختلاف درمیزان، طلب ایران از عراق
      بین مسئولین سوپر انقلابی ودست پاک وجود دارد.

    1. نویسنده :ناشناس

      با سلام و احترام خدمت خوانندگان محترم
      خدا رو شکر که کم کم داریم از چاله هایی که دولت قبل برای ایران کند در می آییم.
      با آرزوی سلامتی و سربلندی برای ایرانیان عزیز

    1. نویسنده :ناشناس

      بله گاز رو بدید عراق اون وقت مردم بیچاره خودمون یه کپسول گاز دستشون بگیرن و دنبال گاز بگردن واقعا بعضی مسئولین ما کاملا ضد ایران و ایرانی هستن

    1. نویسنده :ناشناس

      حالا بکید دولت عراق دولت برادر

    1. نویسنده :ناشناس

      هر دولت اگر قرار باشه مردم پذیراش باشن اولین گام صداقت و بعد کمک به معیشت انها واگر مردم گرسنه بمانن و اون دولت عنوان کند در سیاست خارجی موفق شدیم کاملا غلط میباشد

    1. نویسنده :ناشناس

      شما که این مطلب را نوشتی اشاره نکردی مملکت تا الان با پول کی چرخیده ولی فقط میخوای بگی باید به امریکا باج بدیم ولی فعلا اقای رییسی مملکت را با اون همه تپه …. شده و زمین مین گذاری شده را چرخانده و و طبق امار بانک جهانی بعد از ۸ سال دولت مورد حمایت شما اقای روحانی که رشد اقتصادی منفی بوده الحمدالله رشد مثبت شده و این نشان میده شما مغرضانه مطلب تحویل مینویسید و ادم صادقی نیستید

    1. نویسنده :ناشناس

      چرا آقای رئیس جمهور غرامت جنگی را از عراق نمی‌گیرد این همه شهید دادیم این همه جانباز شیمیایی چرا وزیر امور خارجه تاکنون از غرامت که حق این همه جانباز وخانواده شهدا هست حرف نمی‌زند

    1. نویسنده :ناشناس

      آقای رئیسی چقدر بدیم به شما تا دست از سر مردم بدبخت بردارید بابا شما این کاره نیستی هیچی از سیاست و مملکت داری نمیدونی اینم از کشور دوست و برادر عراق که اینهمه هزینه براش کردیم

    1. نویسنده :ناشناس

      خاک عالم بر سرتون که عراق مردنی هم براتون شرط گذاشته بی لیاقتا

    1. نویسنده :ناشناس

      ایران همچون درخت تنومندی است که ریشه و ساقه اش اینجاست و شاخه های پر بار و میوه اش در کشورهای دیگر بر بانی اش نفرین

    1. نویسنده :ناشناس

      الان متوجه معنی ذلیل شدم

    1. نویسنده :ناشناس

      چه عالی از فرداش داروها دربازار سیاه فروخته میشه وجیب دولت بیشتر پر میشه. ویا داروها برای کمک انسان دوستانه راهی سوریه ولبنان و یمن وغیره میشه

    1. نویسنده :ناشناس

      باعرض سلام وادب.واقعا جای تاسف داره.چرا باید درموارد اقتصادی این قدر ضعیف عمل کرد.این رویه خیلی خوبه که همسایگان خودمونو از بحران مالی واقتصادی و…نجات دادوهمه جوره حمایتشون کرد.اماکمک‌وپشتیبانی با فداکاری وایثار تفاوت زیادی داره.نباید هرچه درچنته داریم براشون بذاریم بدون اینکه فکر همچین روزهایی رو بکنیم.مدیریت درست اینه که در حالی که همه مایحتاجشونو تامین میکردیم درجریان برنامه ریزی اونها هم باشیم .تا مثل الان دورمون نزنن.دراوج نیاز عراق چه از لحاظ مالی یا نظامی ،فداکارانه کنارشون ایستادیم.اما سیاست حکم میکنه حداقل یک نقطه ضعف مهم اونهارودردست داشته باشیم.جوری که کشور عزیزما عراق واز سخترین وخطرناکترین بحران تاریخ نجات دادحداقل تا چنددهه باید درسیاست وبرنامه های اقتصادی وحکومتی عراق مسقیم یاغیرمستقیم وارد میشد.نه مثل استعمارگر سوء استفاده بایدکرد.ونه مثل برادران موردسوءاستفاده قرار گرفت.بی مزد بودومنت هرخدمتی که کردم. یارب مباد کس رامخدوم بی عنایت…

    1. نویسنده :ناشناس

      تادیروز میگفتن آمریکا دارو تحریم کرده ودروغ میگه آی ملت امریکا نمیزاره دارو واردبشه

    1. نویسنده :ناشناس

      واقعابرای گرفتن حق مردم وکظور جدی باشیبدگازو
      برق راقطع کنید تابدهیشان را تسویه کنند به ولله مردم
      پاین سهل انگاریها راببیننددوباره شورش میکنند
      خود دانید.

