جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 48571 |
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹ |
ارسال به دوستان
پ

قیمت این پارچه بیشتر از نفت است!

| مدیر گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: آثار زری بافی آثار فاخر و گران قیمتی است که معمولا نهاده های رسمی و حکومتی در اهداهای سیستماتیک در مناسبات سیاسی دیپلماتیک استفاده می کنند.

اقتصادسنج | مدیر گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: آثار زری بافی آثار فاخر و گران قیمتی است که معمولا نهاده های رسمی و حکومتی در اهداهای سیستماتیک در مناسبات سیاسی دیپلماتیک استفاده می کنند.

طیبه عزت‌اللهی نژاد مدیر گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری درباره فعالیت های این پژوهشگاه اظهار کرد: پژوهشکده هنرهای سنتی در سال ۱۳۰۹ توسط استاد طاهرزاده با محوریت حفظ، تولید و اشاعه فرهنگ و هنر سنتی ایران تاسیس شد.

وی با اشاره به قدمت ۹۰ ساله این پژوهشگاه بیان کرد: اکنون نیز این مجموعه فعال و پویاست به طوریکه برخی از هنرهایی که در تاریخ ایران حضور پویا داشته اما رو به فراموشی رفته در این مجموعه به آن پرداخته می شود.

عزت اللهی با تاکید بر فعالیت ویژه در حوزه دستبافته ها گفت: زری بافی هنری است که از دوره ساسانیان اوج فعالیتش بوده اما به دلایل مختلف از جمله گرانبها بودن این محصول رو به فراموشی بود اما امروز دستگاه هایی داریم که این پارچه را احیا کرده‌اند و به طور خاص درحال بافت و تولید این پارچه ها هستیم.

وی ادامه داد: آثار زری بافی آثار فاخر و گران قیمتی است که معمولا نهاده های رسمی و حکومتی در اهداهای سیستماتیک در مناسبات سیاسی دیپلماتیک استفاده می کنند. هدف ما این است که در آینده بتوانیم آن را گسترش دهیم. در این راستا دستگاه های آپارتمانی هم طراحی شده  که افراد می توانند این آثار را در مجموعه کوچک تری خلق کرده و کسب درآمد داشته باشند.

عزت اللهی نژاد درباره قیمت این پارچه زربافی عنوان کرد: به دلیلی نوسانات بازار قیمت این پارچه نوسان دارد اما حدودا می توان گفت که یک متر آن برای فروش حدود ۱۰۰ میلیون تومان است

وی افزود: بخش کوچکی از هنرمندان ما جوانانی هستند که به این حوزه علاقه مندند و درحال فعالیت هستند و  امیدوارم ما از پتانسیل جوانان در حفظ و اشاعه فرهنگ غنی ایرانی بهره لازم را ببریم.

عزت اللهی نژاد با اشاره به اینکه ۷۴ عضو فعال در پژوهشگاه مشغول به کار هستند تصریح کرد:حدود ۵۰ هنرمند در ۱۴ کارگاه ما فعالیت می کنند و بقیه هیات علمی هایی هستند که در حوزه فرهنگ و هنرسنتی پژوهش می کنند. فعالیت هایی نظیر پارچه بافی، قالی بافی، چاپ پارچه، قلم زنی، صنایع چوب و سازسازی در بخش کارگاهی فعالیت می کنند.

 

برنا/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید