جمعه, ۳ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-22
کد خبر: 3675 |
تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴ |
ارسال به دوستان
پ

افزایش چشمگیر قیمت گاز در اروپا در طول یک روز

تبعات جنگ اوکراین بر امنیت و اقتصاد اروپا روز به روز بیشتر و آشکارتر می شود. یکی از مهم ترین نگرانی های اروپا از ادامه جنگ در اوکراین، بحران گاز در آستانه زمستان است. جایی که روسیه احتمالا از گاز و انرژی جهت فشار به غرب برای گرفتن امتیاز استفاده کند. 

 

به گزارش «اقتصادسنج»، تبعات جنگ اوکراین بر امنیت و اقتصاد اروپا روز به روز بیشتر و آشکارتر می شود. یکی از مهم ترین نگرانی های اروپا از ادامه جنگ در اوکراین، بحران گاز در آستانه زمستان است. جایی که روسیه احتمالا از گاز و انرژی جهت فشار به غرب برای گرفتن امتیاز استفاده کند.

در همین رابطه، موسسه ICE لندن گزارش داد که قیمت گاز در اروپا در معاملات اخیر ۹ درصد افزایش یافته و دوباره به بیش از ۲ هزار دلار در هر هزار مترمکعب رسیده است.

قیمت گاز برای تحویل در ماه سپتامبر در مرکز مبادلات گازی هلند به ۲۰۶۲ دلار در هر هزار مترمکعب رسیده است. البته به طور کلی با پر شدن ذخیره‌گاه‌های گازی اروپا و نزدیک شدن آن به بیشینه ظرفیت خود شاهد پایین آمدن قیمت گاز هستیم و هم‌اکنون ۸۶ درصد ظرفیت این ذخیره‌گاه‌ها پر شده است.

کشورهای اروپایی قبلا اعلام کرده بودند که می‌خواهند این ذخیره‌گاه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا پیش از زمستان تا ۸۰ درصد ظرفیت پر کنند. در کنار این مسئله اما طی روزهای گذشته سهم نیروگاه‌های بادی از تولید برق در اروپا افزایش یافته و در ماه سپتامبر به ۱۴ درصد رسیده است، اما هنوز جریان گاز در خط لوله نورداستریم ۱ برقرار نشده است.

حدود ۲۰ روز پیش شرکت گازپروم اعلام کرد که در طول انجام عملیات تعمیرات به یک نشتی در واحد تقویت فشار این خط لوله برخورد کرده و مجبور شده است فعالیت آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به طور کامل متوقف کند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید