جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 5288 |
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳ |
ارسال به دوستان
پ

اعلام جزئیات جدید از افزایش حقوق سربازان

در سال‌های گذشته حقوق سربازان بسیار ناچیز بوده است.  اما در حال حاضر، طبق گفته مسئولان مربوطه، در سال ۱۴۰۱ حقوق پایه سربازان به حدود دو و نیم میلیون تومان و سقف حقوق به هشت میلیون تومان در سال رسیده است.


به گزارش «اقتصادسنج»، سربازی یکی از دغدغه‌های مهم اکثر مردهای جوان و خانواده‌های آنها است. از آنجایی که دوران سربازی در ایران دو سال است و زمان نسبتاً طولانی دارد، مسائل مربوط به آن، مانند حقوق سربازها اهمیت بسیاری دارد.

در سال‌های گذشته حقوق سربازان بسیار ناچیز بوده است.  اما در حال حاضر، طبق گفته مسئولان مربوطه، در سال ۱۴۰۱ حقوق پایه سربازان به حدود دو و نیم میلیون تومان و سقف حقوق به هشت میلیون تومان در سال رسیده است.

سردار تقی مهری رئیس سازمان وظیفه عمومی  در این راستا خاطر نشان کرد: خوشبختانه میزان حقوق سربازان نسبت به سالهای گذشته مثلا سال ۹۷ و ۹۸ که مبلغ حدودا ۲۰۰ یا ۲۵۰ هزار تومان بود و این مورد به مدرک تحصیلی و درجه بستگی داشت، اما امروزه کف حقوق ۲ میلیون و ۵۰۰ و سقف حقوق تا ۸ میلیون می باشد.

وی با اشاره به بازدید از چند استان مرزی مانند خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و … در ایام اربعین افزود: در طی گفتگو با سربازان خدمت وظیفه، افرادی که در مناطق مرزی خدمت می کنند، حقوق دریافتی سربازان مجرد بالای ۴ میلیون و برای سربازان متاهل بالای ۶ میلیون می باشد.

رئیس سازمان وظیفه عمومی اظهارکرد: با توجه به اینکه بحث حقوق در مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود، تقاضا می شود به استناد ماده ۴۹ قانون خدمت وظیفه عمومی، حق و حقوق سرباز دیده شود.

وی افزود: انشاالله که نمایندگان محترم و ریاست محترم مجلس توجه داشتند بتوانند بر اساس ماده قانونی ذکر شده مصوب مجلس است، حداقل حقوق یک پایور یا کادر در نیروهای مسلح، مبنای پرداخت حقوق سربازان است که از ۶۰ درصد حقوق فرد چیده می شود و حداکثر نیز ۹۰ درصد می باشد.


منطقه خدمت چطور بر حقوق سربازها تأثیر می‌گذارد؟

به طور کل مناطق خدمت به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول مناطق عادی هستند و مدت سربازی در آنها ۲۱ ماه است. منطقه دوم مناطق محروم و بد آب‌وهوا هستند که مدت سربازی در آنها ۱۹ ماه است و دسته سوم مناطق عملیاتی و مرزی هستند که مدت سربازی در آنها ۱۸ ماه است. حقوق سربازان در سال ۱۴۰۱ به ترتیب در مناطق عادی، بد آب‌وهوا و عملیاتی بیشتر می‌شود.

عوامل مؤثر در حقوق سربازان

عوامل بسیار زیادی به صورت‌های مختلف بر حقوق سربازان در سال ۱۴۰۱ تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل محاسبه دقیق حقوق آنها کمی دشوار است. همه مواردی که در ادامه بیان می‌شود در حقوق نهایی سربازان تأثیرگذار هستند. به‌علاوه باید در نظر داشت انواع کسورات حقوق و مزایا نیز شامل حقوق سربازها می‌شود. حق بیمه و بیمه تکمیلی مواردی هستند که از حقوق سربازان کسر می‌شوند.

میزان تحصیلات: درجه سربازها در حقوق آنها بسیار مؤثر است. هرچه تحصیلات سربازها بیشتر باشد، درجه‌ای که با آن خدمت می‌کنند بالاتر خواهد بود. در نتیجه حقوقی دریافتی آنها هم بیشتر خواهد بود.

وضعیت تأهل: حقوق پایه سربازهای متأهل با سربازهای مجرد یکسان است. اما از آنجایی که به سربازان متأهل حق عائله‌مندی تعلق می‌گیرد دریافتی آنها بیشتر است.

تعداد فرزندان: به سربازان نیز حق اولاد تعلق می‌گیرد. به همین دلیل دریافتی سربازانی که فرزند دارند، بیشتر است. به‌علاوه اینکه سربازان متأهل به‌ازای هر فرزند از حدود سه ماه کسری خدمت برخوردار می‌شوند.

منطقه خدمت: اگر شرایط منطقه‌ای که سرباز در آن خدمت می‌کند مناسب نباشد، مانند شرایط بد آب‌وهوایی یا خدمت در مناطق مرزی، حقوق سرباز بیشتر می‌شود.

تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی بودن: این مورد نیز در پایه حقوق افراد تأثیر ندارد اما دریافتی نهایی آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر سرباز مجردی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی باشد، همان حقوق سربازهای دیگر را دریافت می‌کند. اما اگر سرباز متأهلی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی باشد، از حقوق ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

به طور کل می‌توان محل خدمت و تحصیلات را مهم‌ترین عوامل در حقوق سربازان در سال ۱۴۰۱ دانست.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید