جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 6112 |
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱ |
ارسال به دوستان
پ

رشد شدید قیمت مسکن؛ ابعاد جدید بحران مسکن

رکود ساختمانی امسال در شهر تهران در ۱۸سال اخیر بی‌‌سابقه بوده است؛ قدرت خرید متقاضیان برای تبدیل به احسن واحدهای مسکونی ریزمتراژ به واحدهای بزرگ‌تر نیز بسیار کاهش یافته است.

به گزارش «اقتصادسنج»، بخش پرتقاضای بازار مسکن شهر تهران در وضعیت اضطراری قرار گرفت. تحقیقات میدانی از وضعیت بازار معاملات مسکن شهر تهران در پرتقاضاترین بخش نشان‌دهنده چند بحران مهم است که منجر شده زنگ خطر در این بخش از بازار به صدا دربیاید. بازار واحدهای ریزمتراژ یا کوچک متراژ از گذشته تاکنون پرتقاضاترین بخش بازار مسکن شهر تهران را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که بنا به دلایل مختلف، کمترین سهم عرضه جدید به بازار مسکن از محل ساخت‌وسازها مربوط به این بازار بوده است. در واقع نه تنها بازار ساخت‌ و سازنده‌‌ها از سال‌های دور تاکنون به این بخش بازار توجه کافی نداشته‌‌اند، بلکه هم‌‌اکنون بنا بر دو علت مهم، زنگ خطر در این بخش از بازار مسکن به صدا درآمده است.

دو رویداد مهم هم‌‌اکنون در بازار معاملات واحدهای مسکونی ریزمتراژ به‌عنوان بخش پرتقاضای بازار مسکن در مناطق مختلف شهر تهران رصد می‌شود. اولین رویداد مربوط به رشد قیمت مسکن و کمبود شدید فایل فروش مسکن در این بخش از بازار است.

در این زمینه دو علت مهم قابل شناسایی است. اولین علت به رکود عمیق ساختمانی در شهر تهران بازمی‌گردد. رکود ساختمانی امسال در شهر تهران در ۱۸سال اخیر بی‌‌سابقه بوده است.

در شرایطی که همواره تنها بخش ناچیزی از ساخت‌وسازهای پایتخت به ساخت آپارتمان‌‌های ریزمتراژ اختصاص داشته، افزایش عمق رکود، عرضه این واحدها به بازار را به زیر سطح حداقلی تقلیل داده است.

از سوی دیگر، به‌دلیل رشد شدید قیمت مسکن، قدرت خرید متقاضیان برای تبدیل به احسن واحدهای مسکونی ریزمتراژ به واحدهای بزرگ‌تر نیز بسیار کاهش یافته است و اگر در سال‌های قبل افراد بعد از چند سال قادر به فروش واحدهای کوچک وتبدیل آن به واحد بزرگ‌تر بودند هم‌‌اکنون این امکان بسیار کاهش یافته است.

 

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید