پنجشنبه, ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | 2024-03-14
کد خبر: 47277 |
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹ |
ارسال به دوستان
پ

این خودرو در یک سال ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون گران تر شد!

سال گذشته قیمت خودرو در بازار خودروهای خارجی و مونتاژی کشور تحت تاثیر وعده‌ واردات نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کرد. در این میان دلار نیز بر این ناآرامی افزود و بازار را با رشد قیمتی بیشتری همراه کرد؛ به طوری که قیمت هیوندای سوناتا طی یک سال، دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

اقتصادسنج؛ سال گذشته قیمت خودرو در بازار خودروهای خارجی و مونتاژی کشور تحت تاثیر وعده‌ واردات نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کرد. در این میان دلار نیز بر این ناآرامی افزود و بازار را با رشد قیمتی بیشتری همراه کرد؛ به طوری که قیمت هیوندای سوناتا طی یک سال، دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

سال ۱۴۰۱ با قوت گرفتن خبر آزادسازی واردات خودرو به کشور شروع شد؛ در ابتدای سال وزارت صمت وعده داد که واردات از اردیبهشت‌ماه آزاد می‌شود. این خبر کافی بود تا قیمت خودرو در بازار خودروهای خارجی با نوسانات زیادی همراه شود.

پیش از آن، تنها دلار عامل تعیین‌کننده قیمت خودروهای خارجی بازار ایران بود. البته باید به این نکته اشاره کرد که ۶ سال ممنوعیت واردات خودرو به کشور موجب شده بود خودروهای خارجی موجود در بازار، حکم خودروی لوکس بگیرند و بازار ایران نیز جولانگاهی برای خودروهای مونتاژی چینی شود که آن‌ها نیز با قیمتی دو الی سه برابر قیمت منطقه، در ایران خرید و فروش می‌شدند.

در سوی دیگر داستان، با گذشت زمان و جایگزینی وعده‌های جدید به جای وعده‌های پیشین وزارت صمت در رابطه با واردات خودرو، رفته رفته تاثیر خبر ورود خودروهای خارجی جدید بر بازار ایران کاهش یافت و از بین رفت. در این شرایط بود که فرمان نوسانات قیمتی مجدداً به دست دلار افتاد و بازار خودروی ایران را دگرگون کرد.

هیوندای سوناتا پرچمدار رشد قیمت

اما قیمت خودروهای خارجی و مونتاژی در سال ۱۴۰۱ تا چه میزان افزایش را تجربه کردند؟

هیوندای سوناتا مدل ۲۰۱۸ هیبریدی پرچمدار رشد قیمت طی یک سال است. در حالی که این خودرو در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ با قیمت دو میلیارد و ۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، در اسفند ۱۴۰۱ به قیمت چهار میلیارد و ۸۶۰ رسید. یعنی رشد دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی تنها طی یک سال!

کیا سورنتو مدل ۲۰۱۸ نیز در این میان رشد دو میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومانی را طی یک سال ثبت کرد. این خودرو در اسفند سال ۱۴۰۱ در قیمت ۶ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. این در حالی است که این خودرو در سال ۱۴۰۰ تنها سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان قیمت داشت و طی یک سال حدود ۶۵ درصد رشد قیمت را تجربه کرد.

افزایش قیمت در سال ۱۴۰۲ ادامه دارد؟

در ابتدا که طرح آزادسازی واردات خودرو مطرح شد، کارشناسان بر این عقیده بودند که با ورود مجدد خودروهای خارجی به کشور، بازار تشنه ایران دوباره رونق می‌گیرد و قیمت خودروهای خارجی موجود و مونتاژی‌ها کاهش می‌یابد.

هنگامی که سازوکار واردات خودرو به کشور تا حدودی به شفافیت رسید، مشخص شد که نه خودرو به تعدادی وارد می‌شود که پاسخگوی تقاضای بازار باشد و نه مدل خودروهای وارداتی توان رقابت با خودروهای موجود بازار خواهد داشت.

در نتیجه اگر واردات خودرو بر وضعیت بازار و قیمت‌ها تاثیری داشته باشد، به صورت کوتاه‌مدت و موقتی است. به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۲ نیز بازار خودروهای خارجی همگام با نوسانات ارزی کشور آغاز به حرکت کند و به کار خود ادامه دهد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید