جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 6732 |
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳ |
ارسال به دوستان
پ

مخالفت دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران با استیضاح وزیر صمت

جمشید نفر دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران گفت: به هیچ وجه با استیضاح وزیر صمت در این شرایط حاد و سخت و با توجه به مسائلی که ذکر شد موافق نیستم.

جمشید نفر دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران گفت: به هیچ وجه با استیضاح وزیر صمت در این شرایط حاد و سخت و با توجه به مسائلی که ذکر شد موافق نیستم.

مخالفت دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران با استیضاح وزیر صمت

به گزارش «اقتصادسنج»، جمشید نفر دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران، درباره عملکرد وزیر صمت و دلایل طرح استیضاح وی اظهار داشت: به طور کلی با استیضاح آقای فاطمی امین در این زمان خاص، مخالف هستم.

او ادامه داد: وزارت صمت یک وزارتخانه بسیار بزرگ و گسترده است که بخش تجارت خارجی، صنعت، معدن، صنایع سنگین، صنایع سبک و غیره را شامل می‌شود که حدود ۳۲ تا ۳۳ درصد تولید ناخالص ملی مرتبط با وزارت صمت است.

نفر همچنین اظهار کرد: بنابراین هر فردی سکاندار این وزارتخانه شود در کوتاه‌مدت موفق نخواهد بود، زیرا ساختارها غلط است.

وی افزود: این وزارتخانه دارای تضاد منافع است و در صورت عدم رفع مشکلات ساختاری، هیچ وقت نمی تواند تصمیم بگیرد و بارها در جلساتی که به نمایندگی از بخش بازرگانی شرکت کرده‌ام، دیده ام که معاونت تولید در وزارت صمت از تولید کننده داخلی به غلط دفاع می‌کند البته دفاع از تولید کننده داخلی خوب است اما دفاع غلط خوب نیست.

 استیضاح موجب توقف راهبردهای بلند است

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در رابطه با زیرساخت‌های تجارت خارجی، معدن، صنعت کمبودهای فوق العاده ای وجود دارد؛ اما استیضاح در مدت زمان کوتاه فعالیت، موجب می‌شود که هیچ وزیری اطمینان به آینده اش نداشته باشد و بنابراین دنبال راهبردهای طولانی مدت نرود و صرفا برای کارهای شعاری و کوتاه مدت کار کند تا مورد استقبال آقایان واقع شود.

وی اضافه کرد: تعداد بسیار زیادی قوانین خوب وجود دارد که به دلیل عدم نظارت مجلس بر اجرای این قوانین، همه معطل مانده و زمان‌های زیادی تلف شده است و نتیجه‌ای هم نگرفته‌ایم.

نفر اظهار داشت: به هر حال اگر فردی یک سال وزیر و‌ به دنبال اصلاح ساختار جدید باشد اما به مجلس کشانده و استیضاح شود، سرخورده می‌شود و با وجود آنکه کسری‌هایی که ممکن است داشته باشد و شاید هم آن کسری ها به خود وزارتخانه مربوط نشود و به جاهای دیگر مرتبط باشد، این استیضاح، اقدام درستی نیست.

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: فراموش نکنیم که صنعت دو بخش دارد یکی صنایع بزرگ و دیگری صنایع کوچک و متوسط که صنایع کوچک و متوسط متاسفانه یتیم است و هیچکس از آن دفاعی نمی‌کند که ضرورت دارد در این حوزه همه بخش‌ها و دولت و مجلس توجه کنند.

 تلاش وزیر صمت برای مبارزه با مافیایی خودروسازی، پتروشیمی و فولاد

وی افزود: اما صنایع بزرگ و کلان ما مانند خودروسازی‌ها، پتروشیمی‌ها و فولاد گرفتار مافیای بسیار بزرگی هستند و مشخص است که برخی از نمایندگان مجلس در قبال خدمتی که به این صنایع بزرگ می‌کنند درخواست‌هایی هم از وزیر متبوعه دارند که خود این موجب می‌شود وزیر نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد، فاطمی امین در ابتدای کار بسیار تلاش کرد‌ که با این مافیا مقابله کند اما در بسیاری از جاها از این مافیا ضربه دیده است.

بهترین اقدامات وزیر صمت از آغاز به کار تا کنون

نفر اظهار داشت: بهترین اقدامات وزیر صمت از آغاز به کار تاکنون در بخش بازرگانی و تجارت خارجی کشور بوده و توانسته است اتفاقات خوبی را در این بخش رقم بزند اگرچه این اتفاقات خوب از نظر ما کم و ابتدایی است و جای پیشرفت دارد.

دبیر کل کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر اینکه باید به وزیر صمت فرصت داده شود، گفت: شرایط کشور از نظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره شرایط مناسبی نیست و تغییر وزیر در این شرایط می تواند آثار بسیاری بدی روی همه این بخش ها داشته باشد.

وی افزود: فراموش نکنیم که ما بیشترین استیضاح و تغییر وزرا را در سال‌های اخیر در وزارت صمت داشته ایم و این مساله نشان می دهد که بخش عمده ای از مشکلات از دست وزارتخانه خارج است.

نفر اظهار داشت: من از عملکرد وزیر صمت دفاع کردم اما رد هم نمی‌کنم که بسیاری از تصمیمات ممکن است تصمیمات درستی نباشد؛ اما کاملا‌ روشن است که این تصمیمات از وزارتخانه بیرون نیامده است و از جاهای دیگر به وزارتخانه تحمیل شده است؛ اما به هیچ وجه با استیضاح وزیر صمت در این شرایط حاد و سخت و با توجه به مسائلی که ذکر شد موافق نیستم.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید