خرید خودروهای کارکرده یا دست دوم به یکی از رخدادهای مرسوم در بازار خودرو ایران تبدیل شده است. به دلیل کمبود عرضه خودروهای صفر کیلومتر و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان، بازار خرید و فروش خودروهای کارکرده بسیار داغ است و از این رو لازم است تا مصرفکنندگان تکنیکهای تشخیص رنگ شدگی خودرو را به خوبی آموخته باشند.
اقتصادسنج؛ خرید خودروهای کارکرده یا دست دوم به یکی از رخدادهای مرسوم در بازار خودرو ایران تبدیل شده است. به دلیل کمبود عرضه خودروهای صفر کیلومتر و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان، بازار خرید و فروش خودروهای کارکرده بسیار داغ است و از این رو لازم است تا مصرفکنندگان تکنیکهای تشخیص رنگشدگی خودرو را به خوبی آموخته باشند.
خودرو رنگ شده بخریم یا نخریم؟
یکی از سوالاتی که مصرفکنندگان پیرامون خرید ماشین کارکرده مطرح میکنند، این است که خرید ماشین رنگ شده توجیه منطقی دارد یا خیر؟ در واقع باید گفت که این مساله به نقاط رنگشدگی هر خودرو بستگی دارد.
برای مثال خودروهایی همچون رنو مگان، پژو 206 صندوقدار و رانا گلگیرهای پف کردهای دارند و آینههای آنها نیز محدوده دید کاملی را برای راننده فراهم نمیکند. در نتیجه وارد شدن ضربه به نواحی جانبی این خودروها امری طبیعی است. همچنین محصولات خانواده پژو 206 و رانا کاپوت شیبداری دارند که بر اثر برخوردهای کوچک به سادگی آسیب میبیند و نیاز به بازسازی خواهد داشت.
در واقع میتوان گفت که اکثر خودروهای حاضر در خانواده پژو 206 و رانا که بیش از 3 سال عمر دارند، یک ضربه کوچک را از ناحیه جلو یا جوانب تجربه کردهاند. بنابراین اگر خودرویی را خریداری میکنید که ضربه کوچکی به آن وارد شده و مالک نیز به خوبی تعمیر آن را انجام داده است، یک خرید خوب را تجربه کردهاید.
از سوی دیگر خودروهایی که دارای رنگ شدگی بدنه هستند، قیمت پایینتری نسبت به خودروهای سالم دارند. هرچه میزان آسیب وارد شده به خودرو و رنگشدگی بدنه بیشتر باشد، قیمت خودرو بیشتر کاهش خواهد یافت. بنابراین خرید یک خودرو که یک یا دو ضربه جزئی را تجربه کرده و دارای رنگ شدگی است، صرفهجویی در بودجه را برای شما به همراه خواهد داشت. البته نباید خودروهای دست دوم با آسیب بالا را خریداری کنید، چرا که هزینههای پنهان بازسازی قسمتهای آسیب دیده در آینده شما را به دردسر خواهد انداخت.
چرا تشخیص رنگشدگی خودرو ضروری است؟
همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، رنگشدگی خودرو بر قیمت آن تاثیر منفی میگذارد و باعث افت قیمت خودرو میشود. بنابراین طبیعی است که برخی فروشندگان سعی کنند تا رنگ شدگیها یا ضربات وارد شده به بدنه را پنهان کنند و سعی داشته باشند تا اتومبیل خود را گرانتر از قیمت کارشناسی شده بفروشند.
امروزه تقلب در رنگ آمیزی بدنه خودرو فراگیر شده است به حدی که برخی اشخاص سودجو خودروهای از رده خارج را بازسازی میکنند و با نام مشابه صفر کیلومتر میفروشند. اگر صفحات مجازی را بازبینی کرده باشید، حتما انبوهی از خودروهای متعلق به بیست الی سی سال پیش را دیدهاید که با نام مشابه صفر آگهی شدهاند. بسیاری از این خودروها در واقع نسخههای بازسازی شده اساسی از اتومبیلهای آسیب دیده هستند. بنابراین اگر قصد خرید خودرو را دارید و به دنبال کشف راهکارهای تشخیص رنگشدگی خودرو هستید، در ادامه متن با ما همراه باشید.
روش اول، تشخیص رنگ شدگی خودرو با چشم
سادهترین و ابتداییترین نوع تشخیص رنگ شدگی خودرو به وسیله چشم صورت میگیرد. در این نوع از تشخیص رنگ کاربر با نگاه کردن به بدنه خودرو، تشخیص میدهد کدام قسمتها دارای رنگ شدگی هستند. این روش در عین سادگی دشوار است، چرا که نیاز به مهارت بالایی دارد و در عین حال باید در شرایط نوری ایده آل انجام شود.
تشخیص رنگشدگی خودرو با چشم معمولا در مواقعی صورت میگیرد که عمر خودرو از پنج سال تجاوز کرده باشد و رنگ بدنه اصطلاحا کهنه تلقی شود. در این زمان هرکدام از قسمتهای خودرو که دارای رنگشدگی یا تعویض باشند، تناژ رنگی متفاوتی با سایر قسمتهای بدنه در نور خواهند داشت. علاوه بر ناهماهنگی رنگ مواردی همچون پاشیدگی رنگ در قسمتهای مختلف، انعکاس نور، اثر سنباده و پوسته بودن رنگ نیز با چشم قابل تشخیص هستند.
روش دوم، تشخیص رنگ شدگی خودرو با حس لامسه
روش دوم تشخیص رنگ شدگی خودرو نیز مختص کسانی است که در صافکاری و نقاشی خودرو دارای مهارت هستند. در این روش فرد با لمس بدنه خودرو، متوجه ناهماهنگیها و ناصافیها میشود و تشخیص میدهد کدام یک از قسمتهای خودرو دارای رنگ هستند. رنگ استاندارد کارخانه بافت نرم، سبک و یکنواختی دارد که با رنگ آمیزی مجدد هر قطعه این بافت از بین میرود، مگر آنکه صافکار و نقاش در کار خود ماهر باشند و از دستگاههای پیشرفتهای برای این کار استفاده کنند.
روش سوم، تشخیص رنگشدگی خودرو با استفاده از آهنربا
همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم، رنگ استاندارد بدنه خودرو بافت نرم، نازک و صافی دارد. بنابراین اگر اهنربا را به بدنه خودرو نزدیک کنید، جذب قسمتهای فولادی یا آهنی میشود. در صورتی که بدنه خودرو دارای رنگشدگی باشد، ضخامت برخی قسمتها از حد مجاز فراتر میرود و آهنربا به راحتی نمیتواند بدنه خودرو را جذب کند. البته امروزه از آلومینیوم یا آلیاژهای آن در ساخت بدنه اکثر خودروها استفاده میشود و این روش چندان کارآمد به نظر نمیرسد.
روش چهارم، تشخیص رنگشدگی خودرو با ابزارهای کارشناسی
سادهترین راه برای مشتریان غیرحرفهای، استفاده از کمک کارشناسان خبره تشخیص رنگ است که البته با پرداخت هزینه میسر میشود. امروزه مراکز تشخیص رنگ مختلفی در شهرهای مختلف کشور که با استفاده از ابزارهای پیشرفته دیجیتال و تابش نور ماورا بنفش، میزان ضخامت رنگ خودرو در قسمتهای مختلف را بررسی میکنند. مراکز کارشناسی رنگ خودرو معتبر قادر هستند تا حتی آبرنگ شدن بدنه را نیز تشخیص دهند.
نکتهای در مورد استفاده از کارشناسان تشخیص رنگشدگی خودرو وجود دارد و آن لزوم مشاوره خواستن از کارشناسان خبره است. مراکز متعددی خود را به عنوان کارشناسی تشخیص رنگ خودرو معرفی کردهاند اما تمامی آنها در انجام این کار خبره نیستند. برای آنکه از تشخیص رنگ شدگی خودرو مطمئن شوید، توصیه میشود تا عملیات تشخیص رنگ را دو یا چند بار و با کمک مراکز مختلف تکرار کنید تا نتیجهای قطعی به دست آورید.
نکات تکمیلی تشخیص رنگشدگی خودرو
در این متن به راهکارهایی برای تشخیص رنگ خودرو اشاره کردیم که با توجه به نیاز خود میتوانید یک یا چند راهکار را برای تشخیص رنگ اتومبیل مد نظر خود به کار ببرید. با این حال مصرفکنندگان معمولی خودرو قادر نیستند تا رنگشدگی خودرو را به صورت حرفهای تشخیص دهند و ممکن است در این راه دچار مشکل شوند. به همین دلیل توصیه میشود تا از کمک یک صافکار و نقاش حرفهای برای تشخیص رنگ شدگی خودرو کمک بگیرید.
نکتهای که در کارشناسی رنگ خودرو وجود دارد، عدم وجود ضربه یا رنگ در چند ناحیه است. سقف و ستونهای خودرو بایستی فاقد رنگ شدگی و آسیب دیدگی باشند. خودرویی که در قسمت سقف یا ستونها رنگ شدگی را تجربه کرده باشد، احتمالا در گذشته واژگون شده است یا تصادف شدیدی را از ناحیه ستونها تجربه کرده است. این مساله علاوه بر کاهش شدید قیمت خودرو، موجب افزایش استهلاک اتومبیل در بلندمدت نیز خواهد شد.
همچنین سرشاسیهای خودرو نباید دچار آسیب شده باشند. وجود خوردگی یا جوش در نقطه سر شاسی خودرو نشان دهنده این است که اتومبیل مذکور در گذشته تصادف شدید از ناحیه جلو یا عقب داشته، به نحوی که شاسی خودرو به تعمیر نیاز پیدا کرده است. این خودروها معمولا با مشکلاتی همچون گیجی فرمان دست و پنجه نرم میکنند و البته این مشکل به هیچ عنوان قابل حل نخواهد بود. بنابراین اکیدا توصیه میکنیم که از خرید خودروهایی با سقف و ستون رنگ شده یا شاسیهای ضربه خورده بپرهیزید.
دیجیاتو/