    1. نویسنده :ناشناس

      تا حدی درست ولی این جریان و روزنامه های اصلاح طلب با تمام وجود دارند اقای رییسی را که جلوی دزدان بزرگی ایستاد و ارز ۴۲۰۰ تومان را از حلقومشان بیرون کشید میکوبند بگو عملکرد خودتان در هشت سال قبل که اقتصاد ایران را نابود کردید چه بوده

    1. نویسنده :ناشناس

      همین عراق‌‌جوانان‌ایرانی‌بیش‌از۲ملیون‌از‌جوانان‌مار‌شهید‌و‌مجرووشیمیایی‌‌وقط‌نخا‌‌حال‌باج‌هم‌از‌ایران‌میگیرد‌

    1. نویسنده :ناشناس

      بابا گازش قطع کنید حداقل خودمان بدون نگرانی استفاده کنیم همینطور برق ،

    1. نویسنده :ناشناس

      فقط در یک جمله ضعف در سیاستهای خارجی کشور فقر و گرانی برای جان مردم…

    1. نویسنده :ناشناس

      شاید هم عراق بخواد خسارت جنگ از ما بگیره وبگوید این طلبکاری ایران بابت خسارت جنگ ضبط میشه چه خون های عزیزی دادیم حالا نتیجه اش این شد

    1. نویسنده :ناشناس

      صدام بیدلیل هشت سال باماجنگ کرد

    1. نویسنده :ناشناس

      این مطالبات مربوط به دوران ۸ ساله خسارت بار اصلاح طلبان تدبیر و امیدی است که به اصطلاح خودشان زبان دیپلماسی را بلد بودند و با کدخدا هماهنگ باز خدا پدر رئیسی را بیامرزد که تلاش می کند این پولها را برای کشور آزاد نماید..

    1. نویسنده :ناشناس

      با سلام و احترام
      سوال : چرا از عراق بابت طلب خود به جای دلار و یا دینار ، طلا دریافت نمی کنید. فوق العاده طلا در معاملات به کار می آید و میتواند قدرت ریال ایران را بالا ببرد…….

    1. نویسنده :ناشناس

      اینم از بهترین دوست ایران
      این همه شهید دادیم که این طور بشه
      چرا ما نباید غرامت جنگ عراق را بگیریم چرا دست روی دست می نهیم این دولت خیلی ضیعفه

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام با عرض ادب و احترام برای هموطنانم
      ما ۸ سال بدبختی کشیدیم جنگ کردیم شهید دادیم که همچون روزهایی رو ببینیم اما هنوز هم ادب نشدیم دولتمردان ما خودشان عرب هستن

    1. نویسنده :ناشناس

      بنظرم خیلی خوبه دارو میدن کمبود دارو داریم

    1. نویسنده :ناشناس

      تو رو خدا دیگه بیشتر از این که هست مارو ذلیل و خوار دنیا نکنین اینهمه طلا و ارز و کمک توریستی به عراق و حرمین کردید بسه .از الان دارین خواهش و تمنا میکنین که اربعین راهتون بدن …اخه خود امام حسین ع هم راضی به خفت و خواری شیعه هاش نیست …صادارت به قیمت ذلت ؟؟؟

    1. نویسنده :ناشناس

      چشممون رو کور کرد . حقمون همینه . تا کی آدم بشیم خدا میدونه .

    1. نویسنده :ناشناس

      همان ۱۷ میلیارد دلار درسته بود تا برسه دست مردم که عمرا برسه میشه۱/۶ ما از همه کشورها طلب داریم به کسی هم بدهکار نیستیم موقعی هم که پول مون را نمیدن رسانه‌ای میشه

    1. نویسنده :ناشناس

      عراق بیخود کرده برای ما تصمیم بگیره و شاید ما دوست داشته باشیم پولمون رو بدیم حزب الله و سوریه یا مردم ستمدیده و فقیر یمن

    1. نویسنده :ناشناس

      عراق خسارت ۸سال جنگ را هم به ایران بدهکار است

    1. نویسنده :ناشناس

      بدون نظر و اجازه آمریکا هیچ کشوری آب نمیخوره ،از چین و روسیه بگیر تا عراق و افغانستان و اروپا تا قطب شمال

    1. نویسنده :ناشناس

      نفت در برابر غذا

    1. نویسنده :ناشناس

      عراق کشور برادر و دوست شما بود حتی مواد غذایی ایران را به این کشور صادر می کنید تا مردم ایران در محدویت و گرانی به سر ببرند ولی در عراق مجانی می دید . واقعا شرمتان باد

    1. نویسنده :ناشناس

      گاز و برق و آب رو روی بیگانگان پرروی عراقی قطع کنید تا مجبور بشن پول بدهیهاشون رو بدهند چرا مال خودمون روو. حراج کنیم و از یه کشور عقب افتاده حرف گنده تر از دهنشون بشنویم اونا کمتراز اونی هستند که برای ما شرط بگذارند البته اگه مسئولان کشور عراقی نباشند جرات دارند توصیه منو عملی کنند

    1. نویسنده :ناشناس

      حق مردم ایران ارث باباشون مفت میدم بره خود عراق میگه ۱۷میلیارددلار اینها میگن ۱/۵میلیارددلار آخرش هم الکی میگن دریافت شد

    1. نویسنده :ناشناس

      خیلی بیجا کردشرط گذاشت،زمان داعش ویادشون رفته چجوری مث بزغاله این را نور میدوییدن

      1. نویسنده :ناشناس

        وقتی تمام نویسنده ها ناشناس باشند اظهاراتشان سندیت ندارد .

    1. نویسنده :ناشناس

      آقای رئیسی قرار بود قیمت دلار رو پایین بیاری ،دوزرابرش کردی،بااین ذوضاع وضع معیشتی مردم بصورتی مرگبار هر روز بدتر میشه بابا یک هفته نمیتونی قیمت کالاها روثابت نگهداری،فکر میکنی در انتخابات بعدی اصلا بابا بیخیال،وللش

    1. نویسنده :ناشناس

      خیلی زحمت میکشه دولت با این سیاست که داره آخه بگو مرد حسابی آقای رئیس جمهور از قدیم تا الان وقتی با یکی معامله میکنی مول مال تو نمیده دوباره که نمیای مال اموال تو بدی بهش یه ماه فرصت بدید پول داد که هیچ نداد شیر ببند مفت فروشی تا کی حسابم از دستشون در رفته نمیدونن چقدر گاز فروختن خاک توسرتون

    1. نویسنده :ناشناس

      اقتدار اقتدار. با دعوت رسمی همین کشور عراق حاج قاسم کشتن ، غرامت جنگ هشت ساله ازشون بگیرید اقتدار می‌کنی افغانستان ی طرف عراق ی طرف آذربایجان ، ترکیه که کلا تبریز و… مال خودشون کردن ، پاکستان که زد پنج تا سرباز کشت کشور های عربی که خلیج فارس دزدیدن اه بسه بابا

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام آقا یا خانم نویسنده این مطلب این مطالب رو از کدوم منبع نوشته ای از،اینتر نشنال حتما منبع رو برام بفرست

    1. نویسنده :ناشناس

      از دست دادیم با پا بدویم پس بکیریم

    1. نویسنده :ناشناس

      بالاخره مشخص نشد طلب ایران از عراق چند میلیارد بوده ….
      مرگ بر هرچه مسئول بی مسئولیت در ایران
      بی لیاقت ها …..

    1. نویسنده :ناشناس

      فقط تو ساخت موشک مغز دارین. اونم مغز نیست. بدرد نخورین

    1. نویسنده :ناشناس

      چطور برای مردم خودتون ۵۰ هزار تومان پول گاز یا برق بدهکار باشن پشت سرهم پیامک آخربن اخطار قطع برق با گاز میفرستین خوب پول نمیدن شما هم صادرات رو قطع کنید . واز طرفی بلعخره ایران چقدر از عراق طلب داره که هر کسی یه عددی اعلام میکنه ۱۷ فلان میلیارد چطوری میشه ۱/۶ فلان میلیارد اشتباه میشه ۱۰درصد نه انقدر که اونم میگن گرفتیم . بابا نفری یه چاه بزنین بنامتون برین بزارین ما ببینیم چه خاکی بسرمون باید بریزیم

    1. نویسنده :ناشناس

      تنها راه حل صادر نکردن برق و گازه

    1. نویسنده :ناشناس

      بله دیگه به عراق ۸ میلیارد گاز میدین اونها هم پولشو نمیدن ولی بدبخت ملت خود ما پنجاه تومن بدهی داشته باشن قشر کارگر جماعت تو وسط زمستان میاین گازو برق و … رو قطع میکنیم .خدایی خیلی به فکر ملت خود هستین.

    1. نویسنده :ناشناس

      عرااااااااااق تو دیگه چراااااااا نامرد ما که همه جور فدا کاری برات کردیم و قبلش ۸سال از تو زخم خورده بودیم توووووووی نامرد دیگه چراااااا تو الان که تحریم نیستی باید برای ما خود کالا رو وارد میکردی و بجای دینار به ما میدادی