شنبه, ۴ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-23
کد خبر: 29010 |
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴ |
ارسال به دوستان
پ

تجارت خارجی کشور چگونه قربانی شده است؟

رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت خاطر نشان کرد: تجارت خارجی کشور به گوسفند قربانی تبدیل شده است که در جشن و عزا نخست سر این بخش قربانی می‌شود. زمانی‌که تنش‌های سیاسی ما با کشورهای همسایه و غیر همسایه تشدید پیدا می‌کند اولین بارقه‌ها آن را می‌توان در بعد تجارت خارجی مشاهده کنیم.

رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت خاطر نشان کرد: تجارت خارجی کشور به گوسفند قربانی تبدیل شده است که در جشن و عزا نخست سر این بخش قربانی می‌شود. زمانی‌که تنش‌های سیاسی ما با کشورهای همسایه و غیر همسایه تشدید پیدا می‌کند اولین بارقه‌ها آن را می‌توان در بعد تجارت خارجی مشاهده کنیم.

به گزارش «اقتصادسنج»، محمدرضا مودودی، با اشاره به اهمیت عضویت ایران در پیمان‌های منطقه‌ای کشورهای حوزه اوراسیا، گفت: ایران در سال‌های اخیر روابط خود را با کشورهای بلوک شرق به‌ویژه حوزه اوراسیا بهبود بخشید و توانستیم توافقات را از مرحله تعارفات به مرحله اجرا هدایت کنیم.

وی با طرح این پرسش که آیا ما می‌توانیم سهم قابل توجهی از بازار این منطقه به‌دست بیاوریم؟ گفت: رسیدن به این مهم نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و تدوین ضوابطی بلندمدتی است که به آنها نیاز داریم و این موضوع بزرگ‌ترین عامل در محدود کردن تجارت است.

اهمیت تجارت خارجی و برقراری روابط بانکی با سایر کشورها 

این کارشناس حوزه تجارت بین‌الملل با اشاره به لزوم برقراری روابط بانکی ایران با سایر کشورها، گفت: تجار ایرانی باید بتواند با ارزهای رایج دنیا تجارت کند. تجارت با ارزهای ملی و محلی برای تجار بخش خصوصی ریسک تجارت را بالا می‌برد. از طرف دیگر ضوابط به دلیل تنظیم بازار تجارت را محدود می‌کند که این عامل بسیار برای حوزه تجارت خارجی خطرناک است و این تفکر مقررات خلق‌الساعه باید تبدیل بشود پایدار شود.

مودودی با اشاره به محدودیت‌ها واردات، گفت: باید بپذیریم که تجارت تخصص است و نباید صرفا از بنگاه‌های تولیدی حمایت کنیم که به تجارت ادامه بدهند و اجازه رشد و بلوغ به شرکت‌های بازرگانی را باید بدهیم چراکه این شرکت‌ها باعث تولید ثروت و اشتغال می‌شوند.

وی با انتقاد از نبود شرکت‌های توانمند لجستیکی در کشور، خاطر نشان کرد: زیرساخت‌های لجستیکی ما ایرادهای اساسی دارد و ضوابط و قوانین تعرفه‌ای ما پیچیده است و ما جز معدود کشورهایی هستیم که تعرفه گمرکی ما بالاست. این موضوع  تجارت ما را محدود می‌کند تا نتوانیم سهم خود را بازار کشورهای منطقه‌ای ارتقا بدهیم و این فرصت تجاری را به تولید ثروت تبدیل کنیم.

رئیس پیشین سازمان توسعه و تجارت با بیان اینکه سیاست‌های تجاری ما همواره از سیاست‌های بین‌المللی و ارزی داخلی تاثیر می‌پذیرد، گفت: تجارت خارجی کشور به گوسفند قربانی تبدیل شده است که در جشن و عزا نخست سر این بخش قربانی می‌شود و زمانی‌که تنش‌های سیاسی ما با کشورهای همسایه و غیر همسایه تشدید پیدا می‌کند اولین بارقه‌ها آن را می‌توان در بعد تجارت خارجی مشاهده کنیم، یکسری محدودیت‌های را ارتقا می‌دهند و آثار آن را در تولید و تجارت کشور نمود پیدا می‌کند.

مودودی با بیان اینکه کشورهای حوزه قفقاز پتانسیل تبادل کالا و پول با ایران را دارند، گفت: این کشورها علاقه‌مند به کالاهایی ایرانی هستند اگر سیاست‌های ما مبتنی بر تنش‌زدایی نباشد و اگر نتوانیم سیاست‌های خود را تلطیف کنیم با همسایگان و غیرهمسایگان، آثار آن را در تجارت خارجی خواهیم دید و دیگر از دست تجار کار برنخواهد آمد و خود ساختار حکمرانی سیاسی به صورت نرم‌افزاری مسائل را حل کنند و حکمرانان تجاری به‌صورت سخت افزایی کارها را حل خواهند کرد.

وی با اشاره به موضع‌گیری ایران در تنش‌های بین ارمنستان و آذربایجان، گفت: این شرایط همواره پاشنه آشیل برای تجارت خارجی است و کاهش تجارت ما با آذربایجان آغاز شده است و این روند ادامه‌دار خواهد بود. بطوریکه در تجربه ما با تاجیکستان، حجم تجارت کاهش پیدا کرد و بعد از بهبود روابط سیاسی ما با این کشور تاحدودی شاهد توسعه روابط تجاری با این کشور بودیم.

ایلنا/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید