پنجشنبه, ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | 2024-03-14
کد خبر: 48545 |
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱ |
ارسال به دوستان
پ

پیش بینی مهم از قیمت طلا و سکه بعد از تعطیلات نوروز/ جهش قیمت در راه است؟

نخستین روز کاری سال ۱۴۰۱ هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۲۹ هزار تومان و سکه امامی ۱۲ میلیون و ۴۰۸ هزار تومان بود، اما با نزدیک شدن به ایام پایانی سال قیمت‌ها در این بازار رکود جدیدی زد.

اقتصادسنج؛ نخستین روز کاری سال ۱۴۰۱ هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۲۹ هزار تومان و سکه امامی ۱۲ میلیون و ۴۰۸ هزار تومان بود، اما با نزدیک شدن به ایام پایانی سال قیمت‌ها در این بازار رکود جدیدی زد.

قیمت انس جهانی طلا در سال ۱۴۰۱ درگیر فراز و نشیب‌های زیادی شد به شکلی در این سال تا ۳۰۰ دلار نوسان داشت. همزمانی این اتفاق با نوسانات شدید نرخ ارز در بازار آزاد منجر به رکوردهای عجیب قیمت سکه و طلا در بازار ایران شد. البته وزن قیمت دلار بر اساس ریال بسیار بیشتر از قیمت انس جهانی طلا است و قیمت سکه و طلا در ایران در سال ۱۴۰۱ که بیش از دو برابر شد به علت افزایش قیمت دلار است.

بر این اساس، نخستین روز کاری سال ۱۴۰۱ هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۲۹ هزار تومان و سکه امامی ۱۲ میلیون و ۴۰۸ هزار تومان قیمت داشت. با این حال با نزدیک شدن به ایام پایانی سال هر گرم طلای ۱۸ عیار از مرز ۳ میلیون تومان گذشت و سکه بهار آزادی رکورد ۳۵ میلیون تومانی را شکست که بازدهی بالای ۱۰۰ درصدی را ثبت کردند.

همچنین نگاهی به نیمه نخست سال ۱۴۰۱ نیز نشان می‌دهد که در سه ماه نخست سالی که گذشت، نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار در مسیر صعودی قرار داشت و از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در خرداد ماه رسید. بعد از این قله و در تابستان سال ۱۴۰۱، طلا کم کم آرام گرفت و دوباره به نقطه صفر خود در سال گذشته برگشت. هر گرم طلای ۱۸ عیار در ۲۸ مرداد ماه، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد که کمترین رقم آن در سال مورد بحث بود.

فراز و نشیب قیمت طلا در ۱۴۰۱/ قیمت‌ها به کدام سو می‌رود؟

البته در روزهای پایانی سال با کاهش فشار از بازار آزاد ارز، قیمت طلای ۱۸ عیار و سکه امامی که به ترتیب قله‌های ۳ میلیون تومان و ۳۵ میلیون تومان را فتح کرده بودند نزولی شده و طلا به طور میانگین روی قیمت ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شناور شد. از آن سو نیز قیمت سکه در مقطعی به کمتر از ۲۴ میلیون تومان رسید.

با این حال با ورود به هفته دوم فروردین ماه ۱۴۰۲ نوسانات مجدد به بازار سکه و طلا بازگشته است. در هفته دوم فروردین قیمت سکه امامی در محدود ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان بوده است.

این در حالی است که هر گرم طلای ۱۸ عیار و سکه امامی در روز پنجم فروردین به ترتیب با قیمت دو میلیون و ۵۵۸ هزار تومان و ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شده بود.

البته باید اشاره شود که بازار تهران به صورت رسمی از روز چهاردهم فروردین‌ماه شروع به کار می‌کند و فعلاً معاملات در این بازار به صورت حدودی است؛ بنابراین طلا و سکه با قیمت‌های قبل از تعطیلات عید محاسبه می‌شود.

در واقع زمانی قیمت‌ها حالت رسمی به خود پیدا می‌کند که در بازار معاملات اتفاق بیفتد و به صورت فیزیکی در بازار خرید و فروش و مبادلات انجام شود. به این ترتیب باید منتظر ماند و دید در ادامه مسیر ۱۴۰۲ که احتمال افزایش قیمت انس طلای جهانی به دلیل افزایش تنش در اقتصاد جهانی به ویژه تقابل جدید چین و آمریکا وجود دارد، قیمت ارز در ایران به کدام سمت خواهد رفت و آیا سکه و طلا باز هم افزایشی خواهد شد یا درگیر رکود در معاملات خواهد بود؟

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید